Priča o tuzlanskoj hastahani začinje se u Sarajevu. Otkucava svoje prve otkucaje u ritmu koraka čovjeka koji šepa i podrhtava u februarskoj hladnoći. U njegovim kretnjama titra blaga nervoza, u njemu kipti bijes. Međutim, svana, njegovi budni pratioci ništa ne primjećuju, oni se i dalje dive mirnoći koja vlada na licu, u cijelom držanju i koraku njihovog gospodara. Treba to možda zahvaliti i mrazu od kojeg su se naježili i platani, jer ni njemu, gospodaru, kojem još ne otkrivamo ime, ali samo zbog toga da bi uvod u našu pripovijest ogrnuli velom tajanstva, nije sasvim jasno da li drhti usljed bijesa ili je to ipak samo posljedica hladnoće, sarajevske, nemilosrdne.
Gospodar – tako ga zovu samo među sobom, a pred njim ne smiju – još prije šest godina kada je došao u Bosnu, izderao se na jednog od njih, rekavši da će glavu položiti na kladu onom ko ga ubuduće bude nazvao gospodarom, jer jedan je Gospodar, i pogledao je tad u nebo, nastavio je: „A ja, niti sam gospodar niti ste vi psi, već tjelesni čuvari sultanovog namjesnika u njegovoj najzapadnijoj provinciji, te stoga hoću da budete ponosni“, i lijevom rukom tad je protrljao onu ukočenu nogu u koju ga strefi tane u jednoj od mnogih bitaka koje vođaše za sultana protiv Rusa i ogrnu se slavom i titulom „Serdar Ekrem“, koju nosahu samo najhrabriji i najzaslužniji, i opet vrati blagost i mir na svoje prozračno lice na kojem titraše vječit i blag smiješak, i reče: „Da.“ Da, izusti tu rječicu koju će svaki put čuti od njega kada bude zaključivao razgovor.
VEZIR I VALIJA
Isto to „da“ istisnuo je gospodar i prije pet dana, kada je bio spreman da izađe iz Bosne. Sa svim svojim koferima, sa svom onom prtljagom, s cijelom menažerijom kućnih ljubimaca, sa silnom poslugom i porodicom, ličio je samom sebi na šefa kakvog cirkusa dok se smrzavao po Brčkom, čekajući da se Sava konačno odmrzne pa da ga brodom prebace do Beograda, a odatle Dunavom u Ruščuk prema Crnom moru. Tamo je trebao primiti novu službu, on, već bivši valija bosanski, kojeg sultan opozva na osnovu pritužbi ruskog konzula Jevgrafa Romanoviča Šćulepnikova, taj mu već godinama zagorčava život i hoće da ga istjera iz Bosne, jer je, konačno, on, Šerif Osman-paša, Topal, kako ga zovu po Bosni – nema više nijednog razloga da mu krijemo ime – uspio da istrijebi korupciju i mito i nepotizam i svaku još hrđu iz ove zemlje. Uspio je da zavede red i da provede reforme i da izgradi važne institucije, i bolnicu, i poštu, i telegraf, i štampariju, i stručne škole i, treba li još da se nabraja, i dočekao je protjerane muslimane iz Srbije izgradivši im džamije i oko njih cijela naselja, i Kozluk, i Bijelo Polje, i Gornju i Donju Aziziju, i Bosansku Kostajnicu, i Orahovu, i pilane i kasarne i, ako baš hoćete, i prvu pivaru u Bosni, tu na Kovačima.
I dok je čekao da pukne led, dođoše u Brčko njegovi prijatelji Petraki Petrović i Vita Salom, sasvim zajapureni, a s konja pod njima odvaljuje se pjena u ponjavama. Oni mu dovedoše glasnika koji je upravo stigao iz Stambola s fermanom o njegovom ponovnom imenovanju za bosanskog valiju, a njemu dođe da ih zagrli kao najrođenije, da ih poduhvati ispod pasa i da ih pronosa po cijelom Brčkom i do Tuzle, ali se suzdrža i reče blagajniku da nagradi i nahrani glasonošu. I, „da“, tom rječicom zatvori i ovu temu, okrenu se i vrati u Sarajevo da – ne obazirući se na priče koje su kovali u ruskom konzulatu kako je Vita Salom, kojeg zvahu „Telal-efendija“, išao u Stambol s torbama punim zlata da plaća i podmićuje redom sve po Porti i oko nje – nastavi tačno ondje gdje je stao.
A stao je Topal-paša baš tu, na ideji koja ga spopala kada se vratio iz posjete franjevcima u Fojnici pa mu oni tamo pokazali kako se čuva prošlost i kako se gaji sjećanje. Ti skromni ljudi u bezbojnim habitima sačuvaše i ahdnamu koju im potpisa još Fatih sultan i plašt svog predvodnika, tog Zvizdovića, i još mnogo toga važnog za njihovu i povijest ove zemlje. Uz ostalo, rekoše mu da su prvog liječnika u Bosni dali oni, franjevci, pokazujući mu lulu i još štojekakve lične stvari velečasnog Mate Nikolića, pokoj mu duši, koji je diplomirao medicinu još 1807. godine u Feldsbergu u Njemačkoj, a liječio je sve, i pravoslavne, i katolike, i muslimane, i Cigane, i vlahe, i prave Turke, ne gledajući ni u vjeru ni u nevjeru. I ostali njihovi diplomirani doktori, i Tomo Dafinić, i Petar Bustrović, i Tadija Lagarević, i Franjo Gračić, liječiše ne pitajući ko si ni otkud si, već gdje te boli, junače.
