Vještačka inteligencija ubrzano postaje redovan dio svakodnevnog života, oblikujući način na koji ljudi rade, igraju se i primaju osnovne usluge – od isporuke hrane preko finansija do zdravstvene zaštite.

Novo istraživanje Pew Research Centra otkriva da su mnogi Amerikanci svjesni uobičajenih načina na koje se mogu susresti s vještačkom inteligencijom u svakodnevnom životu, kao što su chatbotovi za korisničku podršku i preporuke proizvoda na osnovu prethodnih kupovina. Istovremeno, samo tri od deset odraslih Amerikanaca kadri su tačno identificirati svih šest upotreba vještačke inteligencije o kojima se pitalo u anketi.

Svijest o uobičajenoj upotrebi vještačke inteligencije prvi je korak ka širem angažmanu javnosti u raspravama o njenoj ulozi i granicama upotrebe. Stručnjaci su pokrenuli niz moralnih, etičkih i pravnih pitanja o proširenju sposobnosti vještačke inteligencije. Njena etička i odgovorna upotreba u sve je većem fokusu.

Istraživanje Pew Research Centra – koje je obuhvatilo 11.004 odrasle osobe u SAD-u i koje je provedeno od 12. do 18. decembra 2022. godine – otkriva da 27 posto Amerikanaca smatra kako komunicira s vještačkom inteligencijom barem nekoliko puta dnevno, dok ih još 28 posto misli da komunicira s njom otprilike jednom dnevno ili nekoliko puta sedmično.

Strah od utjecaja na svakodnevni život

Šire gledano, javnost je i dalje oprezna u pogledu utjecaja koji vještačka inteligencija ima na američki život: samo 15 posto ih kaže da je više uzbuđeno nego zabrinuto zbog sve veće upotrebe vještačke inteligencije u svakodnevnom životu, u poređenju sa 38 posto onih koji su više zabrinuti nego uzbuđeni; 46 posto izražava jednaku mješavinu zabrinutosti i uzbuđenja. Ovi stavovi su, otprilike, isti kao u sličnom istraživanju Pew centra iz novembra 2021. godine.

Na setu od šest pitanja osmišljenih za mjerenje svijesti o specifičnoj upotrebi vještačke inteligencije u svakodnevnom životu, 68 posto Amerikanaca ispravno je identificiralo vještačku inteligenciju u (1) fitnes trackerima / satovima koji analiziraju obrasce vježbanja i spavanja; ostatak ispitanih nije sigurn da tu djeluje vještačka inteligencija ili je izabrao jednu od tri pogrešne opcije koje se ne oslanjaju na vještačku inteligenciju (termometri, kućni testovi na COVID-19 i pulsni oksimetri).

Kada je riječ o primjeni vještačke inteligencije u (2) online kupovini, 64 posto odraslih Amerikanaca ispravno je identificiralo prilagođene preporuke proizvoda na osnovu prethodnih kupovina kao korištenje vještačke inteligencije. Većina je također bila svjesna da vještačka inteligencija radi u (3) chatbotovima za korisničku podršku (65 posto), (4) sigurnosnim kamerama koje prepoznaju lica (62 posto) i (5) preporukama prilagođenih muzičkih lista za reprodukciju (57 posto).

Najizazovnije pitanje za javnost bilo je utvrđivanje da (6) usluge e-pošte koje kategoriziraju poruke kao neželjenu poštu koriste vještačku inteligenciju: 51 posto Amerikanaca ispravno je odgovorilo na ovo pitanje dok je njih 49 posto izabralo netačnu opciju, reklo je da nisu sigurni ili nisu odgovorili.

Ovih šest pitanja ukazuje na neke od uobičajenih načina na koje ljudi mogu koristiti vještačku inteligenciju u svojim životima, ali nisu osmišljena da budu iscrpna lista svih načina na koje se ljudi s njom susreću. Svako pitanje imalo je četiri moguća odgovora i petu opciju – “nisam siguran”.

