Turska je povećala tranzitnu naknadu koju naplaćuje komercijalnim brodovima za korištenje tjesnaca Istanbul i Çanakkale, u skladu sa pravima koja su joj dodijeljena Konvencijom iz Montreuxa, rekao je ministar transporta i infrastrukture Abdulkadir Uraloğlu.

On je najavio da je neto jedinica po toni koja se koristi za određivanje putarine u moreuzu povećana na 4,42 dolara.

"Od 1. jula uvodimo novo ažuriranje koje će povećati priliv deviza u zemlju kroz moreuz", rekao je on.

Uraloğlu je naveo da su pravila utvrđena Montreux konvencijom primijenjena na prolaz kroz moreuze, dodajući: „Od 1983. do 7. oktobra 2022. godine naplaćivano je 0,8063 dolara po neto toni za međunarodne brodove koji prolaze kroz moreuz. Nakon 39 godina, 7. oktobra 2022., odlukom predsjednika, ažurirali smo ove naknade i povećali naknadu za neto tonu za brodove na 4,08 dolara.”

„Ažuriramo ovu naknadu na 4,42 USD od 1. jula 2023.“

Prema Montreux konvenciji potpisanoj 1936. godine, Türkiye zadržava pravo da od brodova koji prolaze kroz Istanbulski tjesnac i ulaze i izlaze iz tjesnaca Čanakale zahtijeva svjetionik, spašavanje i medicinske naknade.

U to vrijeme se računalo preko zajedničke valute Germinal franc, koju su Ujedinjene nacije prihvatile kao zlatni franak.

Godine 1936. jedan franak bio je ekvivalentan 0,29 grama (0,01023 unce) čistog zlata. Kada Germinal franak više nije bio u opticaju, plaćanja su počela da se vrše u američkim dolarima na osnovu kursa turske lire, ali je vrijednost 1 franka i dalje zadržana kao 0,29 grama čistog zlata, bez obzira na trenutne kurseve.

Godine 1983. Turska se odrekla oko 75% svojih prava na taksu i fiksirala 1 zlatni franak na 0,8063 dolara sa diskontiranom vrijednošću.

Sve do nedavno, putarine su se primjenjivale množenjem tekućeg kupovnog kursa sa diskontiranom vrijednošću u zlatnom franku od 0,8063 dolara.

Međutim, tokom vremena, taj iznos je erodirao zbog sve veće inflacije i vrijednosti zlata, zbog čega je Turska smanjila troškove tranzita.

Montreux konvencija usvojena je 1936. godine. Ona čuva slobodu prolaska kroz moreuz za trgovačke brodove i u miru i u ratu, ali su režimi za svakoga različiti.

Dijeleći primjer najnovijeg ažuriranja cijena, Uraloğlu je rekao: „Kada uzmemo u obzir brod neto tonaže od 10.000, ovaj brod je plaćao ukupno 3.240 dolara za svjetionike, spašavanje i zdravstvene usluge prije 7. oktobra 2022. godine. 16.393 dolara 7. oktobra 2022. Uz novu tarifu koja će biti donesena 1. jula, brod neto tonaže od 10.000 tona morat će platiti 17.760 dolara. Ovim povećanjem, mi činimo historijski korak ka povećanju priliva deviza u zemlju.”