Nažalost, svi su oni već odavno pred Bogom, a trenutno imaju samo dvojicu ljekara koji spadoše s nogu od posla, jadni Petar Marešević, od silnog obilaženja bolesnika ne može, hudnjak, da se sasvim posveti nauci, a već je doktorirao u Beču i njegovim znanjem, samo ako bi ga oslobodili prakse, mogli bi unaprijediti zdravstvo u Bosni da bude takvo da ga ni Švicarci nemaju ravnog. Spominju i Miju Sučića, hirurga, kojeg je valija imao prilike upoznati u Sarajevu u hastahani koju podignu ponad Baščaršije.
I tu ujaci prelaze na stvar. Govore oni kako bi bilo dobro kada bi presvijetli paša pomogao da se odškoluje još koji ljekar, a oni već imaju mladih fratara znatiželjnih i željnih znanja i volje i da pomognu narodu. Samo, znate, takve su prilike, snebivaju se, nikom, ni njima, franjevcima odgojenim na siromaštvu, nije lahko priznati da su baš to, puki siromasi, trenutno oni nemaju novca da im priušte studiranje u Beču, pa ako bi, i gledaju kroz prozor uznjihale lipove grane, a paša mahne rukom pomoćniku defterdara, to znači da zapiše da treba franjevcima pomoći da pošalju svoje ljude u Beč na nauk i, da, kaže, zaključujući razgovor. Tad se i sam zagleda u uznjihale lipove grane i ne zna kako da, diskretno, dadne do znanja svojim domaćinima da njega slobodno, bez ikakvog ustezanja mogu ponuditi svojim vinom o kojem je puno toga dobrog čuo. On, Topal-paša, to svi znaju, s prilike na priliku crmkne poneku čašicu.
KUĆA ZA HASTAHANU
Da li su franjevci počastili Topal-pašu vinom, ne zna se, niti je pošteno da se o tome govori. Ali zna se da se po povratku u Sarajevo, kada mu je pomoćnik defterdarov iščitavao iz svojih hartija sve što je trebalo zapisati za svoje posjete Fojnici, i samostanu, i tekiji, i banjama, pa kada je došao do molbe franjevaca da im pomogne oko slanja fratara u Beč na studije medicine, Topal-paša se trznu, da, reče, pa zašto ne bi poslali i kojeg pametnog i talentovanog muslimana. I uspio je. Prije nego je konzul Šćulepnikov ostvario svoje mračne nakane, a ovaj put trebalo mu je samo tri mjeseca, i istjerao ga iz Bosne, dva su muslimanska mladića, bilježe hroničari, osvanula u Istanbulu, bili su to Mehmed Šerbić i Zarif Skender. Diplomirali su medicinu nekoliko godina nakon što je Topal-paša napustio Bosnu. Bila je 1873. godina i Topal-paši smrt već bijaše bojadisala beonjače. Iscrpljen i star, ispratio ih je iz Istanbula, a već naredne godine jedno veliko „da“ prostrlo se i preko njegove sudbine i svemogući kismet zatvorio je temu zvanu Šerif Osman Topal-paša, posljednji vezir Bosanskog pašaluka i prvi valija Bosanskog vilajeta, čovjek koji je do kraja života volio basne i koji tako zavoli Bosnu, „kao da je u njoj ponikao“, kako to zapisa smjerni Hamdija Kreševljaković.
Iste godine Mehmeda Šerbića, Sarajliju, historija upisuje u knjige kao prvog diplomiranog ljekara muslimana u Bosni i baca ga na službu u sjeverne pokrajine (njegov prijatelj Zarif Skender, također Sarajlija, biva poslan na službu u Novi Pazar). Mehmed Sami Šerbić, nakšibendija, prvo biva postavljen za ljekara Zvorničkog kadiluka, a onda i za ljekara sandžaka čije je sjedište prebačeno u Tuzlu. Tu će, zavoljevši Tuzlu i predajući joj cijeli svoj život i sve svoje znanje, podići hastahanu po uzoru na onoga čiji je bio štićenik, a koji podignu prvu bosansku bolnicu u Sarajevu. Bila je to, dakle, druga bolnica u Bosni.
Kada kažemo podignuta, zasigurno se razumije da je zgrada građena iz temelja, ali to ne želimo reći. Da ne bismo bili pogrešno shvaćeni, odmah da naznačimo da riječ podići u ovom slučaju izgovaramo u smislu početka rada bolnice i podizanja svega onog što jednoj bolnici treba, a sama zgrada u kojoj je useljeno sve to što treba već je stajala tu, osamljena na Golom brijegu, pogled s njenih pendžera puca po cijeloj dolini Jale i do Soline i do slanih bunara, perspektiva od koje bi se čak moglo i ozdraviti. Dakle, objekt je tu, samo je valjalo imati dobro oko pa prepoznati da je ta kuća, čisto bosanska, s izbačenim doksatima i verandom, i drvenarijom izrezbarenom ukrasima, dostojna naziva prve tuzlanske bolnice.