Facebook se sada zove Meta, a ta promjena imena povezana je s njegovom velikom investicijom za budućnost: razvoj svojevrsnog virtuelnog svijeta, metaverzuma, u kojem kompanija namjerava da nas privuče da ondje provedemo dobar dio života. Ići ćemo onamo da komuniciramo jedni s drugima, da se zabavljamo, radimo, učimo, bavimo se sportom. I kupujemo, naravno.

Samo uz naočale za virtuelnu stvarnost (koje još nemamo) i internetsku vezu, korisnik će moći uroniti u taj paralelni svemir koji obećava revoluciju u našoj ideji interneta. Projekt kojem osnivač kompanije Mark Zuckerberg vjeruje u budućnost svog carstva, rođenog sa svrhom poboljšanja svijeta a optuženog da je pridonio nekim od najgorih zala modernog doba.

Metaverzum je, rekao je Zuckerberg u četvrtak na godišnjem događaju za razvojne programere svoje tvrtke, logična evolucija mreže, koja ne daje više od sebe. To podiže Facebook na sljedeću razinu. Do sada je naše iskustvo u kibernetičkom prostoru bilo ograničeno na surfanje webom ili rukovanje aplikacijama. Digitalni svijet postojao je na ekranima naših uređaja; kad ste skinuli pogled s mobitela ili računala, taj svijet je bio isključen.

Metaverzum je ulazak u njega. U svemiru, koji je dizajnirao i modelirao Facebook (ili Meta), gdje je sve što vidimo, čujemo i dodirnemo iskustvo virtuelne stvarnosti. Gigantski tehnološki izazov uz koji kompanija veže i svoju finansijsku budućnost. Prema Zuckerbergu, ovaj će paralelni svijet u idućih deset godina namaknuti "stotine milijardi dolara". Bloomberg Intelligence procjenjuje poslovanje na oko 800 milijardi dolara do 2024. godine.

Najava novog projekta došla je nakon skandala vezanog za curenje informacija koji je narušio imidž i kredibilitet ove firme. Ali metaverzum je već dugo u izradi.

Metaverzum je stara opsesija Zuckerberga. Dugo godina osnivač Facebooka gledao je samo na dvoje: poboljšati iskustvo svoje društvene mreže i povećati broj korisnika. Stvorio je start-up a projekt predao u ruke Sheryl Sandberg, koja se za posao prijavila s Googlea.

Kritična masa korisnika koje je uspio prikupiti, približno 2,9 miliijardi, toliko je velika, a količina podataka koju dobiva od svakog od njih toliko je raznolika da se oglašivači bore za postavljanje reklama. Zato dobit kompanije ne prestaje rasti, samo u trećem tromjesečju zaradila je 9,2 milijardi, 17% više nego u istom razdoblju prošle godine.

Kako je rastao, Facebook je apsorbirao firme kao što su Instagram, WhatsApp ili Oculus. Prva dva su bila ključna za podupiranje njegovog buma; treći, koji proizvodi naočale za virtualnu stvarnost, mogao bi to postati u narednim godinama.

Prema Meti, tehnologija koju razvijaju dat će virtuelnom okruženju metaverzuma dovoljnu vjerodostojnost da osjećamo udobnost boravka u paralelnom svijetu. Zuckerberg je u četvrtak najavio napredak u svojim naočalama za virtuelnu stvarnost, koje mogu čitati izraze lica svog nositelja i prikazati ih na avataru (lik koji ga predstavlja u tom virtuelnom svijetu).

Kroz gotovo sat i po prezentacije, koja je zapravo bila visokobudžetni video, osnivač Facebooka pokazao je neke od detalja iz ovog novog svijeta. Zuckerberg paradira kroz svoju luksuznu kuću s pogledom na jezero i odjednom se kuća pretvara u njezinu pouzdanu digitalnu repliku, a on u avatara na svoju sliku i priliku.

