John DeLorean bio je rock zvijezda u automobilskoj industriji. Bio je glavni izvršni direktor General Motorsa koji nije mogao podnijeti korporacijski svijet, stvorio je vlastiti brend i izgradio kultni automobil, onaj iz sage Povratak u budućnost.

No, taj san bio je i uzrok njegovog teškog pada. O prevarama, padu i trgovini drogom priča nova dokumentarna serija Mit i tajkun, koja je već dostupna na Netflixu i koja se sastoji od tri poglavlja od po nešto više od 40 minuta.

Godine 1981. John Z. DeLorean predstavio je jedan od najavangardnijih automobila u automobilskoj industriji: DeLorean DMC-12, model koji je postao mit.

Ali ne zato što je bio uspješan u prodaji, već zato što je bio junak u filmu Povratak u budućnost, uspješnice koja je prošle godine navršila 35 godina nakon premijere.

John DeLorean bio je jedan od onih rukovodilaca u automobilskoj industriji koji nisu prošli nezapaženo. Bio je briljantan inženjer, a također i raskošan poslovni čovjek, ali je bio i umiješan u slučajeve trgovine drogom i prevare.

John Zachary DeLorean rođen je u Detroitu, Michigan, Sjedinjene Države, 1925. Otac mu je bio rumunski imigrant, sindikalni upravitelj i zaposlenik Forda; majka mu je bila austrougarska emigrantkinja i radila je za General Electric.

Odrastao je u radničkom kvartu, školovao se u javnim školama, a diplomirao je kao inženjer 1948., nakon prekida studija zbog toga što je u drugi svjetski rat pozvan u američku vojsku.

Prodavao je životno osiguranje i pohađao večernju školu koja mu je omogućila magisterij poslovne administracije.

Službeno je započeo automobilsku karijeru 1952. godine, pridruživši se timu za istraživanje i razvoj u Packard Motor Car Company, a kasnije je prešao u Chrysler.

Kada se pridružio Pontiacu, brendu koji je pripadao General Motorsu, postao je odgovoran za uspjeh Pontiac GTO -a, koji se smatra prvim muscle automobilom, kategoriji sportskih automobila kojoj će kasnije biti dodani Ford Mustang, Chevrolet Camaro ili Dodge Charger.

Lansiranje GTO-a 1964. godine otvorilo je novu eru. I time je brend privukao pozornost publike koja je do tada bila ravnodušna.

Pod DeLoreanovim nadzorom, GTO je homologiziran sa 5,4-litrenim motorom, međutim mogao je napustiti tvornicu s većim i snažnijim (6,4-litrenim) motorom. Posao je bio uspješan, prodato je 32.450 jedinica u prvoj godini.

DeLorean je postao nešto poput rock zvijezde. Razbio je kalup tipičnog izvršnog direktora Detroita. Počeo je bojiti kosu u crno i nositi je malo duže, raskopčao kravati i nosio košulje s nekoliko otkopčanih dugmića. "Uživanje u životu bilo je vrlo visoko na mojoj listi prioriteta. Čak i sa 650.000 dolara godišnje, ako vas posao ne zadovoljava, radite nešto drugo", priznao je jednom DeLorean.

Zato se umorio od sastanaka u velikim kancelarijama u Detroitu i natjerao se stvoriti svoju vlastitu firmu: DeLorean Motor Company, osnovanu u oktobru 1975. godine.

Sredinom '70-ih njegov je život bio čist glamur. Bio je priznat lik. Bio je oženjen top modelom Cristinom Ferrare i želio stvoriti automobil koji je uistinu bio drugačiji, ali i pristupačan.

Angažirao je Colina Chapmana, osnivača Lotusa, da finalizira šasiju i ovjes, te talijanskog dizajnera Giorgetta Giugiaria, za dizajn stila automobila, koji je trebao koristiti polirani nehrđajući čelik za karoseriju. Sav taj razvoj značio je da nema šanse da bude jeftin.

Uzeo je kredit od Bank of America i posudio novac od televizijskog voditelja Johnnyja Carsona i pjevača Sammyja Davisa JR. kao ulagača u novu firmu.

Nakon što je potpisao preliminarni sporazum s Ministarstvom trgovine Sjedinjenih Država i vladom Portorika o izgradnji tvornice u bivšoj bazi zračnih snaga, DeLorean je dobio bolju ponudu od britanske vlade. Tvornica u Sjevernoj Irskoj, u Dunmurryju, izvan Belfasta, u samom srcu tada krvavog sukoba između katolika i protestanata.

Ukupno je bilo više od 100 miliona dolara zajmova i garancija britanske vlade, plus desetine miliona privatnih ulagača. Činilo se da je sve na svom mjestu...

Sedam mjeseci nakon početka izgradnje u Belfastu, na vlast u Britaniji došla je Konzervativna stranka Margaret Thatcher, koja joj je poništila sporazum koji je Laburistička stranka postigla s američkom stranom.

San je bio kratkog vijeka, novac je brzo nestao i automobil se nije prodavao onako kako se očekivalo: imao je spektakularan stil, ali nije imao obećani kvalitet, nedostajalo mu je snage i koštao je dvostruko više od reklamiranog. Onda se dogodilo nešto još gore.

U oktobru 1982. John DeLorean uhićen je nakon prisluškivanih razgovora, nakon što je navodno pristao na plan prodaje 100 kilograma kokaina za procijenjenu vrijednost od 24 milijuna dolara. Prema više tadašnjih izvještaja, dogovor je DeLoreanu predstavio plaćeni doušnik FBI -a.

DeLorean je kasnije pušten jer nije bilo dokaza ali je firma bankrotirala. Uspjeli su proizvesti samo oko 9.000 jedinica DMC-12.

DeLorean je podnio zahtjev za bankrot i morao je prodati svoje imanje u New Jerseyju, gdje je njegovu nekretninu od 200 hektara kupio Donald Trump. Umro je 2005. godine, u 80. godini života.