Vremenski razmaci se gotovo u dan poklapaju. Otkako je počeo rat u Ukrajini, a Mađari izborili da mogu i dalje uvoziti jeftinu rusku naftu, svakih šest mjeseci iz Mađarske kreće napad na ključnu hrvatsku državnu kompaniju - Janaf. Nomen est omen, pa ova skraćenica jednostavno znači Jadranski naftovod, ključni cjevovod koji vodi od terminala Omišalj na Krku 759 kilometara prema Srbiji i Mađarskoj, piše zagrebački sedmičnik Express.

Tako je i ovog augusta uslijedila žestoka kritika iz Mađarske hrvatskoj kompaniji. Baš negdje u vrijeme kad je mađarski premijer Viktor Orban stigao u Hrvatsku opušteno uživati u okolini Dubrovnika. Mađarska je dobila dvije pljuske. Nakon što konstantno kritiziraju Ukrajinu, blokiraju joj vojnu pomoć tvrdeći da su za mir, a ne rat, Ukrajinci su odlučili pokazati zube. Malo, ali znakovito. Kroz ukrajinski tranzitni naftovod zabranjen je prolazak ruske nafte prema Mađarskoj, ali samo za jednu kompaniju Lukoil. Ostale i dalje mogu opskrbljivati Mađarsku i Slovačku što je dogovoreni izuzetak, a nafta čitavo vrijeme rata teče kroz Ukrajinu.

Iako ostali državni naftni giganti mogu opskrbljivati Mađare, ovaj potez ih je jako pogodio. Pa su pisali Evropskoj komisiji kako su ugroženi, očito s ciljem da EK stisne Ukrajinu. Pa su dobili drugi šamar. Potpredsjednik EK Valdis Dombrovskis im je ukratko odgovorio da ništa nije ugroženo jer se Mađari mogu bez problema opskrbljivati preko hrvatskog Janafa, a od njih ta nafta može teći i prema Slovačkoj.

Naravno, ključna kvaka je ista ona koja je prije godinu dana raspametila i srbijanskog predsjednika Aleksandra Vučića - mogu kupiti naftu, dopremiti je morem i Janafom, ali ona ne smije biti ruska. Odgovor je raspametio Orbana iako se on lukavo povukao na odmor, a posao je odradila njegova desna ruka za vanjsku politiku, Peter Szijjarto. Ministar vanjskih poslova je pismo Dombrovskisa ocijenio “nečuvenim” i dokazom da Ukrajina može što hoće. Onda se okomio na Hrvatsku, a zbog svega će patiti i mađarski MOL i država.

„Hrvatska jednostavno nije pouzdana tranzitna zemlja. Podigli su naknadu za tranzit nafte na pet puta više od prosječne tržišne naknade od početka rata. Nije pouzdana jer je onemogućila MOL da ugovori dugoročnu isporuku. Nije pouzdana jer nije provela investicije potrebne za povećanje kapaciteta naftovoda“, poručio je Szijjarto. Podsjetimo, samo Lukoil ne može transportirati naftu, sva ostala ruska može ići istočnim naftovodom Družba. Dok čitate ovaj tekst, ona i dalje teče u Mađarsku.

Ali Mađari se žele prikazati žrtvom. U Mađarsku još ne stiže nafta preko Omišlja jer je Mađarima isplativije kupovati naftu od Rusa. Hrvatsko Ministarstvo gospodarstva i Janaf su reagirali na Szijjartove izjave i demantirali ih. Među ostalim, službenim tonom navode da Janaf ima sve kapacitete, cijena je regulirana i ne određuje se proizvoljno od strane Janafa, nego od regulatora HERA-E i jednaka je za sve. Računa se po dionicama, a kako do Mađarske treba prevaliti duži put, zato je i nešto viša. Ali jednako izračunata za sve.

U neslužbenim razgovorima upućeni u problematiku su “skinuli rukavice”. 

„Nevjerojatno je da Szijjarto tako laže iako imaju sve podatke koji pokazuju suprotno. Sutra može poteći nafta Janafom u Mađarsku i može im se isporučiti 1,2 miliona tona mjesečno, a to je više nego potrebno za njihove rafinerije u Slovačkoj i Mađarskoj. Cijenu Janafa određuje HERA, a ona se veže za dionicu i cijene struje koja se troši pa je čak lani bila i 7-8 posto niža nego godinu ranije. Proljetos su Janaf i MOL zajedno radili testove te su pokazali da Janaf ima kapacitet i ovaj tren može opskrbiti Mađarsku, kao i sve godine u budućnosti. Za ove napade vidim dva potencijalna razloga. Lukoil je manji dobavljač Mađarima, ali očito bi mogao neko u vlasti imati neke dogovore kad im je toliko zasmetalo što su Ukrajinci prekinuli dostavu preko njih. I čini mi se važnije, mađarski budžet bi bio u minusu kad bi prestala teći ruska nafta. Oni su odredili da MOL ne smije zadržati razliku u cijeni između tržišne i cijene ruske nafte. Nego to uplaćuje u budžet. Riječ je otprilike o 11 dolara po barelu, ali da naruče samo 10 tankera preko Omišlja po tržišnoj cijeni, a da to ne stiže od Rusa, budžet gubi 110 miliona dolara. Orbanov budžet je zgrnuo milijarde na toj razlici cijene, pa nije čudno da se rukama i nogama bore da i dalje stiže ruska nafta. I vjerujem da će tako i ostati, a Janaf im služi kao izlika“, kaže sugovornik Expressa u detalje upoznat u odnose na naftnom tržištu, kao i odnose Janafa i Mađara.

Štaviše, u septembru će Hrvatska ponuditi MOL-u strateško partnerstvo upravo preko Janafa kako bi Mađarska imala garantiranu dostavu nafte preko Janafa u slučaju da se naftovod Družba ošteti ili Ukrajinci odluče zavrnuti pipu nafti iz Rusije.

A cijele ove drame ne bi bilo da je bilo mađarske dalekovidnosti prije 50 godina, u vrijeme kad je Orban bio tek klinac. Tito je u Jugoslaviji shvatio da se ne treba pouzdati u rusku naftu, pa je odlučeno da se sagradi Jugoslavenski naftovod. To je isti taj hrvatski naftovod iako je promijenio ime. Počelo ga se graditi 1973. godine, a šest godina kasnije i terminal i naftovod su bili u punoj funkciji. Mađari su imali priliku biti njegov suvlasnik i finansirati ga, pa bi sad i oni imali i svoj alternativni pravac.

„Mađarska i tadašnja Čehoslovačka su trebale sudjelovati u financiranju, ali kad je gradnja već počela, odustali su u zadnji tren. Sve je palo na leđa Ine, ali uspjeli smo ga sagraditi i Hrvatska sad ima prvorazredni energetski subjekt koji nikad nije imao ni jedan incident. Mađarska i Čehoslovačka su tad bile u drugačijoj situaciji, članice Varšavskog pakta i Savjeta za uzajamnu ekonomsku pomoć“, kaže profesor Igor Dekanić, koji je tad radio upravo u Ini.

Rusima ni tad nije bio drag Janaf jer alternativni dobavni pravac znači i njihov manji utjecaj koji su postizali najvažnijim energentom. Jednako tako su se bezuspješno protivili i lobirali protiv LNG terminala koji je uz pomoć EU sagradila Hrvatska, a upravo ga proširuje kako bi plinom opskrbljivala i Sloveniju i Austriju. Nije isključeno da je i tadašnje odustajanje u zadnji tren Mađarske i Čehoslovačke bio pokušaj Rusije da zaustavi Janaf.