Uzeto zajedno, 30 posto Amerikanaca tačno je odgovorilo na svih šest pitanja o svijesti o upotrebi vještačke inteligencije u svakodnevnom životu (definirano kao visok nivo svijesti), 38 posto je tačno odgovorilo na tri do pet pitanja (srednja svijest), a 31 posto je imalo tačna dva ili manje odgovora (niska svijest). Prosječan broj tačnih odgovora bio je 3,7 od mogućih 6.

Neki ne znaju ništa o upotrebi vještačke inteligencije

Odrasli u SAD-u s višim nivoom obrazovanja i prihoda svjesniji su primjera korištenja vještačke inteligencije u svakodnevnom životu od drugih odraslih osoba. Naprimjer, 53 posto Amerikanaca s postdiplomskim studijama ispravno je identificiralo upotrebu vještačke inteligencije u svih šest pitanja s višestrukim odgovorima. Nasuprot tome, samo 14 posto onih sa srednjom školom ili nižim obrazovanjem tačno je odgovorilo na svih šest pitanja; 51 posto ove grupe imalo je nisku svijest o vještačkoj inteligenciji, odgovarajući na najviše dva pitanja tačno.

Oni s višim porodičnim prihodima također su svjesniji upotrebe vještačke inteligencije od onih s nižim prihodima. Otprilike polovina Amerikanaca s višim primanjima ima visoku svijest o vještačkoj inteligenciji (52 posto), u poređenju sa samo 15 posto odraslih osoba s nižim primanjima.

Mlađi Amerikanci svjesniji su primjena vještačke inteligencije u svakodnevnom životu od starijih Amerikanaca. Ovaj obrazac posebno je izražen kada je riječ o ispravnom identificiranju vještačke inteligencije u chatbotovima za korisničku podršku i preporukama muzičkih lista za reprodukciju.

Muškarci su postigli veći rezultat na ljestvici od žena. Otprilike četiri od deset muškaraca (38 posto) tačno je odgovorilo na svih šest pitanja, u poređenju sa 23 posto žena. (Žene su češće nego muškarci odgovarali sa “nisam sigurne” na svako od šest pitanja.)

Partijska pripadnost nije glavni faktor kada je u pitanju svijest o vještačkoj inteligenciji.

Česta upotreba interneta vezana je za veću svijest o vještačkoj inteligenciji

Online aplikacije i web stranice mjesta su na kojima se Amerikanci često mogu susresti s vještačkom inteligencijom kroz primjere kao što su chat botovi za korisničku podršku i preporuke proizvoda na osnovu njihovog ponašanja pri kupovini.

Odrasli koji su česti korisnici interneta postižu bolje rezultate na skali svijesti o vještačkoj inteligenciji od onih koji Internet koriste rjeđe.

Među Amerikancima koji kažu da su na internetu “skoro stalno”, 38 posto je tačno odgovorilo na svih šest pitanja, kao i 31 posto onih koji kažu da koriste internet nekoliko puta dnevno. Poređenja radi, samo 6 posto rijetkih korisnika interneta (onih koji idu na internet otprilike jednom dnevno ili manje) tačno je odgovorilo na svih šest pitanja u anketi.

Otprilike četvrtina (27 posto) Amerikanaca kaže da komunicira s vještačkom inteligencijom gotovo konstantno ili nekoliko puta dnevno. Još ih 28 posto kaže da komunicira s vještačkom inteligencijom otprilike jednom dnevno ili nekoliko puta sedmično. Prema ovoj mjeri, koju su sami prijavili, 44 posto Amerikanaca procjenjuje da rjeđe komuniciraju s vještačkom inteligencijom.

Oni s višim nivoom obrazovanja i višim prihodima češće od onih s nižim obrazovanjem i nižim prihodima kažu da imaju interakciju s vještačkom inteligencijom svakodnevno.