Američki i kanadski timovi za potragu utrkuju se s vremenom kako bi pronašli turističku podmornicu koja je nestala u srednjem Atlantiku, tokom ronjenja s ciljem razgledanja olupine Titanika u nedjelju. Pet osoba bilo je na brodu kada je kontakt s malom podmornicom izgubljen oko sat i 45 minuta nakon njenog  zaranjanja.

Pokrenuta je operacija spašavanja, ali za sada nema traga podmornici.

Vladine agencije, mornarice obje zemlje i komercijalne dubokomorske firme pomažu operaciju spašavanja.

Od ponedjeljka popodne, smatralo se da je članovima posade ostalo otprilike četiri dana kisika. Među njima je i britanski milijarder, biznismen i istraživač Hamish Harding, predsjednik kompanije Action Aviation, koja kupuje i prodaje avione.

"Trenutno, naš fokus je na što više mogućnosti u tom području", rekao je John Mauger iz američke obalske straže na konferenciji za novinare.

U potrazi za plovilom do sada su korišteni vojni avioni, podmornica i sonarske bove.

Olupina Titanika nalazi se oko 700 kilometara južno od St John'sa, Newfoundland, iako se spasilačka misija vodi iz Bostona, Massachusetts.

Američka obalska straža saopćila je da je istraživački brod pod nazivom Polar Prince izvršio površinsku potragu za podmornicom u ponedjeljak navečer. Koristi se za transport podmornica do mjesta olupine i bio je brod za podršku nedjeljnoj turističkoj ekspediciji.

Vjeruje se da je nestala podmornica Titan turističke kompanije OceanGate, kojom je novinar CBS-a David Pogue putovao prošle godine kako bi stigao do olupine Titanica.

On je za BBC rekao da kada je brod za podršku direktno iznad podmornice i međusobno mogu slati kratke tekstualne poruke. U suprotnom, komunikacija preko GPS-a ili radiosistema nije dostupna jer ni jedan ni drugi ne rade pod vodom.

Pogue kaže da također nije moguće da oni koji su u podmornici pobjegnu sami jer su iznutra zapečaćeni vijcima primijenjenim spolja.

Potraga "na daljinu" otežava operacije, a ovome se dodaje i činjenica da se vidljivost brzo gubi ispod površine vode jer svjetlost ne može prodrijeti daleko.

Web stranica OceanGate navodi tri podmornice koje posjeduje, a samo je Titan sposoban zaroniti dovoljno duboko da stigne do olupine Titanika.

Plovilo je teško više od deset tona i, prema web stranici, može doseći dubine do oko četiri kilometra.

Karte za osmodnevno putovanje uključujući ronjenje do olupine na dubini od 3.800 metara, koštaju 250.000 dolara. Na društvenim mrežama tokom vikenda, Harding se pohvalio da je "ponosan što može konačno najaviti" da će biti u misiji na olupinu Titanica - ali je dodao da će zbog "najgore zime u Newfoundlandu u posljednjih 40 godina, ova misija vjerovatno biti prva i jedina misija na Titaniku 2023. godine".

Kasnije je napisao: "Upravo se otvorio vremenski prozor i sutra ćemo pokušati zaroniti."

OceanGate piše da "nije bio u mogućnosti da uspostavi komunikaciju s jednim od svojih podvodnih istraživačkih vozila", ali da je "cijeli fokus (bio) na članovima posade u podmornici i njihovim porodicama".

"Duboko smo zahvalni na velikoj pomoći koju smo dobili od nekoliko vladinih agencija i dubokomorskih kompanija u našim naporima da ponovo uspostavimo kontakt s podmornicom", dodaje se.

Kompanija naplaćuje osmodnevno putovanje svojom podmornicom od karbonskih vlakana kao "šansu da izađete izvan svakodnevnog života i otkrijete nešto zaista izvanredno".

Isplovljava iz St John'sa u Newfoundlandu, a svaki puni zaron do olupine, uključujući spuštanje i uspon, navodno traje oko osam sati.

Prema njihovoj web stranici, jedna ekspedicija je u toku, a još dvije su planirane za juni 2024.

Titanik, koji je bio najveći brod svog vremena, udario je u santu leda na svom prvom putovanju od Sautemptona do New Yorka 1912. godine. Od 2.200 putnika i posada na brodu, više od 1.500 je poginulo.

Njegove olupine su opsežno istražene otkako je otkrivena 1985. godine.

Olupina se sastoji od dva dijela, s pramcem i krmom koji su razdvojeni oko 2600 stopa. Ogromno polje krhotina okružuje prelomljeni brod.

Prošlog mjeseca napravljeno je prvo digitalno skeniranje olupine u punoj veličini pomoću mapiranja dubokog mora. Skeniranje pokazuje i razmjer broda, kao i neke sitne detalje, kao što je serijski broj na jednom od propelera.