U militariziranoj izraelski nacionalni avio-prijevoznik, El Al, osvojio je srca mnogih Izraelaca, čak leteći i subotom po prvi put od 1982. godine, kako bi doveo rezerviste iz inozemstva potrebne za agresiju na Gazu i libansku granicu. Letenje subotom, tvrdio je El Al, bilo je „pikuach nefesh“, načelo jevrejskog zakona koje dopušta kršenje vjerskih pravila kako bi se spasili životi. Bio je oktobar 2023. godine, svi ostali avio-prijevoznici otkazivali su rute za Tel Aviv, a izraelski parlament odobravao je pet milijardi dolara vrijedne garancije ratnog osiguranja za tri nacionalna avio-prijevoznika (El Al, Arkia i Israir).
Malo je danas toga ostalo od te kolektivne simpatije Izraelaca. El Al je već mjesecima na meti kritika na internetskim forumima i u javnim prostorima zbog previsokih cijena. Većina stranih avio-prijevoznika prestala je letjeti za Tel Aviv tako da El Al , jedini s protivraketnim sistemima u avionu, ima de facto monopol, navodnjen javnim novcem i čak bez poreza na dobit. Inače, država je spriječila bankrot kompanije tokom krize izazvane koronavirusom.
Glavna zamjerka je da je u teškim vremenima El Al dobio stotine milona dolara i sada iskorištava situaciju kako bi zaradio novac, umjesto da snižava cijene karata. U prvim mjesecima rata više od 80% putnika u i iz Tel Aviva letjelo je s El Alom. Stotinu stranih avio-kompanija otkazalo je svoje linije zbog troškova osiguranja, sigurnosti posade...
El Alove cijene znaju biti lude, piše dopisnik El Paisa iz Izraela i navodi neke od cijena: hiljadu eura za Madrid; 2.500 ka Sjedinjenim Državama (11.000 u biznis-klasi) 4.000 ka Meksiku... Rezultati prvog tromjesečja za kompaniju su bitni, zarada od 80,5 miliona dolara u poređenju sa 34,4 miliona gubitaka u istom razdoblju prošle godine. Najbolji kvartal u historiji kompanije. Dobit od 147,4 miliona dolara u drugom tromjesečju 2024. sa stopom popunjenosti od 92%, iazzaval je jop više reakcija, posebno za Izraelce koji ostaju u inozemstvu jer nisu voljni platiti skupe El Al karte.
Izvori iz kompanije insistiraju na tome da je bijes potaknut nedostatkom znanja o tome kako funkcionira sistem cijena. “Plaćate više za nižu cijenu, a manje za višu cijenu. Da nismo ručno postavili cijenu, let u SAD koštao bi 3000 dolara. Korist prije svega dolazi od činjenice da su avioni puniji jer je konkurencija manja“, kažu oni.
Samo El Al trenutno ima veoma popularnu rutu kao što je New York - Tel Aviv (80% svjetskih Jevreja živi u Izraelu ili SAD-u). Delta i United Airlines povukli su se zbog straha od Hezbollahovog napada. Ryanair i dalje odgađa svoj povratak. American Airlines neće se vratiti barem do aprila a Easyjet do marta. Neke kompanije ponovo su se povukle u aprilu, nakon prvog iranskog napada na Izrael, s više od 300 raketa i bespilotnih letjelica ili nakon nedavne odmazde Hezbollaha koja je izazvala mnoge otkazane letove.
Dionice El Ala, koji je upravo kupio 31 Boeing 737 MAX, ove su godine porasle za 66%. Pomaže i činjenica da lokalna valuta, šekel, gubi vrijednost u odnosu na dolar od početka 2023. godine, zbog kontroverzne reforme pravosuđa.