Smrt predsjednika Islamske Republike Iran Ebrahima Raisija i njegovog ministra vanjskih poslova Hosseina Amirabdollahiana prošle nedjelje u helikopterskoj nesreći i dalje izaziva mnoga pitanja. Jedna od njih je i zašto je drugi autoritet zemlje iza vrhovnog vođe, Ali Hamneija, sa svojim saputnicima, putovao u letjelici koja se, prema definiciji nekih vojnih stručnjaka, može smatrati gotovo pa “vojnim otpadom”.

Jedan od posljednjih koji je stavio so na ranu bio je glasnogovornik State Departmenta i američke diplomatije Matthew Miller koji je istakao da je "iranska vlada odgovorna za odluku" da se leti 45 godina starim helikopterom u, kako je opisano, lošim vremenskim uslovima. Teheran je prethodno okrivio Washington da je indirektnno odgovoran za ono što se dogodilo zbog svoje politike međunarodnih sankcija zemlji, koja je onemogućila "nabavku rezervnih dijelova za helikopter".

"Svaka država, bez obzira koja, odgovorna je za osiguravanje sigurnosti i pouzdanosti svoje opreme, što uključuje i civilnu avijaciju“,  kaže Bijela kuća, koja se javno pita kako je Vlada dopustila da drugi autoritet u zemlji leti u sličnim uslovima.

Nesreća koja se dogodila na povratku iz službenog posjeta na granici s Azerbajdžanom kada se jedan od tri helikoptera u izaslanstvu srušio usred guste magle otvara niz pitanja. Kakav je bio helikopter u kojem je Raisi putovao?

Helikopter je bio model Bell 212, koji se proizvodio od 1960-ih i posebno 1970-ih, u isto vrijeme kada je perzijski šah Mohammad Reza Pahlavi zemljom vladao željeznom rukom do Islamske revolucije 1979. Šah je bio veliki fan avijacije i redovno je pilotirao. Među prioritetima mu je bilo stvaranje velike zračne flote čiji je bio korisnik.

Proizveden u Americi, Bell 212 ima civilnu i vojnu upotrebu, a upotrebljavan ej u ratu u Vijetnamu što daje ideju o tome koliko je star. Međutim, korištenje ove vrste letjelice uzrokuje nekoliko problema. Jedan od njih je da je ovaj helikopter dizajniran isključivo za letenje s vizualnom referencom, pa je u situacijama guste magle kakva je vladala u nedjelju u najmanju ruku nepromišljeno.

Drugi problem je što je, prema informacijama koje su se pojavljivale, letjelica patila od zabrinjavajućeg problema s opskrbom dijelovima, što ga je činilo ranjivim u slučaju problema. Teheran za ovu okolnost krivi međunarodne sankcije pod pokroviteljstvom Sjedinjenih Država, koje su ugušile iransku avio-industriju i izuzetno otežale nabavku rezervnih dijelova.

Da stvar bude jop komplikovan ija, Raisi nije putovao u vlastitom helikopteru, već je njime, barem ovom prilikom, upravljalo Društvo Crvenog polumjeseca Islamske Republike Iran. Putovanje posuđenim, starim helikopterom nepripremljenim za uslove letenja završilo je jednom od najetžih nesreća u historiji iranskog režima.