Gotovo tri godine nakon što je Ministarstvo pravde SAD-a (DOJ) tužilo Google zbog nekonkurentnog ponašanja na tržištu pretraživanja, u utorak 12. spetembra počeo je najznačajniji antimonopolski proces protiv jedne tehnološke kompanije od 1998. godine kada su Sjedinjene Američke Države bile pokrenule tužbu protiv Microsofta.

U oktobru 2020. godine DOJ je podnio tužbu protiv Googlea zbog “nezakonitog održavanja monopola u općim uslugama pretraživanja i oglašavanju na pretraživačkoj mreži kršeći antimonopolske zakone SAD-a”. Tužba, koju DOJ opisuje kao “monumentalan slučaj za Ministarstvo pravosuđa i, što je još važnije, za američkog potrošača” u svom zvaničnom saopćenju, optužuje Google da je “čuvar monopola za Internet” koji se bavi “antikonkurentskom taktikom za održavanje i širenje svoga monopola”.

U središtu ovog slučaja poznata je Googleova praksa plaćanja velikih iznosa novca proizvođačima uređaja, bežičnim operaterima i programerima pretraživača kako bi se osiguralo da je Google zadani pretraživač na njihovim uređajima. Prema nalazima DOJ-a, takvi sporazumi pokrivaju gotovo 60 posto svih upita za pretraživanje u Sjedinjenim Američkim Državama, pri čemu se veliki dio preostalog udjela odvija kroz vlastita svojstva Googlea (npr. njegov Chrome preglednik i Google uređaji). Kao rezultat toga, Google je postao “toliko dominantan da Google nije samo imenica za identifikaciju kompanije i Google pretraživača, već i glagol koji znači pretraživati ​​Internet”, piše DOJ u svome podnesku.

Kao što tabela pokazuje, dominacija Googlea nad tržištem pretraživanja u SAD-u zapravo se može opisati kao monopolistička. Prema kompaniji Statcounter, koja prati više od pet milijardi pregleda stranica na više od 1,5 miliona web stranica mjesečno, Googleov tržišni udio u SAD-u trenutno iznosi 79 posto na desktop uređajima i više od 95 posto na mobilnim uređajima (ne računajući tablete).

Međutim, dominantna tržišna pozicija sama po sebi nije protuzakonito, kao što je sudija ovog slučaja Amit P. Mehta istakao u prošlomjesečnoj izjavi. “Dominantna firma kao što je Google ne krši zakon samo zato što zauzima monopolski položaj na tržištu”, napisao je sudija Mehta. “Mora djelovati na način koji proizvodi antikonkurentske efekte na definiranim tržištima. To jest, kompanija s monopolskom moći djeluje protupravno samo kada svojim ponašanjem guši konkurenciju.”

Upravo je to Googleov argument, koji drži stav da je njegova dominantna tržišna pozicija rezultat kvaliteta njegovih usluga i preferencija potrošača, a ne antikonkurentskog ponašanja.

U postu na blogu objavljenom prošle sedmice, kompanija odbacuje tužbu kao “duboko manjkavu“, navodeći da “ljudi ne koriste Google jer moraju – koriste ga zato što žele. Uspjeh dolazi od inovacije i ponude korisnih proizvoda koje ljudi žele koristiti.”