Blue Diamond Hotel Active Spa ima sve što je potrebno posjetitelju za opuštajući boravak: bazene, tretmane lica, masaže i vrhunske restorane. Manje je uočljivo ono što ga je učinilo mjestom izbora za vladino i vojno osoblje. Hotel s 51 sobom u blizini Rzeszowa u jugoistočnoj Poljskoj transformiran je nakon ruske invazije na Ukrajinu zbog blizine rata. Tokom proteklih desetak mjeseci ugostio je nebrojene dužnosnike i čak služio kao improvizirana baza za humanitarni tim Ujedinjenih naroda, piše Bloomberg.

“Imamo 100 posto popunjenih kapaciteta od početka sukoba”, ispričao je Slawomir Barczak, koji je suvlasnik tog hotela smještenog manje od 80 kilometara od ukrajinske granice. “Svijet je došao k nama”, kaže Barczak. Upravu je, jer rat pretvara uspavani grad u svjetska vrata Ukrajine. Rzeszow je poznat po svojoj ulozi u aeronautičkoj industriji, sada igra ključnu ulogu u naporu da se osujeti Vladimir Putin.

Snimateljske ekipe, dopisnici, vojnici, globalni čelnici, humanitarni radnici, pa čak i komičari, svi su se pojavili u posljednje vrijeme, i u tom procesu skrenuli pažnju svijeta na grad smješten na rubu Poljske. Da Rusija nije napala Ukrajinu, zasigurno, mnogi izvan Poljske nikad prije ne bi čuli za njega, a sada o njemu pišu zapadni mediji. 

Rzeszow, grad od približno 200.000 stanovnika, pretvorio se u glavna međunarodna vrata ukrajinskog rata koji je počeo prije gotovo godinu dana i pokazuje znakove intenziviranja, a ne kraja. Uspavani aerodrom u Rzeszowu jedan je od glavnih centara regije nakon što je postao američka vojna baza. Predsjednik Joe Biden stigao je ondje u martu 2022. godine, a ukrajinski Volodimir Zelenskiodatle odatle je odletio za Washington. Iz Rsezsowa, konvoji kamiona prepuni humanitarne pomoći ili vojne opreme odlaze dan i noć pod jakom policijskom zaštitom, isporučujući robu preko granice i često do Lavova, najvećeg zapadnog grada Ukrajine. Američki projektili Patriot vidljivi su iznad ograde od zelene cerade.

Aerodrom ne objavljuje detalje o vojnom saobraćaju, ali prema Michalu Tabiszu, zamjeniku predsjednika aerodroma, bili su regionalni aerodrom sa 15 do 20 letova dnevno. “Sada smo najbolje sletište na prvoj liniji globalnog sukoba i to se vjerovatno neće promijeniti u skorije vrijeme.”

Uostalom, tokom polusatnog intervjua koji je dao Bloombergu, sletjela su dva vojna transportna aviona C-17, zajedno s američkim jurišnim helikopterom Apache.

Rzeszow je proživio promjene karakteristične za nestabilnu historiju istočne Europe. Samo od početka 20. stoljeća bio je dio Austro-Ugarskog carstva, pa pod sovjetskom kontrolom, onda je vraćen Poljskoj, potom su ga zauzeli njemački nacist koji su istrijebili židovsku polovicu gradskog stanovništva da bi nakon 1945. godine proveo 45 godina iza Željezne zavjese. Ekonomski gledano, stotinama godina bio je glavno trgovačko mjesto između Lavova i bivše poljske prijestolnice Krakova, proizvodeći keramiku, nakit i staklo. Nedavno je postao središte poljske aeronautičke industrije s vodećim tehničkim univerzitetom i mnoštvom stranih ulagača, uključujući najvećeg gradskog poslodavca Pratt & Whitney.

U prvim sedmicama rata Rzeszow je također bio prvi grad u koji su pristizale ukrajinske izbjeglice. U jednom trenutku u martu, bilo je 100.000 izbjeglica, što je povećalo broj stanovnika za 50 posto, a domaći stanovnici su sklanjali pristigle Ukrajince u svoje domove. Niti sada nije lahko dobiti sobu u Blue Diamondu ili pronaći privatni smještaj jer se na temelju podataka mobilnih telefona procjenjuje da u gradu ima oko 30.000 dodatnih stanovnika. Stan za iznajmljivanje je “rijetkost poput čuda”, rekla je zamjenica radonačelnika Kristina Stachowska.

Gradske vlasti su se sada fokusirale na probleme kao što je snabdijevanje 1.500 ukrajinske djece koja pohađaju njegove škole i pronalaženje sredstava za dodatno prikupljanje smeća i recikliranje. “Ne znamo dolazi li još jedan val izbjeglica ove zime ili će rat završiti i započeti obnova, ali moramo biti spremni”, izjavila je Stachowska, koju su intervjuirali u gradskoj vijećnici iz 16. stoljeća koja gleda na glavni trg.

Rzeszow je već pokazao svoju sposobnost da živi s neizbježnim rizicima. Stanovnici su dobili još jedan podsjetnik koliko su blizu rata i koliko brzo može doći do eskalacije kada je u novembru zalutali ukrajinski projektil eksplodirao u Przewodowu, istočnije uz granicu, i ubio dvoje ljudi.

Ali grad se prilagodio. U prvim sedmicama rata nemilosrdna tutnjava vojnih i teretnih aviona mnogima je zaustavljala san, no zračni most traje deset mjeseci i lokalno stanovništvo naviklo se na buku, rekao je Barczak iz Blue Diamonda, koji se nalazi pored aerodroma. Čak deset Boeing 747 jumbo jetova, koji prevoze teret, slijeću i polijeću tokom jednog dana, osim redovnog komercijalnog saobraćaja. Aerodrom uključuje i medicinsko-evakuacijski centar iz kojeg ranjene vojnike odvoze u specijalizirane bolnice širom zapadne Evrope.

Uz ostale, u augustu prošle godine i Recep Tayyip Erdogan, turski predsjednik, doputovao je na Međunarodni aerodrom Rzeszow, gdje su ga dočekali guverner Radoslaw Wiatr i turski ambasador u Varšavi Cengiz Kamil Firat, odakle je kopnenim putem prešao u Lavov, gdje se sastao sa Zelenskim.

Lufthansa AG je u decembru objavila da ponovno pokreće letove iz Rzeszowa odražavajući potražnju za putovanjima u grad. Engleski, francuski i njemački jezici redovno se čuju u restoranima i barovima duž historijskog centra Rzeszowa. Jedan bar uvozi američku govedinu vrhunske kvalitete kako bi privukao više stranaca, dok pizzerija, koja je dostavljala hranu tokom Bidenove posjete, ima novi najprodavaniji proizvod: “Spicy Joe, pizzu” s feferonima, ljutim papričicama i maslinama koja je ukrašena američkom zastavom na čačkalici.

U Blue Diamondu, Slawomir Barczak će objasniti kako je rat u Ukrajini potresao ljude u Rzeszowu iz bilo kakvog samozadovoljstva da će Poljska biti zaštićena od sukoba jer je članica EU i NATO-a. Zato je grad tako spremno otvorio svoja vrata za izbjeglice i humanitarne napore. “U prvim danima rata, neki od mojih prijatelja spakovali su u svoje automobile torbe za noćenje kako bi u svakom trenutku bili spremni krenuti autocestom na zapad. Ali s vremenom smo se navikli gdje jesmo. Jednostavno, ljudi su se navikli na rat u susjedstvu.”