Facebook postoji već 18 godina. Najveća društvena mreža na svijetu na tu simboličnu godišnjicu punoljetstva proživljava krizu identiteta. Neposredno prije godišnjice, vlasnik Facebooka Mark Zuckerberg je obavio grupni videopoziv s mnogim svojim zaposlenicima. Virtuelni sastanak na kojem se pojavio staklenih očiju i vidno crvenog lica pa su iz njegovog najbližeg okruženja požurili demantirati da je plakao tokom sastanka.

Mnogi nisu povjerovali. Imao je tačno 31 milijardu razloga za plakanje. To je broj za koji mu je imetak smanjen u jednom danu. Ogroman pad u njegovom ličnom bogatstvu, firma koju je osnovao, danas poznata kao Meta, izgubila je četvrtinu svoje vrijednosti i usput je, osim gazdinog tekućeg računa, povukla cijenu ostalim tehnološkim firmama i Nasdaqu koji je ušao u crveno.

Razlog ovom padu nalazi se u pitanju ko još koristi Facebook. U posljednja tri mjeseca 1.929.000.000 korisnika svakodnevno se u nekom trenutku spojilo na društvenu mrežu. Brojka se čini astronomskom i doista jest. Problem je što je to manje nego u prethodnom tromjesečju, kada je broj dnevno aktivnih korisnika iznosio 1.930.000.000. Odnosno milion manje. Činjenica koja se nikada nije dogodila u gotovo dva desetljeća postojanja firme. Ta je statistika oduvijek bila obojena zeleno i da je postotak, iako mali, negativan, potakao je uvjerenje da je krivulja dosegnula najvišu tačku i da će od sada ići nizbrdo bez kočnica.

Gledajući službene statistike koje nudi sama firma za različite regije svijeta, može se vidjeti da je u mjestima poput SAD-a, Kanade ili Evrope rast već stagnirao prije nekoliko kvartala. Problem je sada što su 'azijsko-pacifičko' tržište ili 'ostatak svijeta' usporio ili nazadovao. Facebooku ponestaje goriva.  

Ima i onih koji misle da Facebook plaća zbog skandala u vezi sa curenjem podataka Frances Haugen, bivše inžinjerke te kompanije koja je ispričala ono u što su mnogi sumnjali. Da je menadžment firme okretao glavu na drugu stranu kada su u pitanju 'fake news', dezinformacije ili govor mržnje kako ne bi naštetio rastu i nesmetanom vođenju poslovanja.

Djelimično je to tačno ali postoje i drugi uzroci koji su uveliko uticali na ovu krizu. Platforma ne uspijeva privući mlade. Upravo je ta dobna skupina najmanje prisutna među korisnicima. Zuckerberg, koji inače izbjegava pričati o suparnicima, nije se nimalo ustručavao ukazati na krivca u ovoj situaciji: TikTok. Platforma za kratki video, u vlasništvu kineske kompanije ByteDance, postala je masovna pojava, posebice među tinejdžerima. Ta je aplikacija 2021. godine bila najviše preuzimana u iOS i Android trgovinama. Tako je prestigla Instagram, Facebook i WhatsApp.

Čini se da će vertikalno video tržište biti jedno od sljedećih velikih bojnih polja između internet-kompanija. Takva su očekivanja da je čak i div poput YouTubea stvorio Shorts, specifičnu aplikaciju za praćenje stvari. Kako bi zaustavio TikTok roll, Mark Zuckerberg je, prema različitim izvorima, na sastanku sa svojim zaposlenicima uvjeravao da je potrebno pojačati ponudu ove vrste sadržaja. Istakao je dobar napredak 'Reels', kratkog video rješenja koje je Instagram implementirao. Zajedno s brendom Ray Ban kreirali su čak i sunčane naočale koje imaju kamere za snimanje sadržaja ovog tipa.

Brand Facebooka je već duže vrijeme u padu. Firma je mjesecima radila na promjeni identiteta svoje matične kompanije znajući za to. Facebook INC, kao što pola planete zna, sada se zove Meta. Zadržava samo svoje staro ime na Nasdaqu a i to će se vjerojatno promijeniti. Izbor imena Meta nije nimalo slučajan. Odabrali su ga jer žele osvojiti metaverzum, koji nije ništa drugo nego slijedeća evolucija interneta.

Virtuelni prostor kojemu ćemo pristupiti s avatarima za rad, igru ​​i mnoge druge stvari. Razlika je u tome što se za pristup ovom svijetu neće koristiti ekrani, već kacige za virtualnu i proširenu stvarnost. U čemu je problem? Što je tehnologija koja je još uvijek više teoretska nego praktična. Mnogo je pitanja i mnogo stvari koje treba razviti. Što znači da moraju uložiti puno novca.

Prate ih i ostali. Microsoft je kupio Activision za 68 milijardi dolara pripremajući se za metaverzum. Nvidia ima vrlo ambiciozne planove u tom pogledu. Isto vrijedi i za druge poput Googlea, Epic Gamesa ili Tencenta, između mnogih drugih.

Ovo nije prvi put da Facebook obavlja transformaciju kapitala. To je već morao učiniti početkom prošlog desetljeća kako bi prilagodio svoju uslugu iz svijeta računara u svijet mobilnih uređaja. Glavna razlika je u tome što su pametni telefoni u to vrijeme bili puno zrelija, usvojena i raširenija tehnologija od današnje virtuelne stvarnosti.

Ipak, Facebook je i dalje titan oglašavanja na internetu, što je njegov glavni izvor prihoda. U tom smislu se javljaju i određeni izazovi. Kada je prešao u mobilni svijet, nije imao jakog rivala poput TikToka i ByteDancea. Ali danas postoje mnoge druge prijetnje njegovim interesima. Jedna od njih je Appleova odluka da korisnicima svojih uređaja pruži više alata za blokiranje praćenja i izdvajanja njihovih podataka od strane različitih aplikacija. A to je nešto što direktno utiče na interese firme ranije poznate kao Facebook. U tom smislu, kako je u prezentaciji rezultata naznačio i vlastiti menadžment kompanije, računaju da bi ove godine mogli pretrpjeti smanjenje prihoda od 10 miliiardi  dolara.