Identitet Facebook zviždača koji je zaslužan za objavljivanje desetine hiljada stranica internih istraživanja i dokumenata - što je dovelo do krize velikih razmjera za tu kompaniju društvenih medija posljednjih sedmica - otkriven je u nedjelju navečer u emisiji "60 minuta". Njeno ime je Frances Haugen.

Ova 37-godišnja bivša menadžerica u Facebooku koja je radila na pitanjima društvenog integriteta u kompaniji kaže da dokumenti dokazuju da je Facebook znao da se njegove platforme koriste za širenje mržnje, nasilja i dezinformacija, te da je kompanija pokušala sakriti te dokaze, javlja u svom opširnom prilogu CNN. 

"Ono što sam u Facebooku uvijeki iznova primjećivala bio je sukob interesa između onoga što je dobro za javnost i onoga što je dobro za Facebook, a Facebook je uvijek birao optimizaciju za svoje sopstvene interese, kako bi zaradio što više novca"  rekla je Haugen u ekskluzivnom intervjuu za emisiju "60 minuta".

Dopisnik te emisije na kanalu CBS, Scott Pelly citirao je jedan interni Facebook (FB) dokument koji kaže: "Imamo dokaze iz različitih izvora da govor mržnje, politički govori koji dijele dezinformacije na Facebooku i naša porodica aplikacija utiču na kompletna društva širom svijeta."

Prije otprilike mjesec dana, Haugen je podnijela najmanje osam žalbi Komisiji za vrijednosne papire i berzu u kojima se navodi da kompanija skriva istraživanja o svojim nedostacima od investitora i javnosti. Ona je dokumente podijelila i s Wall Street Journalom, koji je objavio višedijelnu istragu koja pokazuje da je Facebook bio svjestan problema sa svojim aplikacijama, uključujući negativne učinke dezinformacija i štetu koju, posebno djevojčicama i mladim djevojkama, nanosi aplikacija Instagram.

Haugen, koja je počela raditi u Facebooku 2019. godine, nakon što je prethodno radila za druge tehnološke gigante poput Googlea i Pinteresta, trebala bi svjedočiti u utorak pred Pododborom američkog Senata za zaštitu potrošača, sigurnost proizvoda i sigurnost podataka.

"Analizirala sam sadržaj sa gomile društvenih mreža, a na Facebooku je bilo znatno gore od svega što sam do tada vidjela. U određenom trenutku ove godine shvatila sam da ću to morati ovo učiniti na sistemski način, da ću morati izdvojiti dovoljno dokumenata da niko ne može dovesti u pitanje da li je ovo što tvrdim istina" naglasila je Haugen.

Facebook se agresivno suprotstavio izvještajima, nazivajući mnoge tvrdnje "obmanjujućim" i tvrdeći da njegove aplikacije čine više koristi nego štete.

"Svaki dan naši timovi moraju balansirati štiteći sposobnost milijardi ljudi da se otvoreno izraze sa potrebom da našu platformu držimo sigurnom i da njena uloga bude pozitivna" rekla je glasnogovornica Facebooka Lena Pietsch u izjavi za CNN Business odmah nakon intervjua za "60 minuta" koji je dala Haugen. 

Dodala je da Facebook nastavlja ,,sa značajnim poboljšanjima u borbi protiv širenja dezinformacija i štetnog sadržaja. Sugerirati da ohrabrujemo loš sadržaj i ne činimo ništa jednostavno nije istina."

U nedjelju ujutro uoči intervjua Frances Haugen u emisiji "60 minuta", potpredsjednik Facebooka za globalne operacije Nick Clegg rekao je za CNN da "nema savršenstva na društvenim medijima kao i u bilo čemu drugom u životu".

"Radimo ogromnu količinu istraživanja, dijelimo je sa vanjskim istraživačima koliko god možemo, ali imajte na umu da postoji ogromna razlika između recenziranja sadržaja u saradnji s drugim akademicima i pripreme sadržaja unutar kompanije koji će izazvati internu raspravu" rekao je Clegg.

Haugen je rekla da vjeruje da osnivač Facebooka i izvršni direktor Mark Zuckerberg "nije imao namjeru praviti platformu koja će širiti mržnju, ali je dopustio da se donose odluke koje će proizvesti takve posljedice da sadržaji govora mržnje i polarizacije u društvu dobivaju veću distribuciju i veći doseg od onih afirmativnih i pozitivnih za to isto društvo".