Godine 1944. The Times je objavio uvodnik pozivajući Gandhijeve sljedbenike da pokrenu akciju skupljanja novca kako bi duhovnom vođi kupili deku. Članak je zapravo bio britanska 'fina ironija' s obzirom na objašnjenje nekih saradnika zašto je Gandhi spavao s mladim djevojkama. One su davale toplinu starcu tokom noći, tvrdili su, kako bi opravdali ovaj običaj ideologa nenasilja.

Gandhijev seksualni život bio je predmet kontroverzi od trenutka kada je u 36. godini života objavio svoju odluku o celibatu. Oženjen od svoje 13. godine, već je imao četvero djece, kada je u svom duhovnom procesu odlučio više ne imati seksualne odnose. Što ga nije spriječilo da spava sa ženama, kako kaže, kako bi se testirao, ali bez podlijeganja željama.

Ono što je sada novo jest da nije samo imao romantične odnose sa ženama. Postojala je velika ljubav u njenom životu. I bio je muškarac. Hermann Kallenbach, njemački arhitekta. Osoba koja je ovo objavila bio je Joseph Lelyveld, bivši urednik The New York Timesa, bivši dopisnik iz Južne Afrike i Indije te dobitnik Pulitzerove nagrade, koji je 2011. objavio kontroverznu biografiju „Velika duša: Mahatma Gandhi i njegova borba s Indijom“. U knjizi, na užas Indijaca, navodi odlomke iz korespondencije između Gandhija i Kallenbacha koji ne ostavljaju nikakvu sumnju u njihov odnos, iako ne ulazi u tjelesne detalje.

Ko je bio Kallenbach, čovjek prema kojem je Gandhi osjećao "ljubav i još ljubavi... ljubavi kakvu svijet nije vidio", kako je sam napisao u jednom od svojih pisama?

Kallenbach je rođen u Pruskoj 1871. u bogatoj porodici jevrejskog porijekla i studirao je arhitekturu u Stuttgartu i Münchenu. U Južnoj Africi, gdje se nastanio kod nekih ujaka, brzo se obogatio i upoznao Gandhija 1904. Indijski vođa proveo je više od dva desetljeća u Južnoj Africi između 1893. i 1915., od svoje 24. do 46. godine, gdje je počeo se graditi kao socijalni revolucionar i duhovni vođa. Gandhi je tamo stigao raditi kao advokat, s jednogodišnjim ugovorom, no ubrzo je uočio zlostavljanja koja su Hindusi tamo trpjeli i odlučio povesti borbu za svoja prava.

Otkako su se upoznali, Kallenbach je postao vatreni sljedbenik Mahatme, do te mjere da mu je šest godina kasnije, 1910. godine, Nijemac dao zemlju na kojoj je Gandhi sagradio farmu Tolstoi, koloniju u koju je pozivao druge da žive, svoje sljedbenike sve dok su slijedili njegova pravila, vegetarijansku prehranu, bez duhana ili kahve i bez seksa. Gandhi je dijelio glavnu kuću s Kallenbachom.

Lelyveld čak tvrdi da se 1908. Gandhi na trenutak otuđio od svoje supruge zbog čovjeka kojem je napisao: "U potpunosti ste zavladali mojim tijelom. Ovo je pravo ropstvo." U ovoj korespondenciji Gandhi je sebe nazivao "gornjim domom" a Kallenbach je bio „donji dom". I natjerao je Nijemca da obeća da neće gledati „sa požudom nijednu ženu".

Kallenbach je planirao pratiti Gandhija natrag u Indiju 1914. godine, ali po izbijanju Prvog svjetskog rata, Britanci su ga uzeli kao ratnog zarobljenika, jer je bio Nijemac, i bio je zatočen do 1917. Nakon rata vratio se u Južnu Afriku i ostao u kontaktu s Gandhijem, no rastući antisemitizam u Evropi natjerao ga je da ponovno otkrije svoje jevrejske korijene i postao je aktivni cionist. Godine 1937. posjetio je Gandhija kako bi ga zamolio da podrži cionizam. Unatoč tome što nije pronašao željenu potporu budući da Kallenbach nije vjerovao da će taktika nenasilja uspjeti kod Hitlera, održao je svoje prijateljstvo s Gandhijem sve do njegove smrti 1945.

Lelyveldovo tumačenje ovog odnosa smatrano je uvredom u Indiji. U toj je zenmlji, naime, do 2009. homoseksualnost bila ilegalna. Američki autor istakao je da je krivo shvaćen. „Knjiga ne kaže da je Gandhi bio biseksualac ili homoseksualac. Kaže da je bio u celibatu i da je bio duboko vezan za Kallenbacha'.

Ali knjiga uključuje dovoljno uznemirujućih fraza u 13 sačuvanih pisama koje je Gandhi napisao Nijemcu: "Ne mogu zamisliti ništa ružnije od seksa između muškaraca i žena, a miris vazelina je stalni podsjetnik". Ramachandra Guha, historičar koji je prvi otkrio pisma u posjedu Kallenbachove pranećake, pokušao je objasniti: "Koristili su vazelin za žuljeve na nogama koji su im izrasli jer su morali hodati dugo do posla."

Može biti. Istina je da se u istom pismu eksplicitno spominju kurje oči i Gandhi se deklarirao kao da je celibatu, ali seksualnost je bila jedna od njegovih glavnih opsesija. Prema Jadu Adamsu, autoru knjige „Gandhi: Naked Ambition“, sve je proizašlo iz pretrpljene traume kada je u dobi od 16 godina sluga objavio smrt njegova oca dok je imao seksualne odnose s njegovom ženom. Gandhi, vrlo blizak svom ocu, osjećao je ogromnu krivicu, kako je sam rekao. Također je javno poznato da je Mahatma godinama dijelio krevet s maloljetnicama. Učinio je to, kako je rekao, kako bi testirao svoju samokontrolu u celibatu i kako bi mu bilo toplo u zimskim noćima. U pismu iz 1945. on sam spominje "žene ili djevojke koje su bile gole sa mnom".

Seks je, nadalje, postao najvažnija tema njegovih dugih monologa, nakon ahimse (nenasilja). Među mladim ženama s kojima je 'eksperimentirao' bile su Abha, 16-godišnja supruga njegovog pranećaka Kanua i njegova 19-godišnja pranećaka Manu. Gandhi je, naravno, dobio mnogo kritika za te "eksperimente", kako ih je nazvao. Čak i od njegovih sljedbenika. Njegov stenograf, RP Parasuram, dao je otkaz kada je uhvatio Gandhija kako leži gol sa svojom unukom. I Nirmal Kumar Bose, asistent, napustio ga je, tvrdeći da je "priroda Gandhijevih eksperimenata o brahmacharyi (ili celibatu) još uvijek nepoznata." Za nadati se da će Kallenbachovi radovi pridonijeti nešto boljem razumijevanju.