Ministarstvo za odgoj i obrazovanje Kantona Sarajevo dalo je na znanje javnosti da je Vlada Kantona Sarajevo utvrdila Prijedlog zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi u Kantonu Sarajevo, te ga uputila u skupštinsku proceduru. Među terminološkim novinama u odnosu na aktuelni Zakon o osnovnom odgoju i obrazovanju jesu i predmetni kurikulumi (nastavni planovi i programi) zasnovani na ishodima učenja, čime je nastava, koja se izvodi u školama na području Kantona Sarajevo, ozakonjena. Jeste neobična praksa da se prvo donosi odluka o donošenju nastavnog plana i programa – predmetnih kurikuluma – a da tek nekoliko mjeseci kasnije dobijamo Zakon u kojem se spominje pojam kurikulum, ali veće čuđenje treba izazvati ono što se ovim Zakonom konkretno pravno regulira.

Zakon stupa na snagu kada se objavi u Službenim novinama, što znači da se u školama treba poštovati, a pošto se zakonom propisuje da se nastava u osnovnim i srednjim školama izvodi po nastavnom planu i programu – kurikulumu, koji je u augustu 2022. godine donijelo Ministarstvo odgoja i obrazovanja, to znači da će učenici morati na svakom času koristiti informacione tehnologije za pretraživanje i korištenje digitalnih izvornih sadržaja i digitalno prezentirati kreirani materijal.

Naime, predmetni kurikulumi, koji su, između ostalog, predmet usvojenog Prijedloga Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi u Kantonu Sarajevo, podrazumijevaju da na svakom času učenici koriste informacione tehnologije za pretraživanje i korištenje digitalnih izvornih sadržaja i digitalnog prezentiranja kreiranih digitalnih materijala! Sudeći prema sadržaju svih predmetnih kurikuluma, svi kabineti u svim osnovnim i srednjim školama na području Kantona Sarajevo opremljeni su multimedijalnim projektorima i kompjuterima s pristupom internetu za svakog učenika!

Opće je poznato da u osnovnim i srednjim školama učenici na raspolaganju imaju računare samo u kabinetima informatike, a u drugim kabinetima samo nastavnici imaju na raspolaganju računare. Ovakvo stanje u školama potvrđuju i podaci Federalnog zavoda za statistiku, prema kojima je 25. septembra 2021. godine u Kantonu Sarajevo bilo 37.746 učenika u osnovnim školama, a ukupan broj računara za učenike u svim osnovnim školama jeste 2.188! S obzirom na to da se broj računara za učenike u osnovnim školama do danas nije povećao, postavlja se pitanje kako će se kurikulum zasnovan na ishodima učenja u školama realizirati, na koji će način učenici u školama provoditi istraživanja, kreirati i prezentirati digitalne materijale!?

U intervjuu datom za N1, ministrica Hota-Muminović izjavila je da Prijedlog zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi u Kantonu Sarajevo podržava Zakon o udžbenicima u Kantonu Sarajevo. Ali nije jasno kako to Prijedlog podržava Zakon o udžbenicima, kada se pitanje udžbenika u Prijedlogu Zakona o odgoju i obrazovanju tretira samo članom 30, u kojem je piše: 1) U školi se mogu koristiti samo školski udžbenici i druga nastavna sredstva koja je odobrio ministar u skladu sa zakonom i standardima i normativima i na prijedlog Instituta. 2) Škola je dužna omogućiti besplatno korištenje udžbenika i drugih nastavnih sredstava koje posjeduje.

S druge strane, Zakon o udžbenicima u Kantonu Sarajevo sadrži član 11, u kojem, između ostalog, piše da je za odobravanje udžbenika potrebno “mišljenje Ministarstva da rukopis udžbenika zadovoljava stručne kriterije, da je rukopis udžbenika usklađen s kantonalnim nastavnim planom i programom i da je neophodno izdavanje tog udžbenika u skladu s iskazanim potrebama kantona”. Kada bi prosvjetna inspekcija dobila zadatak da utvrdi da li se u osnovnim školama koriste udžbenici usklađeni s kantonalnim nastavnim planom i programom, mogla bi samo utvrditi da se u osnovnim školama u Kantonu Sarajevo koriste uglavnom udžbenici koji nisu u skladu s nastavnim planom i programom po kojem nastavnici moraju izvoditi nastavu!

Ali ne samo da nastavnici koriste udžbenike koji nisu u skladu s nastavnim planom i programom nego je takve udžbenike za učenike kupilo novcem poreznih obveznika upravo Ministarstvo odgoja i obrazovanja Kantona Sarajevo! Ne postoje udžbenici usklađeni s kantonalnim nastavnim planom i programom!

Uzrok ovakvog stanja može se tražiti u čestim izmjenama i dopunama brojnih zakonskih i podzakonskih akata iz oblasti obrazovanja kojima se trebao urediti obrazovni sistem, ali, pošto, sudeći po svemu, ni skupštinski zastupnici ni ministri ne znaju pravo stanje u školama i za šta glasaju, imamo haos u osnovnim školama, a reforme obrazovanja ne donose željene rezultate. Ministrica je svjesna da su udžbenici previše stari da bi ispunili ciljeve kurikularne reforme, pa je u intervjuu za N1 izjavila da nas to neće spriječiti da kreiramo jedinstvene i dobre nastavne materijale i dijelimo ih u digitalnom obliku.

Svaki nastavnik, koji je prinuđen detaljno čitati predmetne kurikulume, svjestan je da digitalni nastavni materijali ne mogu zamijeniti printane udžbenike, neće i ne mogu, jer je u osnovnim školama odnos broja učenika prema broju računara 2.188 naprema 37.746! Nastavnici već rade bez odgovarajućih udžbenika, sami pišu nastavne sadržaje koji nisu ni lektorirani ni recenzirani, niti imaju odobrenje Ministarstva. I tako je već godinama. A da bi mogli realizirati nastavni plan i program, nastavnici ne samo da sami pišu nastavne jedinice nego ih i printaju, i to često o svom trošku. I niko se ne pita – ako već može ovako, da nastavnici pišu i printaju nastavne jedinice – koji je smisao Zakona a osnovnom odgoju i obrazovanju, Zakona o udžbenicima i Pedagoških standarda i normativa, prema kojima se u četrdesetoradnu sedmicu nastavnika ne ubraja pisanje, printanje i kopiranje nastavnih jedinica?!

U verziji Prijedloga Zakona o osnovnom odgoju i obrazovanju, koji je bio u javnoj raspravi, nalazi se i član 60, kojim je predviđena izrada Pravilnika na osnovu kojeg će se provoditi postupak vrednovanja rada radnika i direktora, odnosnu uspješnosti realiziranja kurikuluma! Dakle, vrednovat će se rad nastavnika u nemogućoj misiji provođenja kurikularne reforme. I, vjerovatno će na nekom novom obrascu napisati da se u svim školama kurikulum uspješno realizira, iako je očito da u ovakvim uvjetima to nije moguće, ili, utvrdit će neuspjeh reforme kako bi opet započeli novu reformu obrazovanja na kojoj će ministri kupiti političke poene, a eksperti s novoosnovanog Instituta za preduniverzitetsko obrazovanje pokazivati svoju iznimnu stručnost.

Može se i tako, jer, ionako niko nikad nizašta ne snosi odgovornost, a i kažu da je obrazovanje u stalnoj reformi. Bilo kako bilo, nisu udžbenici, koliko god nekvalitetni i zastarjeli bili, na sramotu svih nas kako reče ministrica Hota-Muminović u spomenutom intervjuu, veća je sramota ovakav zakon o obrazovanju.