Studija iz Turske otkrila je da su ženke štakora kojima je ubrizgano mRNA cjepivo protiv COVID-19 rodile potomstvo koje pokazuje simptome autizma i manji broj neurona u mozgu.

Recenzirana studija, objavljena u časopisu Neurochemical Research 10. januara, ispitala je veze između mRNA cjepiva protiv COVID-19 i neurorazvojnih poremećaja, s fokusom na autizam. Analizirani su potomci gravidnih štakora kojima su ubrizgana Pfizerova mRNA cjepiva protiv COVID-19 tokom gestacije. Istraživači su otkrili da su cjepiva imala "duboki utjecaj na ključne neurorazvojne puteve", pri čemu muški potomci pokazuju "naglašena ponašanja nalik autizmu, karakterizirana izrazitim smanjenjem društvene interakcije i ponavljajućim obrascima ponašanja".

“Nadalje, došlo je do značajnog smanjenja broja neurona u kritičnim regijama mozga, što ukazuje na potencijalnu neurodegeneraciju ili promijenjeni neurorazvoj. Muški štakori također su pokazali oslabljenu motoričku izvedbu, što je dokazano smanjenom koordinacijom i agilnošću.”

Nalazi "naglašavaju važnost razmatranja spola kao biološke varijable u istraživanju cjepiva i naglašavaju potrebu za ciljanim studijama za daljnje istraživanje implikacija ovih učinaka specifičnih za spol."

Studiju je finansiralo Vijeće za naučna i tehnološka istraživanja Turske.

Nakon što su potomci štakora testirani, istraživači su ih eutanazirali, izvadili im mozgove i podvrgli ih biohemijskim i histološkim procjenama. Histologija se odnosi na mikroskopsku strukturu organa, tkiva i stanica.

Slično testovima ponašanja, biohemijske i histološke procjene također su otkrile da su pogođeni muški potomci u skupinama cijepljenih.

Ti su potomci imali "značajno smanjen broj neurona" u određenim regijama hipokampusa. Hipokampus je dio mozga koji ima zadatak formirati nova sjećanja, učenje i emocije.

Slično tome, broj Purkinjeovih stanica u malom mozgu također je bio "značajno niži" u muških potomaka skupine cjepljenih. Purkinjeove stanice su vrsta neurona smještenih u mozgu.

"Nisu pronađene značajne razlike" između ženku u skupinama koje su primile cjepivo i onih koje nisu u smislu broja neurona u hipokampusu ili u broju Purkinjeovih stanica.

Istraživači su također promatrali razine BDNF-a u mozgu i ekspresiju WNT gena među potomcima.

BDNF je protein koji utječe na funkcije mozga, kao što je induciranje rasta novih neurona, sprječavanje smrti postojećih moždanih stanica i podržavanje kognitivnih funkcija. Niske razine BDNF-a povezuju se s lošim neuralnim razvojem, Alzheimerovom bolešću i disfunkcijom neurotransmitera. U međuvremenu, WNT je povezan s lučenjem signalnih proteina uključenih u neurorazvoj.

I kod muških i kod ženskih potomaka iz skupine koja je primala cjepivo, razine BDNF-a u mozgu bile su "značajno smanjene". Ekspresija WNT gena bila je "značajno smanjena" kod muških potomaka iz skupine cjepljenih. Kod ženki, potomstvo iz skupine cijepljenih pokazalo je "neznatno višu" ekspresiju WNT gena.

"Čini se da mRNA cjepivo protiv COVID-19 izaziva ponašanje slično autizmu kod mužjaka štakora, utječući na WNT i BDNF puteve kod oba spola", navodi se u studiji. "Ovaj rodno specifičan ishod naglašava pitanja o utjecaju cjepiva na funkciju i strukturu mozga."

"Primjetno je veća prevalencija ASD-a (poremećaj iz spektra autizma) kod muških potomaka nego kod ženki, što ukazuje na urođene biološke čimbenike koji različito utječu na manifestaciju neurorazvojnih poremećaja među spolovima."

Autori su zatražili da se provedu daljnja istraživanja o ovim temama kako bi se "potvrdili ti nalazi u ljudskoj populaciji i razotkrili složeni mehanizmi koji leže u pozadini opaženih učinaka".

Studija je izazvala žestoke reakcije naučne zajednice. Radiolog i istraživač raka William Makis nazvao je nalaze studije "šokantnima" u objavi 12. januara.

“Vrijeme je da odmah zaustavimo mRNA cjepiva protiv COVID-19 i počnemo procjenjivati ​​neprocjenjivu štetu nanesenu sljedećoj generaciji”, rekao je.

Citirajući studiju, novinarka Sally Beck istaknula je da je medijska kuća BBC "nemilosrdno gurala covid vakcinu trudnicama".

Udruga američkih liječnika i hirurga (AAPS) podijelila je studiju putem svog računa X. Prošlog mjeseca AAPS je pozvao da se vakcine za COVID-19 "povuku s tržišta".

"COVID-19 genetske vakcine nisu se pokazale u randomiziranim, kontroliranim ispitivanjima učinkovite u sprječavanju infekcije, prijenosa, hospitalizacije ili smrti", stoji u saopćenju od 31. decembra.

Studija objavljena u časopisu Vaccines u oktobru također povezuje cjepiva protiv COVID-19 s neurološkim problemima.

Studija je pokazala da je oko 31,2 posto cijepljenih osoba razvilo neurološke komplikacije nakon cijepljenja, osobito među onima kojima je ubrizgana injekcija AstraZeneca.

Profil neurološkog rizika cjepiva AstraZeneca uključivao je glavobolje, drhtanje, grčeve mišića, nesanicu i tinitus, dok je profil rizika cjepiva Moderna uključivao pospanost, vrtoglavicu, diplopiju (dvostruki vid), paresteziju (osjećaj obamrlosti ili svrbež na koži), promjene okusa i mirisa te disfoniju (promuklost ili gubitak normalnog glasa).

Što se tiče Pfizerovih cjepiva, istraživači su otkrili "povećani rizik" od kognitivne magle ili poteškoća s koncentracijom.