Sve je izgledalo kao da se zbiva u američkoj noći. Osim razgovora.
– Pitam se je li on ikad bio u Halikarnasu?
– Ko?
– Pisac s Patmosa. Pisac Apokalipse.
Retorička šutnja. Iako je imao sve zapisano, Ispitivač je po navici nastavio s pitanjima.
– Dakle, kako su Vas pronašli istražitelji?
– Sam sam se pronašao.
– Sve zanimljivije od zanimljivijeg.
– Došao sam i prijavio se za svjedoka. Vidio sam nešto o čemu su mišljenja i izjave podijeljeni. A ja sam bio tu. Osjećam svoje svjedočenje kao obavezu. Nadam se da ćete to prihvatiti. I želim biti zaštićeni svjedok.
– Gdje živite?
– Ovdje.
Nije vjerovao da to čuje.
– Kako to mislite?
– Imam kuću nedaleko odavde. Naslijeđe, ne bih vas s time opterećivao...
– Možda ćemo doći i do toga.
– Možda. Ponekad je sve moguće...
– Zašto želite biti zaštićeni?
– Zbog prijatelja... bivših.
– Tako. Smatrate da je većina vaših prijatelja počinila zločine?
– Ne.
– Kako? Maločas ste kazali drukčije?
– Nisam. Samo ne znam što to znači riječ: većina.
– Vaše ime je neuobičajeno za kraj iz kojeg dolazite. Jeste li vi Poljak?
– Ne. Moj djed je bio Poljak.
– A baka?
– Nizozemka, naravno. Podrazumijeva se to u jeziku kojima govorim čitav život.
– Govorite li i jezik bake?
– Ne onako kako bih želio. Zapravo natucam.
– Vaši su mnogo putovali... u daleke, strane zemlje...
– Promet je tad uznapredovao. Ko je ulagao u sebe, mogao je putovati i učiti gdje želi.
– Da, naravno, Austro-Ugarska. Međutim, je li i Vaša baka živjela u njoj?
– Kasnije. Mislim da su se upoznali na studiju u Švicarskoj.
– Sve zanimljivije.
– Bilo je kako je bilo.
– Možda će nam i to pomoći. Onda, šta ste Vi?
– Došlo je na red. Ne znam. Ranije sam se izjašnjavao kao Jugoslaven. Sad bi možda najprimjerenije bilo kazati da sam Bošnjak, u gotovo zaboravljenom historijskom smislu – čovjek iz Bosne.
– Sigurni ste u svoje svjedočenje?
– Naravno da jesam.
– Bio sam u vojnoj uniformi. Putovao sam na nagradno odsustvo i u Beogradu sam mijenjao autobus. Između dva autobusa bilo je toliko vremena da nešto pojedem i prošetam. Ušao sam u Zonu Zamfirovu, koja mi se odmah dopala. I zbog imena i zbog vrhunske hrane i pića, te posluge. Lijepe mlade konobarice bile su u narodnim nošnjama iz niškog kraja koji je Sremac tako lijepo uobličio u svojim tekstovima. Popio sam nešto prije jela i gledao naokolo. Neki čovjek je sjedio nasuprot mene, preko čitave prostorije, sasvim blizu kuhinje. Jeo je, pio i uživao u svom društvu.
Najednom je ušla policija. Blokirali su izlaze i sve legitimirali. Sve osim mene. Bio sam u uniformi i njihova je nadležnost bezvrijedna. Ipak, pošto mi je jelo prisjelo, gledao sam po licima ljudi i policajaca. Najednom shvatih da nema čovjeka zbog kojeg je najvjerovatnije i bila akcija. Svi su bili za njegovim stolom, osim njega. Očito, neko mu je spretno dojavio i iščeznuo je.
Mnogo sam kasnije razmišljao o tom, ali u ono vrijeme nisam čitao novine, niti sam se raspitivao.
– Zašto niste odmah rekli policajcima za svoje viđenje.
– Zašto bih? Imao sam samo nekoliko dana odsustva, a uz njihovu pamet to bi se istopilo.
– Zašto ste mi onda uopće ispričali tu priču?!
– Zato što sam ga vidio na mjestu zločina!
– Koga?
– Čovjeka koji je pobjegao prije racije. Obraćali su mu se kao glavnom.
– Nakon toliko godina ste ga prepoznali?
– Naravno, imam izvrsno pamćenje. Tu je još jedan detalj: vidio sam ga na slici u albumu jednog od svojih prijatelja. Doduše, tamo je samo nadimak...
– Kažite mi ime tog prijatelja?
– Nema on s tim veze. Ukoliko vam beogradska policija ne pomogne, pokušat ću se sjetiti... Prepoznat ću kad ga dovedete.
– Na suđenju?
– Naravno. Zato sam i došao.
– I... još nešto... ko je taj Sremac kojeg ste spomenuli? Očito poznajete sve o čemu govorite.
– Stari pisac. Vrlo zanimljiv. I više od toga.
Nakon dugog dana u sudnici izišli su u nešto nalik na američku noć..
– Jeste li zadovoljni?
– Naravno. Bili ste izvrsni.
– Tako je to. Svi smo u ratu roblje. Samo se ne zna čije.
– Opet ste potonuli u misli. Nisu valjda opet u pitanju konji? Oni apokaliptički?
– Zapravo jesu, ali na drugi način. Moj prijatelj i ja naslikali smo drugačiju kvadrigu. Mnogo smo razgovarali o tom i mislili kako nedostaje peti konj, ali onda smo se ipak odlučili za svoja četiri konja i njihova četiri imena.
– Vrlo zanimljivo. To bih baš želio čuti.
– Život, Prkos, Nada i Ljubav.
– To su imena onoga što znače, a koji su konji?
– Kulaš, šarac, putalj i onaj, ne znam sad kako se zove, s bijelom grivom i repom. Svi su na slici.
– Uslikali ste ih?
– Naslikali. Prijatelj mi je slikar, a i ja sam sklon tome.
– Volio bih to vidjeti, imate li fotografiju?
– Naravno, ali možete vidjeti sliku i uživo.
– Gdje.
– Ovdje. Kupio ju je u Frankenburgu ovdašnji kolekcionar. Neke stvari se mogu vidjeti u stalnoj postavci njegove galerije. Otvorena je. I naši konji su u njoj.
– Nevjerovatno.
– Čudno je to, ispitivaču Hagener, ali nije nevjerovatno, nego istinito.
Noć je izgledala kao da je umekšana nekim neobičnim smanjenjem intenziteta. Iako nejasno, sve se vidjelo, kao u američkoj noći.