Zuckerberg je u svojoj prezentaciji ocrtao mali kostur novog metaverzuma. Nakon što se specijalne naočale stave, korisnik će ući u početni prostor, svoju kuću (Horizon Home). Tamo možete komunicirati sa svojim kontaktima. Razgovor WhatsApp grupe, naprimjer, može se odvijati na kauču u tom virtuelnom domu, s avatarima članova grupe koji sjede ili se kreću po sobi.

Sljedeća razina, Horizon World, sastojat će se od dodatnih prostora koje će razvijati firme koje se žele upustiti u projekt. Naprimjer, koncertna dvorana ili muzej. Također će biti mjesta na kojima možete kupiti razne ukrasne elemente i dodatke za taj virtualni svijet (Horizon Marketplace) ili platformu za implementaciju hibridnog rada (Horizon Workrooms), između ostalog.

Mogućnosti su, kaže Zuckerberg, gotovo beskrajne.

Meta je također namijenjena kombiniranju stvarnog svijeta s metaverzom. Odnosno, integrirati virtuelne elemente (naprimjer, hologram osobe s kojom razgovaramo) u stvarnom okruženju koje vidimo. To bi se učinilo drugim naočalama, u ovom slučaju proširene stvarnosti.

Ideja stvaranja virtuelnog svijeta nije nova. Sektor videoigara to istražuje već neko vrijeme, kao što je Secondlife već učinio s manje ili više uspjeha. Nije ni ime novo. Metaverzum je virtuelni svijet u kojem Hiro Protagonist, dostavljač pizze, postaje samurajski princ u romanu Snow Crash, cyberpunk klasiku koji je Neal Stephenson objavio prije trideset godina.

Jedan od izvora prihoda ovog osebujnog cyber prostora jeste prodaja dodataka za odijevanje i personalizaciju avatara.

Takođe, ni ta ideja nije originalna. Komercijalizacija kostima (skina) ili opreme likova nekih videoigara, kao što su Roblox ili Fortnite, važan je izvor prihoda za programere. Mnogi igrači su spremni potrošiti novac kako bi njihov avatar izgledao na ovaj ili onaj način.

U slučaju Fortnitea, jednog od najpopularnijih naslova u posljednje vrijeme (2020. godine imao je 350 miliona registriranih računa), njihov se lik može prikriti Supermanovim odijelom, opremom omiljenog američkog nogometnog tima ili čak izgledom Neymara. Što više platite, to je priča ekskluzivnija.

Uspjeh ove videoigre je toliki, sposobna je okupiti toliko miliona igrača iz cijelog svijeta u isto vrijeme, da se neki brendovi već pokušavaju pozicionirati u scenarijima za nove epizode. Prema Nateu Nanzeru, direktoru Epic Gamesa, tvrtke koja je stvorila Fortnite, videoigra je postala "platforma društvene zabave". Prijatelji ostaju ondje, u igri, i više se ne moraju nužno ubijati: između ostalih aktivnosti također razgovaraju ili gledaju filmove.

Pjevač Travis Scott dosegao je dvanaest miliona gledatelja tokom koncerta koji je održao u Fortniteu, a njegov je nastup sljedećih dana vidjelo 27 miliona ljudi iz videoigre. Ariana Grande, Paris Hilton ili Steve Aoki samo su neke od osoba koje su koristili ovaj format za organizaciju nastupa.

Metaverzum Zuckerbergera nastoji upravo to: postati prostor društvenog okupljanja. Onaj koji nadilazi ono što je već bio Facebook. Meta želi da i druge firme sudjeluju u izgradnji ovog novog svijeta. Cijeli metaverzum tek treba biti gotov. Zuckerberg je u četvrtak najavio ulaganje od 150 miliona dolara za obuku "sljedeće generacije kreatora metaverzuma".

Takođe će potrošiti još 50 miliona na prikupljanje stručnih mišljenja o tome kako bi ovaj virtuelni svemir trebao funkcionirati. Kompanija je priopćila da namjerava zaposliti oko 10.000 ljudi u Evropi u sljedećih pet godina kako bi razvili svoju ideju.

Morat ćemo pričekati još nekoliko mjeseci da vidimo šta je metaverzum. A njegov razvoj će potrajati godinama, možda i desetljećima.