Kao jedna domina koja ruši drugu, kriza pomfrita prijeti sektoru brze hrane. Dionice diva Lamb Weston pale su u srijedu 28% nakon što su objavili slabe rezultate u četvrtom tromjesečju, pad koji se jučer nastavio, iako u manjoj mjeri, za 2% na zatvaranju evropskih bderzi. Ali nisu niske brojke zabrinule tržište, već manja potražnja za smrznutim pomfritom jer ljudi sve manje jedu vani, prema rezultatima istraživanja prehrambene industrije koje danas prenosi El Pais.

“Okruženje se promijenilo u proteklih 12 mjeseci. Restorani bilježe sve manji broj posjetitelja diljem svijeta zbog viših cijena, a potražnja za smrznutim krompirima je smanjena,” rekao je Tom Werner, izvršni direktor tvrtke Lamb Weston.

Naime, ovo nije prvi put da tržište upozorava na manju potražnju za pomfritom (i manju potrošnju u domaćinstvima). Do sada je ove godine Lamb Weston izgubio gotovo polovicu svoje vrijednosti na berzi (-48%). Dionice su na početku godine imale 108 dolara po dionici, a od tada su pale na 56 dolara. U samo sedam mjeseci kompanija je doživjela nestanak 7,5 milijardi dolara tržišne kapitalizacije.

Kompanija, koja je upravo završila svoju fiskalnu godinu, objavila je dobit od 725 miliona dolara, što je pad od 28%. Prihod je, s druge strane, porastao 21% na 6,5 ​​milijardi dolara. Ali zabrinutost tržišta usredotočena je na razočaravajuće četvrto tromjesečje. Neto prodaja pala je 5%, neto dobit 74%, a EBITDA 15%. Za 2025. distributer smrznutog prženog krompirića očekuje prihode između 6,6 i 6,8 milijardi dolara, u usporedbi s procjenama analitičara od 6,79 milijardi dolara. Također očekuje EBITDA između 1,38 i 1,48 milijardi dolara, dok je tržište očekivalo 1,63 milijarde dolara, tako da su smjernice donekle podbacile.

Lamb Weston jedan je od najvećih svjetskih distributera smrznutih pomfrita. Među ostalima, dobavljač je za McDonald's i Yum! Brands, vlasnik lanaca brze hrane KFC, Pizza Hut i Taco Bell. Zapravo, nakon što je Lamb Weston predstavio svoje rezultate, dionice McDonald'sa su počele naglo padati (izgubile su više od 3% u prvih nekoliko dana sjednice). I premda je kasnije ublažio padove, zaključio je u minusu (-0,27%). McDonald's je do sada ove godine na burzi izgubio 14,7 posto.

Brza hrana često se koristi kao alat za mjerenje kupovne moći zemlje ili za predviđanje smanjenja potrošnje. Kada se pomfrit gomila u skladištima distributera jer restorani objavljuju manje narudžbi, to je znak da porodice više nemaju toliko dodatnog novca za trošenje na slobodno vrijeme i hranu vani jer visoke cijene vrše pritisak na kapacitet potrošnje. Tokom posljednje dvije godine, kamatne stope kontinuirano su podizane kako bi se pokušalo suprotstaviti visokoj općoj inflaciji. Ovom mjerom centralne banke se nadaju ohladiti potrošnju domaćinstava i sniziti cijene, kako bi se inflacija vratila na normalne razine, kako bi se ponovno potaknula komercijalna aktivnost.

Britanski časopis The Economist svake godine objavljuje svoj popularni Big Mac Index uspoređujući cijene poznatih McDonald'sovih hamburgera u 70 različitih zemalja svijeta u kojima se mogu kupiti. Zanimljiva je usporedba budući da se radi o istoj kompaniji, istom proizvodu, s istim sastojcima, ali u svakoj zemlji ima drugačiju cijenu.

Prema ovom indeksu, ako je cijena Big Maca viša nego u Sjedinjenim Državama, lokalna valuta se smatra precijenjenom. S druge strane, ako je niža, smatra se da je podcijenjena. U posljednjem izdanju, objavljenom u januaru, Big Mac je u eurozoni koštao 5,87 dolara, dok je u SAD-u cijena bila 5,69 dolara, što bi prema tom omjeru značilo da je evropska valuta precijenjena za 3,1 posto u odnosu na dolar.