Uđi, zovu te vrata tekijska, otkrij tajnu, zanjiši se u plesu, nestani u zikru, oslobodi se nefsa, poklopi se sa svime što postoji. Ovo je kuća u kojoj se uvire sve dok se čovjek u ljubavi ne sjedini sa svojim tvorcem. Ako se ne bojiš, zakorači, ako se bojiš, opet pređi prag ove kuće, ovdje se ne može zalutati. Okreni glavu desno od vrata, čitaj: “Ovu zaviju za putnika podigao je nasljednik znanja prvaka poslanika i sluga puta nakšibendijskog, vodič ljudi, Bosanac, Zukić šejh Husein, godine 1195 (1780/81).” Husein-baba Zukić nije svetac, tek gutljaj vode u Božijem krčagu, kap rose u Božijoj bašti, početak jednog slova u Božijoj knjizi, ako ga nađeš, on će te zagrliti, ako ga ne nađeš... On će tebe naći.
Četrdeset godina hodio je svijetom, tražeći učitelja koji će ga uvesti u srž znanja, pred lice Boga, u ljubav nad ljubavima, bezgrešnog. Odavde, iz rodnih Vukeljića, prve kapi mudrosti popio je u fojničkoj medresi i pogled svoj pun želje i nestrpljenja da se okali u hladnoći spoznaje zakivao u zvijezde što su se krivile nad Zahor-planinom. Privlačila ga je noć. Zvala ga je svojom mističnošću, svojim tajanstvom, svojom sposobnošću da produbljuje glasove i da onog koji razumije provede kroz sljepilo i dovede s one strane ljudskog vida, otud sve stvari izgledaju drugačije nego što jesu ovdje, pred iluzijom danje svjetlosti. Zaogrnut njenim plaštom, izlazio bi na Rupnovac ponad samostana i slušao, pretvarajući se u svaki glas koji bi zagrizao mirnoću fojničke pomračine. Uskoro je stekao sposobnost da čuje sve što bijaše kadar zamisliti. Duboko u sebi osjećao je da je Bog čista ljubav, prostranstvo bez kraja i horizonta i kako se ne može dotaći znanjem kojem ga uče muderisi u medresi, već čistom emocijom, onim što je dublje od svake misli i prilježnije od svake nauke. I ustuknuo je, prepadnut. Drhtao je, noćima, sklupčan u hladu lipe. Sve u njemu silno ga je vuklo da zakorači u taj prostor u sebi, taman kao noć i širok kao vrijeme. Ali bojao se, znao je da sam tamo ne smije. I on se otisnu u svijet da traži učitelja.
Put Husein-babin
Sad okreni glavu lijevo od vrata. Na kamenu su riječi kojima se otvaraju sve kapije, ključevi svjetova, izgovori ih: “U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog.” Ovo je tvoj prvi korak. Možeš ga prepoloviti i vratiti se, a možeš ga dokoračiti, iza njega su stepenice kojima se istovremeno i spuštaš i uzdižeš, brideći ka istom centru, ka riječi koja istovremeno znači i sebe i svoju suprotnost. Piše ti: “Ovo je mjesto prijatelja Božijih i izvor Božije darežljivosti”, uđi da naučiš ulaziti i izlaziti, dolaziti i vraćati se, zaljubi se, “ovo je Husejnov dergah”.
I Husein Zukić dođe u Sarajevo i otvori srce svoje. U njemu nauči da su iz Božijeg pogleda sve stvari jednake. I još nauči da se mora spustiti do najniže tačke ovog svijeta da bi se popeo basamacima istine. I nauči da je istina – ljubav, a ljubav – istina, čista kao med kad se oslobodi saća. I tad poče da sumnja. U noći se iskradaše iz postelje i veraše se na krov Kuršumli medrese i gledaše zvijezde i pitaše se da li su one samo ukras kojima Stvoritelj okiti nebo?
Dohvaćaju te ruke harfova što blistaju na zidovima mesdžida, crna tinta lehvi bojadiše ti riječi, one te zatvaraju u svoj krug, izgovaraš: “Smiluj se našem stanju”, izgovaraš: “o, Svevišnji, o, Jasni”, izgovaraš: “Saperi sa nas grijehe naše”, vidiš: pred tobom je lice hafiza Ibrahima iz Moštri, pa ti ga poznaješ, okrećeš se za njim, ono ti izmiče, ”O, Svevišnji, o Jasni”, uzvikuje, glasno, ljuljaju se zidovi tekije, podrhtavaju podnice od njegovog glasa, bojiš se.
Kada je Husein Zukić obišao sve sarajevske tekije, šejh u zaviji na Bembaši odvede ga na Šejhovu koriju. Tu mu reče da ide tamo otkud su oni došli i pokaza mu dva nišana izlizana vjerničkim poljupcima. Sada je bio lutajući derviš, prosio je komad kruha, spavao u jaslama, prao noge gubavima, hranio okužene. U Istanbulu nađe Ejub, nađe Nišandži Mustafa-pašinu mahalu i nađe svoj cilj – Muradiju. To je ta tekija, uzviknu, nju zovu po šejhu Muhamedu Muradu Buhariji, i pade pred nju i poljubi njen prag i zaplaka i izli se iz njega nešto, kao neka velika težina. Pristupi mu tad sjedobradi čovjek, koji teško hodaše oslanjajući se na štap i vukući oduzetu nogu. Bijaše to hafiz Muhamed Hisari, šejh, učitelj kojem ga je vodilo njegovo srce. On ga uvede u tekiju i uvede ga u nakšibendijski red i otvori mu sve pravce spoznaje i sav se uli u njega. Dvanaest godina kasnije šejh Hisari mu reče: “Sve sam te naučio, ali pred tobom je dug put, idi tamo otkud ja dođoh, tamo je izvor.”
