Trgovina je godinama najdinamičniji sktor naše ekonomije koji je izložen regionalnoj i evropskoj konkurenciji. Početkom 2000-tih dominirali su slovenski i hrvatski trgovački lanci koji su ozvaničli kraj klasične trgovine na malo.

U međuvremenu jačaju domaće trgovačke kompanije koje kombinuju vlastite proizvodne kapacitete sa trgovačkim centrima koji prerestaju prvobitnu namjenu.

Maloprodajno tržište Bosne i Hercegovine i dalje raste, a domaći igrači su u potpunosti preuzeli dominaciju nad stranim firmama koje su nekada ovdje vodile glavnu riječ, piše BiznisInfo.ba.

Poznato je da je najveća domaća maloprodajna kompanija, i uopšte najveća domaća firma – tuzlanski Bingo. Ova kompanija nastavlja sa ulaganjem zarade u domaću privredu, kako u širenje maloprodajne mreže tako i u proizvodne pogone, pa je teško vjerovati da će im u skorije vrijeme neko moći parirati.

Bingo je nedavno otvorio nove markete u Hrasnici kod Sarajeva i u Tuzli u sklopu kompleksa Nova Pecara.

Također, Bingo Groupa je prošlog mjeseca otvorila dva nova proizvodna pogona, oba na području Tuzlanskog kantona. Riječ je o investicijama ukupne vrijednosti od 15 miliona KM kojima su unaprijeđeni procesi u kompaniji za proizvodnju tekstila, Kaletex Kalesija, te kompaniji Ingram Srebrenik koja se bavi proizvodnjom betona.

No, još nekoliko domaćih kompanija posljednjih godina se agresivno širi. To se vidi kako po novim objektima koji niču širom naše zemlje, tako i po njihovim poslovnim rezultatima. BiznisInfo.ba je izdvojio neke od njih.

Belamionix iz Brčkog je jedna od kompanija koje se šire velikom brzinom, a otvaraju uglavnom velike prodajne centre. Još uvijek su prilično nepoznati sarajevskim kupcima, naročito onima koji rjeđe putuju ka sjevernijim krajevima.

Nakon što su lani otvorili veliki centar u tuzlanskom naselju Miladije vrijedan 30 miliona KM, nastavljaju sa širenjem. Nedavno smo pisali da su kupili zemljište u Zenici ali i u Vitezu, gdje vjerovatno planiraju gradnju svojih centara.

Kompanija je lani imala prihode od 276 miliona KM, a godinu prije toga 244 miliona. Godine 2021. prihodi su bili 195, što govori o kakvom se rastu radi. Kompanija ima dosta proizvoda manje poznatih marki za kupce slabije kupovne moći.

Objekti Kort marketa sve češće se mogu primijetiti po gradovima širom BiH. Iza ovog brend stoji firma Fructa Trade iz Dervente, koja se bavi i proizvodnjom raznih prehrambenih proizvoda, a nedavno su kupili fabriku cijevi Unis Derventa i pokrenuli proizvodnju.

Nakon ekspanzije na teritoriji RS-a, šire se i u Federaciji, a krajem prošle godine su otvorili reprezentativni centar u Mostaru. Inače, riječ je o veoma uređenim marketima u kojima je sve “pod konac”, te koji uzmaju sve više tržišnog kolača. Prihodi firme Fructa trade su 2021. godine bili 206 miliona KM, potom su se popeli na 278 miliona, da bi lani narasli na 342 miliona maraka.

Mega diskont je još jedan lanac marketa koji je u velikoj ekspanziji, a koji je u posljednje vrijeme prisutan i u Sarajevu na nekoliko lokacija. Iza ovog lanca stoji kompanija Yimor iz Domaljevca čiji su prihodi lani narasli na 154 miliona KM, sa 111 miliona godinu ranije, odnosno sa 82 miliona iz 2021. godine. Ova firma također se bavi i prizvodnjom a njihova kapitalna investicija je prva velika domaća tvornica sladoleda.

Pored navedenog, značajne investicije u širenje mreže imaju i Robot, FIS, Best kao i brojni lanci koji imaju fokus jednu regiju. 

S obzirom na pozitivne godišnje izvještaje pitanje je vremana kada će se neko od domaćih lanaca odvažiti na širenje preko granice. Taj potez bi označio i promjenu ekonomske paradigme BiH.