Trejler filma počinje prikazom legendarnih naočara koje je nosio Mohadtma Gandi, vođa koji je pomogao Indiji da izbori nezavisnost od Britanije 1947. godine. U pozadini je pobožna pjesma koju je Gandi volio, obris se polako pretvara u ono što izgleda kao njegovo lice. Zatim se spušta promukli ritam, nakon čega slijedi rep pjesma.

Napokon se otkriva lice: ne Gandhi, već glumac koji igra ideološkog neprijatelja lidera nezavisnosti, Vinayaka Damodara Savarkara - čovjeka koji se smatra izvorom hinduističkog nacionalizma u Indiji. To je ista ideologija koju je premijer Narendra Modi iskoristio da učvrsti svoju moć dok njegova vladajuća stranka korača u potrazi za pretvaranjem sekularne zemlje u hinduističku vjersku naciju.

Glorificirani biografski film o hinduističkom nacionalističkom ideologu s početka 20. stoljeća - zvanom "Swatantra Veer Savarkar" ili "Nezavisni ratnik Savarkar" - stiže u indijska kina danas, samo nekoliko sedmica prije prije izbora koji će odrediti politički pravac zemlje za narednih pet godina. Film se poklapa s nizom nadolazećih izdanja za Bollywood zasnovanih na polarizirajućim pitanjima, koja ili promoviraju Modija i politički program njegove vlade ili ciljaju njegove kritičare.

Analitičari kažu da korištenje popularne kinematografije kao alata kampanje za promoviranje hinduističkog nacionalizma dovodi do podjela u narativu koji riskira pogoršanje ionako široko rasprostranjenih političkih i vjerskih raskola u zemlji. Raja Sen, filmski kritičar i bolivudski scenarista, rekao je da su filmovi nekada predstavljali mješavinu nacionalističke kinematografije i filmova koji promoviraju nacionalnu integraciju.

"Čini se da se to brzo mijenja", rekao je Sen. „Strašno je to što se ovi filmovi sada prihvataju. To je zaista zastrašujuće.”

Više od jednog stoljeća, Bolivud je ujedinio Indiju, zemlju prožetu vjerskim, kastinskim i političkim podjelama. Bila je to rijetka industrija u kojoj je religija bila najmanje utjecajna u odlučivanju o uspjehu filmaša i glumaca. Bollywoodski filmovi su također zagovarali političku raznolikost i vjerski sklad.

Međutim, čini se da je ta kultura ugrožena.

Pod Modijevom hinduističkom nacionalističkom vladom, mnogi filmaši su snimili filmove o prošlim hinduističkim kraljevima veličajući njihovu hrabrost. Burni i akcioni filmovi koji vrednuju indijsku vojsku postali su uspješni na kino blagajnama. Političke drame i biografski filmovi koji hvale hinduističke nacionaliste su postali norma.

U većini ovih filmova glavni negativci su srednjovjekovni muslimanski vladari (Moguli), ljevičarski ili opozicioni lideri, slobodni mislioci ili aktivisti za prava - i susjedni Pakistan, najveći rival Indije. Biografski film o Sarvarkaru, koji se zalagao za budućnost Indije kao hinduističke nacije, simbol je ovog šireg trenda.

Još dva nadolazeća filma tvrde da otkrivaju zavjeru oko požara u vozu 2002. u zapadnoj državi Gujarat koji je izazvao jedan od najgorih antimuslimanskih nereda u Indiji. Više od 1.000 ljudi, većinom muslimana, ubijeno je u neredima. Bila je to izuzetno kontroverzna epizoda u Modijevoj političkoj karijeri, budući da je u to vrijeme bio premijer Gudžarata.

Drugi film tvrdi da razotkriva “antinacionalnu agendu” univerziteta u glavnom gradu, Nju Delhiju. Film je baziran na Univerzitetu Jawaharlal Nehru, jednoj od vodećih liberalnih institucija u zemlji koja je postala meta hinduističkih nacionalista i vođa Modijeve Bharatiya Janata partije.

