U 82. godini života umro je akademski kipar i slikar Izet Đuzel (rođen u Derventi 24. augusta 1941). Radni i stvaralački život mu je bio vezan za Zagreb, a dženaza mu je klanjana 15. 1. 2023. u rodnoj Derventi, za koju je ostao trajno vezan. Đuzel je školu za primijenjenu umjetnost pohađao u Sarajevu (1958–1963), a Likovnu akademiju je završio u Zagrebu 1971. godine. U klasi profesora V. Michieli saradnik je majstorske radionice A. Augustinčića (1974–1976). Jedan je od pokretača grupe Biafra. Osnovao je edukativnu likovnu koloniju u Derventi. Samostalno je izlagao u Zagrebu, Sarajevu, Štipu, Derventi, Banjoj Luci, Njemačkoj i Švedskoj.
Umjetnik koji je pedesetak godina bio aktivan na likovnoj sceni u početku se uspješno dokazao kao kipar istražujući fenomene oblikovanja u različitim materijalima skulpture koje predočavaju sjedinjenje i razaranje forme. Od osamdesetih godina Đuzel se pretežito javlja kao slikar. U likovnoj kritici je primijećena njegova slikarska preokupacija stilski uobličenim i ekspresivno uvjerljivim pejzažima. Posebno nadahnuće Đuzel nalazi u izražajnom i bogatom kolorizmu rodnog kraja Dervente. Upravo je izložbom Godine korova u hrvatskom Muzeju Mimara 2005. godine dokazao svoju ljubav prema rodnom krajoliku. No Đuzel je majstor likovne performacije i višestruke sadržajnosti, što nije vidljivo prostom oku, posebno kada je bilo riječ o akriliku, uljima na platnu i kombiniranim tehnikama.
Svoju zadnju veliku izložbu je održao 2018. godine retrospektivom u Muzeju Mimara, izloživši osamdesetak slika i skulptura. No, vratimo se toj 2005. godini, kada Đuzel prezentira svoju punu slikarsku zrelost. Indikativan je bio i naziv izložbe Godine korova budući da je izložba govorila o ljepoti korova koji zauzima i ovladava zdravim bićem prostora. Sve se iščitava u teksturi korova, kako je jednom primijetio književnik Nusret Idrizović govoreći o Đuzelovom korovu kao o biljci neobičnih svojstava, kojoj je sudbina namrijela da se istodobno nalazi na antitetičnim stranama, to da istodobno može biti svrha života i protagonist smrti.
Krajobraz koji prevladava u Đuzelovim slikama nije samo lirsko tkanje u prirodi jer idila je pomućena nedavnim ratom i vidljiv je angažman historijskih elemenata te bolnih ožiljaka koje ratni vihor za sobom ostavlja. Đuzel je ratnim strahotama postao umjetnički protagonist smrti, ali ne po recepturi, trendu ili modi. On naprosto nije utapao svoj kist u sjajnu boju kiča i potrošnih modela kao neki mu suvrsnici. Slikar je to koji je bio zamišljen nad ostacima svoje kuće gdje je proveo dio svoga života i ponad šume raslinja koja ovladava prostorom. Pritom, Đuzel nije isključivo prizivao rat već su u njega prevladavali nježni koloritni osjećaji u koje je unosio zanos povratnog djetinjstva.
Uvijek likovno opojan i zavodljiv, kist mu je naglašavao optimizam kao najsnažniju poruku koju donosi slikovnost. Pritom se oblikuje melodijska krivulja i začudni životni ritam. Promatrač će kroz Đuzelove slike zagledavati i proživljavati historijske sadržaje, kada znamo da ponekad ni mnogi slikar ne zna o čemu je na slici riječ. Smrt, ljubav, stvaranje, plave boje prozračne vode, slikaru je dovoljna neka približnost, primijetit ćemo. U međuvremenu, Đuzel je slikao, a da ne misli pa ipak je posvema kod stvari koja ga muči u stvarnoj radnoj zadatosti.
Poznavajući ga i družeći se s njime u njegovom zagrebačkom ateljeu, stekao sam utisak da bi Đuzel vjerovatno bio povrijeđen kada bi mu neko dao na znanje da ne razumije i krivo tumači njegove slike. Čudo slike ne tvori tek snažna gestualnost već i njezino dubinsko značenje. Đuzel je bio svakako ona vrsta slikara koja pretpostavlja svoju transcendenciju angažiranosti u političkom i društvenom smislu. On je paradoksalno bio apolitičan te se nije uznosio idealima svjetovnih i ovozemaljskih pravdi već je uvijek bio u iskanju univerzalnih zakona prirode. Đuzel je u svojim slikama iznova stjecao čaroliju postojanja, neku neizrecivu egzistenciju, što ju je usput, kroz odrastanje ili mijenjanje srodnog krajobraza, izgubio, ali je uvijek pronalazio. On je, u najmanju ruku, poput velikih slikara zalazećih vremena, iza kojih je stajala velika baština, davao privid nečega nehotičnog.
Iako šturi, a istom i razmahani potezi kistom svjedoče unutarnju dramu, Đuzel nije zauzimao patetičnu poziciju, gaseći svoju izražajnost u samosažaljenju i tragici, već je pronosio ideju sačuvanja i produbljivanja lijepog prostora prirode. On je čuvao i univerzalizirao svoje djelovanje jer je znao prispodobljivati sile ljubavi s korovom, čime dočarava bunarsku dubinu osjećaja iz koje se može uzdići ono nečujno i nikada oslikano.