Italijanski ministar kulture imenovao je Pietrangela Buttafuocoa, desničarskog novinara i autora čije knjige uključuju književni portret Silvija Berlusconija, za novog predsjednika Venecijanskog bijenala. Članovi italijanske vladajuće koalicije tvrdili su da će ovaj potez ukloniti ljevičarski pritisak nad organizacijom, dok su opozicioni političari optužili vladu za izvođenje "napada" na kulturne institucije zemlje.

Buttafuoco je bivši vođa Fronte della Gioventù, mladog krila neofašističke stranke Talijanski društveni pokret koja je preteča Braće Italije, a karijeru je započeo kao novinar za brojne desničarske italijanske novine i časopise. Bio je predsjednik pozorišta Teatro Stabile u Cataniji, svom rodnom gradu, od 2007. do 2012., a do imenovanja na novu poziciju bio je predsjednik Teatra Stabile d’Abruzzo u L'Aquili. Njegova najnovija knjiga koja nosi naslov Beato lui (ili Blažen je on), oda je arhitalijanskom Silviju Berlusconiju.

Buttafuocoa, kojeg nazivaju "ekscentričnim konzervativcem" i koji se 2015. godine preobratio na islam, mandat počinje u martu ove godine.

No Buttafuoco, rođen i odrastao u Cataniji na Siciliji, smatraju neki, mogao bi iznenaditi i ljevicu i desnicu. Novi predsjednik Venecijanskog bijenala jednom je upitan u intervjuu je li fašist, odgovorio je: "Nisam fašist. Ja sam nešto drugo", a svoju promjenu vjere objasnio je u jednoj od svojih knjiga, insistirajući na tome da je njegova promjena vjere pomirenje s poviješću njegove rodne regije. "Identitet Sicilije je islamski", napisao je. "Svaka tržnica je kazba, a ako vrijedi princip dugotrajnosti, Saracen je taj koji još uvijek opstaje."

Raffaele Speranzon, senator rođen u Veneciji iz stranke Braća Italije Giorgie Meloni, kazao je: "Još jedan stakleni strop je razbijen". „Ljevica je zakladu Bijenale smatrala feudom u koji bi mogla smjestiti prijatelje i pomoćnike. Buttafuoco predstavlja onu vrstu velike promjene koju Melonijina vlada želi proširiti na svaku kulturnu i društvenu instituciju u zemlji: kandidati će biti odabrani samo zbog svoje dubine, kompetencije i iskustva.”

Rachele Scarpa, ljevičarska parlamentarka koja predstavlja Veneciju, rekla je da Buttafuocovo imenovanje nudi "jezivu viziju o tome kako desnica razmišlja o kulturnim institucijama naše zemlje". Irene Manzi, članica odbora za kulturu u Zastupničkom domu, rekla je: “Danas je desnica napravila još jedan korak u svom poimanju države kao nečega što posjeduje. Nasrtaj desnice na kulturne institucije naše zemlje krajnje je zabrinjavajući.”

Ubrzo nakon preuzimanja dužnosti Buttafuocoa, tačnije 20. aprila, počinje ovogodišnje 60. Venecijsnako bijenale, na kojem će više od 300 umjetnika izlagati na centralnoj izložbi koja će se prema autorskoj koncepciji brazilskog povjesničara umjetnosti i kustosa Adriana Pedrose održati u Giardinima i Arsenalu.

Lajtmotiv izložbe sadržan je u naslovu "Stranci posvuda" (Stranieri Ovunque - Foreigners Everywhere), a odnosi se na ideju življenja na margini.

Prvi latinoamerički kustos Bijenala stavlja, naime, naglasak na autsajdere i emigrante, naročito na umjetnike domoroce i one koji dolaze s južne hemisfere. Prema njegovim riječima, na "svijet pun višestrukih kriza koje se tiču kretanja i postojanja ljudi kroz zemlje, nacije, teritorije i granice, koje odražavaju opasnosti i zamke jezika, prijevoda, etničke pripadnosti i izražavanja razlika uvjetovanih identitetom, nacionalnošću, rasom, spolom, seksualnošću, bogatstvom i slobodom".

Ovogodišnji Bijenale, ističe se u najavi, favorizira umjetnike koji nikada nisu sudjelovali na centralnoj međunarodnoj izložbi, čak i ako su neki od njih već izlagali u nacionalnim paviljonima ili na popratnim događajima.

Izložba "Stranieri Ovunque - Foreigners Everywhere" naslovljena je, inače, prema seriji radova koje od 2004. stvara kolektiv Claire Fontaine, nastao u Parizu i sa sjedištem u Palermu. Ti se radovi sastoje od neonskih skulptura različitih boja s natpisom "Stranci posvuda" na različitim jezicima, a preuzet je od istoimenog torinskog kolektiva koji se borio protiv rasizma i ksenofobije u Italiji početkom 2000-tih.

"Izraz ‘stranci posvuda‘ - objašnjava Adriano Pedrosa - ima više od jednog značenja. Prije svega, to znači da gdje god idete i gdje god da se nalazite uvijek ćete naići na strance: oni su/mi smo posvuda. Drugo, bez obzira na to gdje se nalazimo, duboko u sebi čovjek je uvijek istinski stranac."