Jedne večeri prijateljica Zinaida nam je ispričala zašto ne odlazi na pokope. Povod su bili događaji o kojima smo razgovarali: plač na vjenčanju i smijeh na pokopu. Ona je zadnji put na groblju doživjela napad smijeha koji je na jedvite jade skrila i zaustavila, te se naravno brzo udaljila.

Nikad to ranije nisam čuo.

Poslije, kad sam razmišljao o tom, sve je nekako došlo na svoje mjesto. Razumio sam zapravo strah koji je odnio svoju pobjedu nad uzrokom smijehom.

 

Rijetko se to vidi, ali se zaista pamti.

 

Iako, u antologiji smijeha taj psihološki fenomen ima zaista posebno mjesto.

 

Suza se čuva u suzniku iliti lakrimariju. To je obično staklena ili keramička bočica. Razlog postojanja? Svjedočanstvo tuge kako su vjerovali? Vjerovatno.

A smijeh? Je li njega moguće sačuvati? Materijalno naravno ne, ali opis trenutka, izgovorene riječi i karakteristike ljudi o kojima se govori mogu dovesti do obnavljanja nekadašnjeg smijeha.

Zapisani smijeh je kao smijeh u bočici.

 

Ipak, neki događaji između pokopa i vjenčanja ostaju nerazjašnjeni. Neobjašnjivi.

 

Kalistu kao da sam poznavao. I njenu ljepotu o kojoj je jasno svjedočilo ime. Toliko sam znao o njenu životu. I o njezinim zaručnicima.

Lakrimariji koje je čuvala u ormariću pokraj postelje jasno su govorili o tom.

 

– Kalista?!

– Da?

– Zašto to činiš?

– Ne znam, ali zar nije zanimljivo?

– Možda za tvoju zabavu... ali ti ljudi su mrtvi?!

– Jesu, ali ja sam živa. Zar da umrem s njima?!

– O, Kalista...

 

Kalistine suze tekle su kao ljetni pljusak.

Gaj, Tit, Vitruvije, Aurelije, Junije, Julije, August...

Sedam bočica jedna do druge.

Gaj se spotaknuo kod tvrđave Castra u Bosni (nije ni stigao do poprišta vojnog sukoba na sjeveru), Tit je išao u Judeju i o njegovom kraju priča je svaki put bila drukčija (moguće je čak da je bio živ, ali iščezao u nekom novom životu), Vitruvije je sudjelovao u pobjedničkom pohodu na Kartagu, ali u trijumfalnom povratku ga nije bilo. Ime mu je ostalo zapisano u zrnima pustinjskog pijeska. Aurelije je bio posebna priča. Nikad nisi znao gdje putuje. Niti kad. Činilo se kao da je sve za nj igra. I Kalista se s njim osjećala tako. Zato je u plaču vjerovala kako će odjedanput bahnuti i početi joj pričati nevjerovatne dogodovštine. Ko zna koliko bi bočica sa suzama putovala do mjesta na kojem je nestao i ko zna je li to doista istina.

Željela je vjerovati da je Junija upoznala u junu, a Julija u julu iako se sjećanje opiralo tim željama.

U spomenutim mjesecima neprestano je razmišljala o njima.

I plakala.

Plakala.

Sedmu bočicu često držala u rukama, gledala boju svojih suza i činilo joj se da je mali August unutra. Gleda je i pokušava joj nešto kazati.

Kroz njene suze nijedan se glas ne može čuti jasno. Niti razumljivo. Ostaje samo mrmljanje.

Kao razgovor POD RUŽOM.

Stihovi u kojima traži odgovore.

I putokaz.

 

 

 

Iza željezne loze na večernjem balkonu

sjećamo se

otrovanih pehara drevnih filozofa

 

U nepreglednom verbalnom vinogradu

možemo li prepoznati njihove i svoje

otrovne čokote

 

I u samotnoj šutnji ispijati

otrovane riječi

iz pehara nalik njihovima

 

Odgovora, međutim, nema.

Vidim je dok gleda u svoje bočice i pitam se šta bi je iz tog trenutka opsjednutosti moglo probuditi.

Šta bi je moglo pokrenuti i uključiti u ono što nazivamo svakodnevni život?

 

Njen život je sad u tih sedam lakrimarija.

 

Odgovori mogu doći samo iz njih.

 

Možda i dolaze, ali ih ona ne razumije i nije u stanju protumačiti.