Rat u Gazi koji je u toku otvorio je prozor za muslimanske većinske nacije da daju primjer u održavanju vladavine prava i pravde. Ovaj trenutak predstavlja priliku da odgovore na pozive svojih građana na akciju i da traže pravne puteve kao odgovor na ratne zločine u Gazi.

Osim materijalnog napretka i arhitektonskih čuda koja se takmiče sa drevnim čudima, istinski progresivna država je obilježena svojom posvećenošću odgovornosti i pravdi – domenu u kojem su neke etablirane demokratije posrnule.

Nakon mučnih 85 dana bombardovanja koje je rezultiralo gotovo 22.000 ubijenih, uključujući više od 8.000 djece i 6.000 žena, 1,9 miliona raseljenih i kolapsa zdravstvene infrastrukture, Južna Afrika, potpisnica Konvencije o genocidu, konačno je pozvala Međunarodni sud pravde (ICJ) da ispita krizu.

Ovaj dugo očekivani korak odražava ključno prepoznavanje uloge međunarodne zajednice u rješavanju sukoba i zaštiti ljudskih prava.

Članovi Organizacije islamske saradnje (OIC) i Arapske lige stoje na ključnoj raskrsnici, gdje bi odluka da se podrži pravna tužba Južne Afrike protiv Izraela pred ICJ-om mogla označiti značajan korak ka podržavanju međunarodnog prava i pravde.

Arapska liga i OIC bi hitno trebali jasno staviti do znanja da kao organizacije nedvosmisleno podržavaju prijavu Južne Afrike ICJ-u na isti način kao što je OIC podržao slučaj Gambije protiv navodnog genocida u Mjanmaru nad Rohingya muslimanima.

Pedantna i pravno utemeljena prijava Južne Afrike ICJ-u predstavlja veliku priliku za ove uticajne države da podrže proces koji nastoji da razjasni i odgovori na ozbiljne optužbe u legalno konstituisanom forumu, bez političkog uplitanja.

Prijava Južne Afrike ICJ-u nije puka optužba; to je sveobuhvatan dokument od 84 stranice koji je javno dostupan na web stranici ICJ-a, utemeljen na detaljnoj činjeničnoj i pravnoj analizi.

Ovaj potez Južne Afrike nije, kako Izrael tvrdi, oblik saradnje sa bilo kojom terorističkom organizacijom ili čin klevete ili antisemitizma; to je ispunjenje obaveza iz Konvencije o genocidu.

To je neosporan čin odgovornosti prema međunarodnoj zajednici i principima pravde i ljudskih prava.

I to bi moglo spriječiti daljnje gubitke života tako što ICJ izda hitne privremene mjere Izraelu.

Optuživanje Izraela za genocid je ozbiljna tvrdnja za koju je ICJ jedinstveno kvalifikovan da ocijeni bez političke pristrasnosti. Ključno je razumjeti da pozivanje države na odgovornost prema međunarodnom pravu, kako to traži Južna Afrika, nije čin klevete već potraga za pravdom.

Tvrdnja Izraela da su takve pravne radnje slične "kleveti" je namjerno i opasno lažno predstavljanje. Nijedna država, uključujući Izrael, nije iznad međunarodnog prava.

Odluka britanskog suda iz 2009. godine da izda nalog za hapšenje izraelskog političara zbog optužbi za ratne zločine tokom operacije “Liveno olovo” u Gazi svjedoči o neophodnosti pravne provjere političkog imuniteta.

Nedavne izjave izraelskih političara, neke s potencijalno genocidnim implikacijama, također bi trebale biti predmet sudskog ispitivanja. Ovdje se ne radi o ciljanju nacije ili naroda, već o osiguravanju da su akcije i riječi protivne međunarodnom pravu.

Pitanje Hamasa i njegove odgovornosti prema međunarodnom pravu također bi trebalo biti riješeno u pravnom okruženju. Kolektivno kažnjavanje palestinskog naroda nije prihvatljiv odgovor na postupke određene grupe. Obje strane bi trebale biti podvrgnute pravnoj kontroli kada postoje dokazi o kršenju međunarodnog prava.

Za OIC i države Arapske lige, podrška inicijativi Južne Afrike u ICJ-u je prilika da se doprinese procesu koji podržava pravdu, pravilan proces i međunarodno pravo. To je prilika da se krene dalje od retorike i ka strukturiranom pravnom ispitivanju ozbiljnih optužbi.

Bez sumnje, lideri država OIC-a i Arapske lige u srcu osuđuju navodne akcije Izraela. Još je bolje da se izjasne protiv navodnih kršenja koje svakodnevno vidimo na našim ekranima, a još bolje da preduzmu akciju i pridruže se Južnoj Africi u ICJ-u u prvom koraku da razbiju mit o nekažnjivosti Izraela i smatraju ga odgovornim za navodno kršenje međunarodnog prava.

ICJ radi nezavisno, bez vanjskih pritisaka. Sve prigovore na zahtjev Južne Afrike treba iznijeti putem pravnih podnesaka sudu. Pokušaji uticaja na sud van njegovih pravnih procesa potkopavaju same principe pravde i nepristrasnosti za koje se sud zalaže.

OIC i Arapska liga imaju priliku da budu dio historijskog procesa koji bi mogao redefinirati primjenu međunarodnog prava u rješavanju sukoba i podržavati principe pravde i odgovornosti na globalnoj sceni.

Tayab Ali je direktor Međunarodnog centra pravde za Palestince i partner i šef međunarodnog prava u vodećoj londonskoj advokatskoj firmi Bindmans LLP.