Mađarska je našla način da zaobiđe Jadranski naftovod (Janaf) u uvozu ruske nafte, što je izazvalo nove tenzije između Zagreba i Budimpešte.

Ukrajinska zabrana prolaska ruske nafte kroz naftovod Družba, koji povezuje Rusiju s Mađarskom, dovela je do privremenog prekida opskrbe Molovih rafinerija, izvještava današnji hrvatski "Večernji list".

Međutim, rješenje je pronađeno u promjeni vlasništva nad naftom netom prije ulaska u Ukrajinu, čime ruska nafta postaje vlasništvo mađarskog Mola, a ne više sankcioniranog Lukoila. Ova promjena omogućava nastavak isporuke nafte kroz Ukrajinu, iako mnogi sumnjaju u legalnost ovog "trika."

Mađarski ministar vanjskih poslova Peter Szijjarto optužio je Hrvatsku da je nepouzdana tranzitna zemlja, tvrdeći da je Janaf povećao tranzitne naknade čak pet puta od početka ruske invazije na Ukrajinu.

Janaf je ove tvrdnje odbacio, navodeći da koristi verificiranu metodologiju koja se jednako primjenjuje na sve korisnike naftovoda.

Hrvatski ministar vanjskih poslova Gordan Grlić Radman ocijenio je Szijjartove izjave kao "politički uvredljive," naglašavajući da Hrvatska može biti stabilan dobavni pravac za Mađarsku.

Rast tenzija

Ukrajina je uvela sankcije protiv Lukoila u julu, što je dovelo do obustave protoka ruske nafte naftovodom Družba prema Mađarskoj i Slovačkoj. Evropske sankcije na uvoz ruske nafte ne odnose se na Mađarsku, jer je vlada Viktora Orbána uspjela osigurati dvostruko izuzeće – prvo, nastavak uvoza nafte kroz Družbu, i drugo, mogućnost uvoza preko Janafa u slučaju prekida protoka.

Unatoč tome, Mađarska se kontinuirano odlučuje za korištenje Družbe, što izaziva nezadovoljstvo u Zagrebu.

Janaf je u augustu ponovio da su kapaciteti naftovoda prema Mađarskoj dovoljni da zadovolje sve potrebe Mola, no čini se da Orbanova vlada nema povjerenja u hrvatsku tranzitnu rutu.

Posljedice za Hrvatsku

Hrvatska se nadala povećanju značaja Janafa nakon obustave protoka nafte kroz Ukrajinu, ali čini se da Mađarska nema namjeru osloniti se na ovu rutu. Janaf je u više navrata naglasio da može prenositi do 16,3 milijuna tona nafte godišnje, što premašuje trenutne potrebe Mola. Ipak, s obzirom na to da Mađarska preferira korištenje Družbe, Hrvatska ostaje u nepovoljnom položaju, iako se trudi povećati svoju ulogu u regionalnoj naftnoj infrastrukturi.

Jedan od razloga zašto Mađarska preferira Družbu mogao bi biti finansijske prirode. Prema riječima jednog anonimnog izvora, novac u ovoj trgovini naftom često završava u privatnim džepovima, što dodatno komplicira situaciju.