Nermin Fazlagić rođen je u Sarajevu 1998. godine. Prvih pet godina života proveo je u Sarajevu, ali zbog Agresije na RBiH, život nastavlja u Italiji, odnosno Veroni, gdje živi 30 godina. Tokom školovanja i putovanja naučio je devet jezika (italijanski, engleski, španski, francuski, portugalski, njemački, ruski, turski, arapski). Predsjednik je Islamske zajednice Bošnjaka Italije. 

Rezultat njegove ljubavi prema stripu i domovini jeste projekt „Bissania“, čije je prvo predstavljanje održano u srijedu 29. novembra 2023. godine u Hanikahu Gazi Husrev-begove medrese. Radi se o digitalnom četverojezičnom stripu, odnosno konceptu stripa koji u pojedinim zemljama već ima svoj poseban naziv „WEBTOON“. Fazlagić je osmislio i realizirao strip, počevši od likova, pa do crtanja i pisanja dijaloga, prevođenja, dok je tehnički dio projekta završila jedna sarajevska IT kompanija. 

Ostvarenje dječačkog sna 

„Publikacija i lansiranje Bissanije je ispunjenje mog dugogodišnjeg, dječačkog sna. Tokom odrastanja i spoznavanja svijeta oko sebe, uvijek sam primjećivao kako su najuspješniji projekti masovne potrošnje današnjice pretežno projekti iz industrije zabave (Entertainment Industry) u najširem poimanju tog pojma, gdje ubrajam: filmove i serije, muziku, videoigre, stripove i ostale medije ove industrije. Ekonomski najmoćnija država i društvo na svijetu, Sjedinjene Američke Države, shvatili su značaj ove industrije u samom začeću i posljedice njihovog stoljetnog ulaganja u nju su ispred naših očiju, i u Veroni, gdje živim, ali i u Sarajevu, Berlinu, Parizu, Kairu, Pekingu i svim drugim gradovima na svijetu“, kaže Nermin Fazlagić na početku razgovora za Stav. 

Teško je pronaći čovjeka, makar on živio i u najzabačenijem selu, a da nikad nije čuo za likove kao što su Mickey Mouse, malog miša koji je počeo svoju karijeru kao kapetan na brodu „Steamboat Willie“, ili Batman, bogataša koji se maskira u kostim šišmiša u Gotham Cityju. 

„Bum ove industrije, pogotovo u zadnje dvije decenije, osjetio se i u drugim krajevima svijeta. Dovoljno je pogledati ulaganje u Türkiye ili Južnoj Koreji, koje koristim kao najsvjetlije primjere. Ogroman utjecaj ostvarili su tim ulaganjima na svakodnevnicu posebno mladih ljudi širom svijeta, ali i u BiH. Cijele generacije odrastale su na crtanim filmovima poput Pokemona i Dragon Balla, a u posljednje dvije decenije likovi iz turskih serija poput Ertugrula, Osmana, postali su svakodnevnica u našim domovima i na našim sijelima“, ističe Fazlagić.  

Snaga kreativne industrije 

Iza velikih projekata kreativne industrije stoje velike kompanije, ali na početku su postojali samo kreativni i uporni pojedinci koji su uspjeli realizirati svoje ideje. 

„Na svjetskoj sceni čudo koje je napravila kompanija 'Marvel' najbolji je mogući primjer koji mogu navesti da bi se shvatila važnost ove industrije. Iako su prije 20-tak godina likovi poput Ironmana, Thora, Captain America i Hulka bili totalno sporedni likovi u poređenju sa Spidermanom ili Batmanom, s dobro osmišljenom strategijom, danas su svi oni ušli u naše kuće kroz filmove i serije, s njihovim igračkama, majicama, videoigrama, gadžetima itd. Marvel Cinematic Universe (MCU) je u 2023. godini franšiza s najvećom zaradom u industriji filma sa zarađenih preko 30 milijardi dolara. Zamislite samo šta znači podatak da u 2023. godini, gdje čitav svijet pravi dobre filmove i s takvom konkurencijom na svjetskom nivou, jedna franšiza koja je zasnovana na junacima iz stripa, ima najveću zaradu na svijetu u industriji filma“, pojašnjava Fazlagić. 

Kreativna industrija odavno je postala najznačajniji medij kroz koji se afirmiraju kulture i države, ali često mali narodi nisu zadovoljni kako ih doživljavaju i predstavljaju oni koji dominiraju svjetskom scenom. 

„Shvatajući važnost i utjecaj koji ova industrija ima i vođen velikom željom i strašću da i naša djeca i mladi odrastaju uz bosanskog superjunaka, dugo sam razmišljao, planirao, pisao pa brisao, crtao pa odbacivao i konačno nadošao na ovaj rezultat i početna četiri poglavlja Bissanije. Svjestan sam rizika koji ovaj projekt nosi sa sobom, jer je ovakav proizvod nešto novo za naše društvo. Ono što mi je drago primijetiti jeste, generalno govoreći, da malo po malo bosanskohercegovačko društvo odbacuje percepciju nečega nacrtanog i obojenog kao nečega za malu djecu, nečega što graniči s igračkom. To mi je dalo dodatni vjetar u leđa da započnem s kreiranjem ovakve priče s kojom će se moći poistovjetiti sve generacije“, dodaje Fazlagić. 