Mnogi prošli filmovi sa sličnim temama postali su uspješni na kino blagajnama. Modijeva stranka ih je često javno podržavala uprkos kritikama njegove vlade zbog gušenja neslaganja.

U februaru je sam Modi pohvalio "Članak 370", film koji slavi kontroverznu odluku njegove vlade da oduzme Kašmiru pod kontrolom Indije njegov poseban status i državnost 2019. Neki recenzenti filmova nazvali su film "činjenično netačnim" i "tanko prikrivenom propagandom film” koji favorizuje vladu.

"Priča o Kerali", deveti film na hindskom jeziku sa najvećom zaradom iz 2023. godine, bio je naširoko osuđivan zbog netačnosti u prikazivanju kršćanskih i hinduističkih djevojaka iz južne indijske države Kerala koje su namamljene da se pridruže ISIS-u. Film je zabranjen u dvije države kojima vladaju opozicione stranke, koje su rekle da je islamofobičan i da će uništiti vjerski sklad.

Istovremeno, najmanje tri države kojima je vladala Modijeva stranka djelile su besplatne karte za gledanje filma i održale su masovne projekcije. Sam Modi je podržao gledanje filma tokom državnog predizbornog skupa.

Sudipto Sen, režiser filma, rekao je da je film razotkrio “vezu između vjerskog fundamentalizma i terorizma” kroz ljudsku priču, te da nije ocrnio muslimane.

“Ne možete zanemariti emocionalnu privlačnost ovih filmova. Zapravo, svaka državna vlada bi ih trebala podržati”, rekao je Sen.

Još jedan Senov film, zasnovan na maoističkoj pobuni u džunglama centralne Indije, objavljen je 15. marta. Njegovi glavni negativci, osim pobunjenika, bili su aktivisti za prava i lijevo orijentirani intelektualci. Jedan kritičar je to nazvao „dva sata psovke protiv komunizma“.

Dok su indijska desnica ovakvim filmovima aplaudirala, drugi filmovi iz Bollywooda pali su na nišane hinduističkih nacionalista. Desničarske grupe često su prijetile blokiranjem objavljivanja filmova koje smatraju uvredljivim za hinduizam. Hindu aktivisti često pozivaju na društvenim mrežama da bojkotuju takve filmove.

Neki filmaši koji su uhvaćeni u sve restriktivnijem političkom okruženju Indije kažu da pribjegavaju autocenzuri.

„Ljudi poput mene osjećaju se obespravljenima“, rekao je Onir, filmski stvaralac koji je dobio Nacionalnu nagradu.

Onir je snimio nadaleko hvaljene filmove koji naglašavaju LGBTQ+ prava. Onir je 2022. želio snimiti film inspiriran bivšim majorom indijske vojske koji se zaljubljuje u lokalnog čovjeka u spornom Kašmiru, gdje su se naoružani pobunjenici koji traže nezavisnost ili spajanje s Pakistanom decenijama borili protiv indijske vladavine.

Indijsko ministarstvo odbrane odbilo je scenario za film jer je "iskrivio sliku indijske vojske", rekao je reditelj.

“Pogledajte filmove koji se sada prikazuju. Svaki film koji se protivi narativu vlade naziva se antinacionalnim. Ne postoji pravičan teren. Zapravo, vlada atmosfera straha”, rekao je Onir.

Polarizirajući filmovi — za koje je Onir primijetio da čine većinu nedavnih izdanja, dok se filmovi koji se fokusiraju na diskriminaciju manjina suočavaju s preprekama — obično zarađuju veliki novac, signalizirajući apetit za takvim sadržajem.

Neki kažu da porast filmova koji izazivaju podjele odražava oportunizam među filmskim stvaraocima.

“Ideja da je to put do uspjeha prožela se u Bolivud”, rekao je Raja Sen, kritičar i scenarista.

Rekao je da takvi filmovi imaju dobar poslovni smisao zbog buke koju stvaraju, iako služe kao bioskopski ekvivalent "WhatsApp naprijed" - odgovora na dezinformacije i propagandu koja se širi na društvenim mrežama.   

“Indijskim filmovima je potreban umjetnički bunt. Nadam se da ćemo to moći da vidimo”, rekao je Sen.