Najmanje deset ljudi poginulo je u sukobima između bandi na Haitiju, a prema podacima Međunarodne organizacije za migracije (IOM), 16.947 ljudi moralo je da napusti svoje domove u glavnom gradu od 8. do 14. marta zbog nasilja koje su izazvale bande.

Naoružane bande koje su tražile ostavku haićanskog premijera Ariela Henrija napale su 2. i 3. marta dva zatvora u blizini Port-au Princea i u regije Croix des Bouquets i sukobile se sa snagama sigurnosti. Tokom sukoba iz zatvora je pobjeglo oko 4.000 zatvorenika, a poginulo je 12 osoba.

Vlada Haitija je 4. marta objavila da je uvedeno vanredno stanje od 72 sata kako bi se uhvatili oni koji su pobjegli iz zatvora i da će u određenom periodu biti uveden policijski sat. Vanredno stanje je 7. marta produženo za mjesec dana.

Haiti, jedna od najsiromašnijih država na američkom kontinentu, na rubu je ekonomskog kolapsa zbog nasilja koje su uzrokovale bande. A sada su se pojavili i navodi o kanibalizmu. 

Signal za početak priče dao je Ian Miles Cheong, malezijski influenser s posebnim ugledom među desničarima: "Haiti je propao. Predsjednik više nije u zemlji. Luke su službeno zatvorene. Bande kanibala opsjedaju nacionalnu palaču u Porto Prinsu." Elon Musk je odgovorio: "Kraj dana. Ovo je mračnije od Mad Maxa."

Ubrzo je vijest stigla do predsjednika El Salvadora, Nayiba Bukelea, koji je kasnije podijelio video-koji je sada izbrisan na društvenoj mreži, ali se još uvijek može pronaći na internetu – snkimak navodnog člana haićanske bande kako bježi grizući komade mesa s pougljenjenog leša.

Izvor je francuski Telegram kanal u čijem opisu stoji: "Vaša dnevna doza zavjere: budite oprezni, puno lažnih vijesti i puno istine". Nije poznato otkud taj video uopće ali se provjereno zna da nije povezan s trenutnom situacijom u karipskoj zemlji, budući da je video star najmanje nekoliko mjeseci. "Vidjeli smo slične slike u El Salvadoru prije nekoliko godina", tvitao je Bukele. "Bande koje se kupaju s lobanjama svojih žrtava. Svi su 'stručnjaci' rekli da ih se ne može pobijediti. Bili su u krivu. Uništili smo ih."

Drugi su korisnici podijelili još jedan video s porukom "Haićani uživaju u ljudskom mesu" koji je zapravo bio iz nigerijskog filma iz 2018. Drugi video koji je postao viralan prikazuje leš na ražnju ali to je zapravo model napravljen u tematskom parku Chimelong Ocean Kingdom (Zhuhai, Kina) za Noć vještica 2018. Prije nekoliko mjeseci, slika je korištena kako bi ilustrirala lažnu vijest o nigerijskom restoranu koji poslužuje ljudsko meso.

Za svakoga ko je slučajno pronašao nešto od ovog sadržaja na svojim društvenim mrežama, zaključak je jasan. Situacija na Haitiju je toliko ozbiljna da se izrodila u najodvratniju praksu. Kanibali slobodno šetaju.

Na Haitiju nikad nije bilo dobro, no situacija je posebno komplicirana otkako je u julu 2021. godine ubijen predsjednik države Jovenel Moïse. Njegov nasljednik Ariel Henry bio je privremeni predsjednik do prošle sedmice kada je morao dati ostavku i pobjeći u Portoriko, odakle je najavio da će tranzicijsko vijeće voditi zemlju do raspisivanja novih izbora. Između ubistva jednog i bijega drugog, dogodilo se to da su se bande počele organizirati i početkom marta izazvale bijeg gotovo 3700 zatvorenika iz Nacionalne kaznionice u glavnom gradu Port-au-Princeu.

Kada je mandat parlamentaraca istekao 1. januara, a izbori nisu bili ni na vidiku, Jimmy Cherizier, alias Barbecue, uspio je ujediniti nekoliko bandi i nadvladati oslabljene haićanske snage reda i vojsku. Prema podacima Ujedinjenih naroda, trenutno kontroliraju 80% glavnog grada zemlje. Cherizier je osoba koja je optužena za napad na Nacionalnu kaznionicu i koja je prijetila građanskim ratom u zemlji ako Henry ne podnese ostavku.

Dva dana nakon napada na zatvor, američki list The Express objavljuje članak u kojem citira anonimnog lokalnog novinara koji kaže: "Kanibalizam nije raširen, ali je svakako pokazatelj pogoršanja situacije. Svakako da se u nekim prilikama događa". To je temelj na kojem se počela graditi priča.

Autor, Charlie Bradley, tog dana, osim ove priče, je objavio još četiri članka o planu Rusije i Kine da izgrade nuklearnu elektranu na Mjesecu, padu Instagrama prije izbora na takozvani Super utorak i kritici Elona Muska "idiotskih ekoterorista" koji su napali tvornicu Tesla u Njemačkoj.