Uzvikuješ, ili čitaš, harfovi se gule kao kora od jabuke, kružno, i propadaju, spiralno. “Slavljen i svet je Gospodar naš, Gospodar meleka i duha.” Ljuljaš se gornjim dijelom tijela i okrećeš se za licima koja se množe, i kruže, i vrtlože, i svrdlaju u dubinu, i izviru iz dubine, i sa svih strana dozivaju tvoje ime, ponavljaju: “Dođi!”
U Konyi je proveo tri godine. Ondje je našao Rumijeve riječi: “Tražiti put do ljubavi razumom isto je što i svjetiljkom tražiti sunce”, a one mu djelovaše kao njegove, ili, kao da ih je čuo još u Fojnici, na Rupnovcu, sva se noć oblikovala u njih. I našao je okrajke svojih snova: “Ako jedna svijeća potpali drugu svijeću, neće izgubiti ništa od svoga sjaja.” Želio je da pali vatrom iz sebe duše drugih, da plamti od njih cijela Bosna: “Budi učen koliko hoćeš, ali znaj da tebi pripada samo onoliko koliko te razumio sagovornik.” U zagrljaju Mevlanine mudrosti našao je cilj i smisao ovosvjetovni. Sada je znao da će se jednog dana vratiti i donijeti na dlanu, kao žišku, sve znanje koje je pokupio od najvećih mudraca ovog svijeta. I krenuo je dalje, da otvara školjke i da kupi biserje.
Već si u centru kruga, tu piše, najljepšim harfovima, “Muhammed”, a ti uzvikuješ “Allah”, i još jednom, i još jednom, sve dok te jeza i srsi ne podignu sa zemlje. Oko tebe, u krugu, sve bržem, tutnje imena pećinskih spavača, dozivaš ih, o, Jemlihane, o, Mekselina, o, Mislina, o, Memuše, o, Debemuše, o, Sazenuše, o, Kefeštatajuše, koji će se prvi probuditi, prohujala su stoljeća, vrijeme se uzjogunilo, “a oni su ostali u pećini svojoj tri stotine i još devet godina”. Zamahuješ gornjim dijelom tijela desno, kao da ćeš se baciti u provaliju vremena izvučenog ispod njihovih kamenitih posteljina, “Ti koji liječiš”, uzvikuješ, zamahuješ gornjim dijelom tijela lijevo, kao da ćeš se baciti u provaliju ljubavi, “Ti koji si dovoljan”, ponavljaš, lijevo-desno, desno-lijevo, zauvijek.
U Samarkandu je naučio da ulazi u snove. Tada se zakratko vratio u Bosnu. Jedne noći našao se u snu fojničkog kadije Mehmeda Sikirića, istovremeno bio je i u snu njegove žene. Ono što je govorio Mehmedu odjekivalo je i u snu kadinice. Odnekud je znao da je trudna, rekao im je da će dobiti sina, rekao im je da će se zvati Abdurahman, rekao im je, on će mu biti učitelj i neće morati gaziti pola svijeta da bi pokupio sva znanja, i to im je rekao.
Kružiš, beskrajno, kroz vrijeme, kroz prostor, kroz san. Odjednom si u semanhani, okružen si desetinama levhi, svaka od njih te zove i izmiče ti, za svakom krećeš, i kružiš, u deset, u stotinu krugova, koji se susreću, i sapleću, kao halke u žonglerovoj ruci. “Sveprisutni, Bože svemogući”, vidiš lice Ali Šerifa Faginovića, kadirije, poznaješ ga, “Muhammed, mir s njim”, čitaš to kao tajnu poruku s onog svijeta, uzvikuješ: “Ebu Bekir, iskreni!”, sve glasnije: “Omer, pronicljivi!”, “Osman, svijetli!”, “Alija, ugodni!”, “Hasan, predvodnik!”, “A ja Allahu prepuštam svoj slučaj!”
U Buhari je Husein Zukić proveo sedam godina. Bio je u tekiji Muhameda Ibn Muhameda al-Buharija Nakšibendije, otud je sve poteklo. Sedam godina pio je sa samog izvora znanja. Tu je doživio konačno prosvjetljenje. Jedne noći osjeti on kako mu se otvaraju jedna, pa druga, pa treća..., sva vrata pred njim bila su najednom otvorena i on je kroz njih polazio zaprepašćujućom lahkoćom. Ujutro, šejh ga nazva sinom, i reče mu Husein-baba, i reče mu da vrata ona vode u Bosnu, i halku mu stavi oko ruke, narukvicu jednu, ondje gdje je skine, neka se halka zaokruži nakšibendijska.
Uzvikuješ: “Ono što Bog želi biva”, uzvikuješ ime pira sejida Ahmeda Rifaija, posvud oko sebe vidiš lice Edhema Sikirića, poznaješ ga a da ga nikada nisi vidio, on te ohrabruje, “Spominjanje Boga lijek je za srce”, govori ti, iz daleka, iz blizine, odozgo, sa svih strana govori ti Edhem Sikirić, kaligraf.