Nekada pouzdani motor njemačke ekonomije sada se muči zbog kašnjenja u proizvodnji, pada prodaje i oštre međunarodne konkurencije. Naslovi medija posljednjih sedmica ispunjeni su zatvaranjem tvornica, smanjenjem broja zaposlenih i padom prodaje kod proizvođača kao što su Volkswagen, BMW, Renault i Chery, što odražava razmjere velike krize.

Ono što je počelo s problemima u prelazu na električna vozila utjecalo je na sve motore, od dizelskih do hibridnih. Upozorenje Luce de Meoa, izvršnog direktora Renaulta, da će Evropa morati prestati proizvoditi 2,5 miliona automobila kako bi se uskladila s ograničenjima emisija pojačava ovu sumornu perspektivu.

Podaci su zabrinjavajući. BMW je prošlog utorka pao za 11% na berzi nakon što je smanjio svoju prognozu operativne marže s 8% - 10% na 6% - 7% zbog tehničkog problema s kočionim sistemom, zbog čega je povučeno 1,5 miliona jedinica. Ovaj tehnički neuspjeh nije bio samo finansijski udarac za BMW, već je uzdrmao cijeli sektor, povukavši Mercedes-Benz, Porsche, Stellantis i Renault, čije su dionice pale između 3% i 5%. Dešavanja na berzi ove godine nisu mogla biti alarmantnija za njemačke proizvođače. BMW je izgubio 28%, Volkswagen 20%, a Mercedes-Benz 10% vrijednosti.

Volkswagen u međuvremenu razmišlja o zatvaranju pogona u Njemačkoj prvi put nakon 87 godina. Kompanija je već najavila ukidanje garancija za posao, otvarajući vrata otpuštanjima radnika od 2025. godine. Volkswagen nastoji smanjiti troškove zbog pada prodaje i sve veće konkurencije kineskih proizvođača električnih automobila.

Ono što se u početku činilo kao trka za vodstvo u proizvodnji električnih vozila pretvorilo se u spori marš nizbrdo za Evropu. Kineski brendovi, kao što su BYD i Chery, brzo dobivaju na značaju, s konkurentnijim cijenama i modelima koji, čini se, zaokupljaju pozornost globalnih potrošača. Chery je, naprimjer, odgodio proizvodnju svog električnog modela Omoda 5 u Barceloni do 2025. što je još jedan jasan znak da ni strani proizvođači jasno ne vide budućnost automobilske industrije u Evropi.

Proizvodnja automobila u Njemačkoj pala je za 8,1% u julu, pogoršavajući ionako zabrinjavajuću situaciju u industriji u zemlji. Ne samo da pada prodaja na domaćem tržištu, već trpi i izvoz koji je nekada bio jedan od stubova industrije. Proizvodnja je 10% ispod razine prije pandemije, a rizik od tehničke recesije u njemačkoj ekonomiji sve je realniji.

U pokušaju da ostanu na površini, mnogi evropski proizvođači razmišljaju o preseljenju dijela svoje proizvodnje izvan Evrope. Volkswagen je već signalizirao da traži profitabilnije regije za proizvodnju svojih automobila (što bi moglo značiti gubitak hiljada radnih mjesta u matičnoj zemlji. ZF, jedan od najvećih dobavljača komponenti, također je najavio ukidanje 14.000 radnih mjesta u Njemačkoj, dok je Continental već počeo ukidati više od 7.000 radnih mjesta.

Pritisak da se prilagodi električnim automobilima uzima veliki danak u industriji. I to nije samo tehnološka promjena: električni automobili zahtijevaju manje radne snage i, u mnogim slučajevima, manje kvalifikacija, što je mnoge visokokvalifikovane radnike ostavilo u neizvjesnoj situaciji. Konsultantska kuća Horváth upozorava da 60% kompanija u tom sektoru razmatra smanjenje broja zaposlenih u slijedećih pet godina. Ovaj utjecaj nije ograničen na velike marke; cijeli opskrbni lanac trpi posljedice.

Starom poslovnom modelu, temeljenom na jeftinoj energiji i snažnoj izvoznoj potražnji, čini se da je došao kraj. Rat u Ukrajini, koji je povećao troškove energije, i konkurencija iz Kine ostavljaju Evropu u ranjivom položaju kakav nije viđen desetljećima.

Čini se da je posljednji udarac na tržištu rada. Iako je stopa nezaposlenosti u Njemačkoj relativno niska i iznosi 6%, radna mjesta koja se gube su najkvalifikovanija i najbolje plaćena. Automobilski sektor, koji je kroz historiju bio simbol prestiža i stabilnosti, izgubio je posljednjih godina 6,5% radnih mjesta, a očekuje se da će se taj trend nastaviti. Situacija je toliko ozbiljna da bi Volkswagen mogao biti tek prva od mnogih kompanija koja je najavila zatvaranje tvornica.