Paralelno s tim, američki predsjednik Biden vrši pritisak na Kongres da odobri plan vrijedan 40 miliona dolara kojim bi se poslalo hiljadu policajaca iz Kenije na Haiti da obuzdaju situaciju. Ovaj ludi plan ima podršku UN-a, ali ga je Vrhovni sud u Nairobiju proglasio neustavnim. Ako se eskalacija nastavi, val imigranata s Haitija u SAD mogao bi premašiti predviđanja.

 Otud i reakcije poput onih Elona Muska koji je ovih dana predložio ideju o "ispitivanju imigranata zbog mogućih ubojitih sklonosti ili kanibalizma".

Haiti, karipska zemlja na rubu građanskog rata i Sjedinjene Američke Države pred ulaskom u izbornu utrku, dva su sastojka od kojih je skuhan eksplozivan koktel. Ali u ovom slučaju, činjenica da je pozadina kanibalizam na Haitiju nije nova; nego tradicija.

Napetost između Sjedinjenih Država i Haitija datira još iz 19. stoljeća, praktično od trenutka kada je država stekla nezavisnost, a sjevernoamerički robovlasnici strahovali su da bi to moglo dovesti do pobune robova u drugim regijama. Između 1915. i 1934. Sjedinjene Države okupirale su Haiti kako bi kontrolirale svoju politiku i finansije i osigurale da američke firme mogu dominirati zemljom.

U to je vrijeme William Seabrook, antropolog opsjednut kulturom kolonizirane zemlje, posjetio Haiti i u knjizi The Magic Island (1929.) opisoa mnoge mitove o vuduu i kanibalizmu koji su potaknuli predrasude o Haitiju koje su kružile u svijetu i senzacionalističkim novinama u narednim desetljećima.

Ta je mistifikacija izazvala učinak dehumanizacije stanovnika otoka, koji su predstavljeni kao bezvoljni zombiji žedni krvi a sve je pomoglo opravdati eksploataciju zemlje od strane Amerikanaca, koji su bili prisiljeni ostati na Haitiju kako bi zaštitili svoje stanovnike od bokora, sotonističkih svećenika koji su namjeravali oskvrniti njihova tijela kako bi ih pretvorili u životinje.

Istina, ništa od toga nije Seabrookov izum, već dio tradicionalnog folklora otoka. Jasno je da je antropolog imao problema s doslovnim prijevodom onoga što mu je rečeno. Kako je antropologinja Erika Bourguignon zapisala 1959. godine, kada bi se neko razbolio, često se vjerovalo da je to prokletstvo bogova, koji su "pojeli" žrtvu. Haićani su koristili izraz za to, mangé moun, koji je doslovno značio "jesti ljude", ali je imao i nekoliko drugih značenja. "Međutim, kada se tvrdi da ljude ubijaju i 'jedu' zli entiteti, jasno je da nema osnove za tvrdnju da kanibalizam i žrtvovanje ljudi, kako se to obično shvaća, stvarno postoje na Haitiju", rekla je Bourguignon.

Ono što Elon Musk ili republikanski utjecajni ljudi čine sada ista je stvar koju su činili pamfleti protiv imigracije 1930-ih i ista stvar koju su radili francuski ili španski kolonizatori prije nekoliko stoljeća. Prije više od 50 godina, Richard B. Moore, eminencija u afro-karipskim studijama, opisao je kako je "gotovo pet stoljeća stereotip proždrljivog kanibalizma, nametnut karipskom narodu od strane invazije evropskih kolonizatora, bio široko prihvaćen i prenošen kao povijesna činjenica", napisao je u svom članku iz 1973. "Ovaj stereotip je usvojila i koristi ga čak i većina studenata, nastavnika, akademika i znanstvenika."

Trenutno, kao i posljednje četiri godine, Haiti, zemlja koja i dalje liže rane nastale zemljotresom 2010., 2018. i 2021. godine, živi u noćnoj mori. Članovi nasilnih bandi monopolizirali su vakuum moći i žive suočeni jedni s drugima ili sa sve slabijom haićanskom vojskom. U ovom kontekstu ekstremnog nasilja, vjerojatno je bilo scena u kojima je neko truplo raskomadano. Dan Cohen, novinar koji je snimio dokumentarac s terena o Jimmyju Cherizieru, pripisuje, naprimjer, video koji kruži Telegramom sukobu bandi u dolini rijeke Artibonito. Navodni kanibalizam bio bi svojevrsna teatralizacija s ciljem "teroriziranja stanovništva".

Glasnogovornik sjevernoameričkog State Departmenta morao je izaći ove sedmice u javnost kako bi demantirao da su primili bilo kakav vjerodostojan izvještaj o kanibalizmu na Haitiju. S terena, organizacije kao što su Liječnici bez granica ili Human Rights Watch također nisu vidjele dokaze u tom pogledu. Svi ovi izvori vrlo su oprezni pri korištenju riječi.