Emina Sikirić, rođena Trebinjka, nedavno je proglašena učiteljicom godine u švedskoj Jönköping regiji. Kao jednu od kandidatkinja za nagradu, predložili su je učenici, a nagrada je obradovala njenu porodicu, rodbinu, kolege i đake.

“Bila sam veoma ponosna i sretna kada sam saznala da sam učitelj godine. To je potvrda da radim dobar posao i da moji đaci osjećaju da sam uvijek tu za njih. Lijepo je dobiti takvu potvrdu na svom poslu i u svom zanimanju. Radovala se sva moja familija, a tako isto moje kolege i učenici. Bilo im je svima drago, jer znaju koliko se trudim i koliko volim raditi svoj posao”, navela je Sikirić, koja kao nastavnica radi unazad četrnaest godina.

Uslijed Agresije na Bosnu i Hercegovinu, 1993. godine naša je sagovornica s porodicom stigla u Švedsku. Imala je tada sedam godina, a cijela porodica se odmah po dolasku, svako na svoj način, aktivirala kako bi učinili najbolje za sebe i kako bi pomogli rodbini i prijateljima koji su ostali u Bosni i Hercegovini.

“Djeca su odmah krenula u školu, a Švedska, kao izvrsno organizirana zemlja, vodila je brigu o njima i njihovim potrebama. Sikirić je odmah nakon testiranja upisana u drugi razred osnovne škole i nije gubila ni jednu školsku godinu, a kaže da se od samog dolaska osjećala izuzetno lijepo i da ih je društvo prihvatilo veoma prijateljski. Tokom školovanja stekla je prijatelje, a s mnogima od njih i danas se druži.

Uvijek sam imala dobre učitelje i učiteljice. Među prvima je bila moja učiteljica bosanskog jezika Sadeta Murić, koja mi je prenijela osnovno znanje iz bosanskog jezika i koja me je inspirirala za daljnje školovanje i izučavanje jezika. Mnogo puta sam se takmičila u bosanskom jeziku na nivou cijele Švedske. Po završetku studija sam čak i radila u istoj školi s mojom učiteljicom Sadetom Murić i bilo mi je drago upoznati njen rad i s te strane. Dok sam išla u gimnaziju, imala sam profesore koji su uvijek bili uz mene i bili su moja velika podrška. Moji učitelji, nastavnici i profesori jezika su bili inspirativni. Meni su jezici odlično išli pa je otud moj izbor zanimanja i to baš jezici. Studirala sam švedski, španski, engleski i francuski. Moji nastavnici su uvijek bili prisutni, dostupni i zainteresirani, pa sam već tada shvatila da je dobar nastavnik onaj koji angažira, podržava i inspirira učenika, a samim tim ulijeva mu sigurnost i vjeru u uspjeh u školi, u radu i u životu općenito. Htjela sam da budem upravo kao moji nastavnici i zato sam izabrala da budem jedna od njih, te sam poslije gimnazije odabrala studiranje jezika”, priča sagovornica Stava.

Studirala je u Jönköpingu, a četiri i po godine studija bile su intenzivne i edukativne. Taj period, navodi, smatra vrlo korisnim i bogatim, a znanja i iskustva stečena na univerzitetu pružila su joj mogućnost da sve naučeno i stečeno primijeni i u profesionalnom, ali i u privatnom životu.

“Osim toga, tu sam imala priliku sresti i upoznati studente iz gotovo cijelog svijeta, što me je obogatilo saznanjima o novim kulturama i običajima. Uz studiranje jezika, naučila sam kako da stečeno znanje na najbolji i najlakši način prenesem svojim učenicima i to i vidim kao najvažniji cilj svog zanimanja. U toku svakog termina kroz godine moga studiranja imali smo po pet sedmica prakse, koje sam voljela. Na zadnjoj godini studija mogli smo sami birati zemlju i mjesto gdje ćemo obaviti praksu. Izabrala sam Pariz i pet sedmica provela sam u švedskoj školi u Parizu. Iz tog perioda nosim prelijepa sjećanja. Boravila sam u prekrasnom gradu, stekla nove prijatelje i dosta toga naučila kroz rad s učenicima u ovoj školi.”

Sikirić danas radi u školi koju pohađa sedam stotina i pedeset učenika, a predaje učenicima od četvrtog do šestog razreda. Predaje engleski jezik, historiju, religiju, geografiju, poznavanje društva i švedski jezik. Također radi i kao pedagog informacijsko-komunikacijskih tehnologija, gdje joj je zadatak da pomogne kolegama u izboru digitalnih alata koje mogu primijeniti u nastavi.

