Predstava "Grobnica za Borisa Davidoviča, kako je danas zidamo" koja je proteklog vikenda, u režiji gosta iz Srbije Zlatka Pakovića, izvedena na sceni Bosanskog narodnog pozorišta Zenica (BNP) izazvala je burne reakcije, piše danas Faktor.
Iz kluba zeničkih intelektualaca "Sudija Gradiša" u saopćenju za javnost naglasili su da "Zlatko Paković, čije predstave se ne izvode niti u jednom nacionalnom ili državnom teatru u Beogradu, dobija dobrodošlicu rukovodstva u BNP-u Zenica da na stub srama stavi Bošnjake, BiH, državne institucije, tužilaštvo, žene sa hidžabom i supruge šehida".
- Danima prije izvođenja navedene predstave ista je najavljena plakatom sa ženom u nikabu, feredži ili zaru, koja bi trebala predstavljati vjerovatno bošnjačke načine zidanja grobnica. "Boritelji i boriteljice" za ljudska prava kako u Zenici tako i šire se nisu oglasili na taj sramni plakat, koji u kontekstu predstave vrijeđa žene, porodice i majke koje svojevoljno nose nikab, feredžu ili zar. Nanovo je naivno generalizirano i ismijano odijevanje Bošnjakinje muslimanke vodeći se analogijom da je svaka žena sa mahramom, nikabom ili slično natjerana da se oblači u skladu sa islamom i nanovo je ismijana njena sloboda, a ona predstavljena kao suicidni, tragični, snishodljivi i odvratni lik – istakli su iz Kluba.
Iako, kako su naveli, reditelj predstave Zlatko Paković "tvrdi da aktualizira i pokušava da pronađe staljinističke pristupe upravljanja u današnjem društvu preispitujući staljinističke pristupe, da bi ukazao na današnje mrtvilo i korumpiranost društva", on navedenom predstavom to uopće ne radi.
- On uopće ne secira društvo nego Bošnjake, on uopće ne govori o državama nego o Bosni i Hercegovini, on uopće ne tematizuje korupciju nego "afere" koje se stavljaju na teret Bošnjacima, on ne govori o apstraktnim nego procesima in concreto, a koji pred sudskim instancama u Bosni i Hercegovini još nisu dobili konačan epilog, vršeći tako posredno i perfidno, kroz kulturni obrazac u formi pozorišne predstave, pritisak na pravosuđe države koja je preživjela agresiju i fašizam kao i na Bošnjake koji su opstali uprkos prijetnjama o nestanku.
On jednostavno stigmatizuje Bošnjake kao žrtve genocida i UZP-a, on satanizuje i do "gole kosti" konkretizuje današnje sudske postupke pokrenute protiv Bošnjaka, optužujući ih, presuđujući ih i omražavajući ih samima sebi. Očigledno mnogima još nije jasno da korupcija, kao pošast svakog društva i države, nije ekskluzivno problem samo Bosne i Bošnjaka. Bošnjake nije korupcija nekoliko puta kroz historiju stajala zločina genocida. Bošnjaci nisu zbog korupcije, koja režiseru služi kao paravan, klani, ubijani, silovani i raseljeni po bijelom svijetu uz otimačinu i pljačku imovine tri puta samo tokom XX vijeka, i to sve sistemski i u službi velikosrpske hegemonije – pojasnili su iz Kluba.
Na njihovo saopćenje reagirali su Miroljub Mijatović, direktor BNP-a Zenica, i Lajla Kaikčija, umjetnička rukovoditeljica BNP-a Zenica, a saopćenje su objavili i na zvaničnoj internet stranici pozorišta.
- Želimo upoznati javnost da predstava ne osporava niti na bilo koji način dovodi u pitanje genocid u Srebrenici, niti je usmjerena protiv Bošnjaka kao jednog od tri konstitutivna naroda u BiH. Predstava, u jednom dijelu, upravo kritikuje one predstavnike Bošnjaka koji su zbog vlastitih interesa ugrozili svoj narod i doveli ga u poziciju taoca sistema koji su za sebe stvorili. Ti i takvi, kao i novoosnovani zenički, bošnjački intelektualci služili su se i služe populističkim floskulama sa predznakom nacionalizma, šovinizma lokalpatriotizma.
Obmanjuju nas poluistinama, sijanjem straha od Drugih i čvrsto drže u stalnoj ulozi žrtve. Mi kao Bosansko narodno pozorište imamo obavezu da propitujemo, analiziramo, seciramo, promišljamo i istražujemo društveno-politička dešavanja, kao što su to radili u pozorištima vjekovima prije nas i što će raditi i poslije nas. To i jeste jedan od naših zadataka jer imamo odgovornost prema našoj publici. Oni / one koji su napisali ovo, u najmanju ruku, nekorektno javno pismo, usmjereno protiv BNP-a, predstave i reditelja ili nisu pogledali predstavu ili žele obmanuti svoj narod, potcjenjujući njihovu moć rasuđivanja i iskrivljujući sliku viđenog – između ostalog istakli su Mijatović i Kaikčija.