Borba dobra i zla 

Njegov strip afirmira univerzalne vrijednosti kao što je dobro, pravda, ljubav, patriotizam. 

„Prilikom izrade priče i radnje ovog stripa vodio sam računa o kompleksnosti tematike, uvažavajući činjenicu da želim ponuditi sadržaj u kojem će svi moći pronaći nešto za sebe. Sama radnja se temelji na vječnoj temi borbe dobra i zla, borbi između 'dobrih i loših momaka', dubokim promišljanjima svijeta i moralnih poruka. Ciljana grupa Bissanije su prije svega tinejdžeri i mladi ljudi, međutim, priča je dovoljno široka da će i ostale generacije sa zanimanjem moći pratiti. Iako ne smijem otkrivati previše, ali osim glavnog junaka, priča prati i junakinju i među njima stvara jedan kompleksan odnos, ispunjen dramom svakodnevnice, dopuštajući u nekim trenucima, da se našalim, i miješanje emocija s 'profesionalnim' životom superjunaka“, kaže Fazlagić. 

Autor naglašava da ovo nije historijski strip niti ima namjeru da interpretira historiju Bosne ili Bošnjaka. 

Bissania je inspirirana bosanskohercegovačkom historijom, ponajviše našom mitologijom npr. u pogledu vila i drugih bića koji se pojavljuju u priči, narodnim predanjima, tradicionalnom nošnjom, arhitekturom, pa i geografijom! Svijet Bissanije jeste jedan izmišljeni fantasy-svijet, ali mislim da će svako već od samog imena razumjeti poveznicu između imena Bissania i imena naše zemlje 'Bosna'! Odluka da odvojim priču od striktnog slijeđenja i prepričavanja historije primarno je diktirana time što nisam htio postaviti sebi granice, kako bih proširio polje za kreativnost, te kako bih mogao unijeti i predstaviti čitaocima naše bogato mitološko naslijeđe i bića iz bosanske mitologije. Kad bih to predstavio kao historijsku priču, a tu se poslije pojavila gorska vila koja priča s Gazi Husrev-begom, ne vjerujem da bi ikome takvo nešto izgledalo ozbiljno“, pojašnjava Fazlagić.  

Prve reakcije uskom krugu saradnika i prijatelja koji su imali priliku da vide skice glavnih junaka odnosile su se na njihovu odjeću koja je tradicionalna bosanska nošnja, što je i bio cilj autora da predstavi našu tradiciju kroz moderan i inovativan način. 

„Želja koja me vodi u svemu ovome, i što će biti pravi uspjeh ako se desi, jeste da vidim sve generacije, mlade i starije, koje će nestrpljivo čekati nova poglavlja i maštati o radnji jedne priče koja je inspirirana Bosnom: kroz bosanske nošnje, bosanske izraze, bosanske šale, bosansku arhitekturu, mjesta inspirirana bosanskim gradovima i selima, planinama i rijekama umjesto američkih i japanskih.“ 

Strip će biti dostupan na engleskom, turskom i italijanskom 

U marketinškom smislu autor u opisu projekta koristi termin „digitalni strip“, jer je Bissania strip isključivo u digitalnom formatu, kojem će se moći pristupiti preko mobilnih aplikacija (Android ili iOS) i veb-stranice.  

„Sama rezolucija, visina i širina scena/stranica, zamišljena je i podešena tako da je najbolje za čitanje preko mobitela te u tom pogledu prati svjetske tokove, gdje štampana izdanja stripova sve više gube na važnosti, a sve više i više ulaze u digitalni svijet. U nekim zemljama takav se koncept stripa naziva „WEBTOON“ te je možda nekim čitaocima ovaj pojam ustvari najbolji da shvate o čemu se radi. Besplatan prvi broj stripa i niska promotivna cijena postavljena je kako bi Bissania bila svima dostupna. Vođen željom da ovo predstavim i čitaocima van BiH, i aplikacija i sam strip će isto tako biti dostupni osim na bosanskom i na engleskom, italijanskom i turskom jeziku“, naglašava Fazlagić. 

Na kraju, Fazlagić poručuje da je Bissania projekt koji će u budućnosti biti nešto veliko.  

„Imam velike planove, o kojima trenutno ne mogu pričati, ali se nadam da će čitaoci prepoznati važnost jedne ovakve priče, koja nema samo komercijalnu svrhu, već ispituje našu zbilju i ima za cilj prenijeti pozitivne vrijednosti. Novo poglavlje će biti dostupno svakog mjeseca. Također, tokom naredne godine će biti otvoren i prvi zvanični Bissania šop, gdje će biti dostupan i popratni materijal franšize (poput majica, postera itd.), šireći ovaj svijet i van aplikacije i samog stripa.“