“Velika je prednost raditi ovdje, jer svaki učenik ima iPad ili kompjuter, a mi nastavnici imamo velike digitalne zastore koje koristimo kao tablu. Volim pronalaziti razne digitalne alate koji mogu pomoći, inspirisati i pružiti djeci više mogućnosti tokom dana u školi. Također, da bi učenici bili uspješni, na gotovo svakom času koristim vizualnu podršku. To nije samo podrška djeci koja imaju poteškoće, nego je to podrška za svako dijete”, navodi Sikirić i dodaje da je ponavljanje veoma važno te se stalno reflektira na prošli čas, a u tom dijelu časa, s ciljem poboljšanja kvalitete nastave, sagledava šta je prošlog puta bilo dobro, a šta se moglo uraditi drugačije ili bolje.

Najvažnije je, smatra Sikirić, uspostaviti dobru relaciju s učenicima. Važno je uvijek imati na umu da je svaki učenik zasebna individua, tako da pristup svakom učeniku nije isti.

Svako dijete nosi u sebi neki kvalitet i, kada ga pronađemo i podstaknemo na razvoj, uspjeli smo u svom poslu. Zato se mi nastavnici stalno usavršavamo i edukujemo, nismo sa završenim fakultetom prestali da učimo. Naprotiv, stalno učim, obogaćujem se novim znanjima i iskustvima, što je glavni preduslov u doprinosu razvoju djece s kojom radim. Misija nastavnika je da osmislimo nastavu koja zadovoljava potrebe svakog učenika ma na kom nivou se nalazio. U jednom razredu je dvadeset i šest učenika i oni mogu biti na mnogo različitih nivoa, a kao nastavnici treba to da uočimo i da stimuliramo svakog od njih, bez obzira na njihov intelektualni nivo i nivo njihovog znanja. Svako treba imati priliku da se razvije što je više moguće.

To vrijedi za učenike s većim potrebama za pomoći, kao i za učenike koji su spremni odgovoriti na veće izazove i zahtjeve. Omogućavanjem više različitih oblika i sadržaja nastave radni zadaci svima postaju izazov i želja. Umjesto da nastavu prilagodimo samo onima koji imaju poteškoće, ili samo onima kojima je to prelagano, razmišljamo i radimo na tome da osmislimo i planiramo nastavu na takav način da su svi uključeni. Ovaj način rada na času se zove differentiated instruktion, što znači da se učenicima pruža mogućnost da rade na različitim nivoima i na različite načine u istoj oblasti i istovremeno.”

Inače, Sikirić su za ovu prestižnu nagradu predložili upravo njeni učenici, koji su u obrazloženju prijave, između ostalog, naveli da im njihova učiteljica pomaže da razumiju ono što se radi na časovima, da shvate materiju, da razumiju na koji način da dođu do cilja, da uoče izvor informacija, kao i da provjeravaju iste.

“Također, naveli su da im pomažem da zavole razne predmete i da su u stanju samostalno stjecati znanje iz različitih predmeta. Naveli su isto tako da im dobro objašnjavam i da pomažem onima kojima je pomoć najpotrebnija. Zatim su rekli da svakog puta lekcije činim zabavnim i drugačijim, a to se ponekad radi raznim igrama ili jednostavno koristimo meditaciju kad treba da se smire poslije velikih odmora”, kaže Sikirić.

“Biti učitelj uvijek je značilo u društvu, a i danas je ovo veoma važna profesija. Posljednjih sam godina primijetila da mogu pomoći ne samo učenicima nego i nastavnicima, odnosno mojim kolegama. Pomažem im da unaprijede pedagogiju, metodike i da koriste razne dostupne digitalne aparate. Prije nekoliko godina počela sam praviti sopstveni materijal za svoje učenike. Koristeći vizualnu pomoć, primijetila sam da i mnogi učitelji isto žele koristiti u nastavi i pokrenula sam Instagram i YouTube profile, pod imenom frokenemina, a s ciljem dijeljenja materijala i iskustava u profesiji s drugim nastavnicima širom Švedske i povratne informacije su izvrsne.

Dio mog rada može se preuzeti s tih profila, a paralelno uz rad u školi imam i svoju firmu koja organizira i realizira obuke i radionice o digitalnim alatima namijenjene nastavnicima širom Švedske. Želja mi je da osmislim i uspostavim korisnu saradnju sa školom iz moje domovine Bosne i Hercegovine”, navodi na kraju razgovora ova svestrana nastavnica koja je sa svojim učenicima u slobodno vrijeme radila na raznim projektima koji su uključivali filmove o temi Konvencije o pravima djeteta, skupljali su pomoć za školu u Indiji, organizirali su šetnje u znak solidarnosti i podrške djeci u ratom zahvaćenoj Ukrajini...