Paralelne strukture nebodera u ogledalima koji se protežu više od 100 milja, poznatih pod zajedničkim nazivom Linija, čine srce megagrada Neoma na Crvenom moru, što je dio napora prestolonasljednika Mohameda bin Salmana da diverzificira ekonomiju ove zaljevske države koja ovisi o nafti.

Prvi put najavljen 2017. godine, Neom je stalno izazivao čuđenje zbog predloženih inovacija poput letećih taksija i robotskih sobarica, čak i kada su arhitekti i ekonomisti doveli u pitanje njegovu izvodljivost.

U prezentaciji u ponedeljak uveče, princ Mohamed je skicirao još ambiciozniju viziju, opisujući utopiju bez automobila koja će postati grad “daleko najprikladniji za život“ na planeti.

Analitičari su, međutim, primjetili da su planovi za Neom promjenili kurs tokom godina, što je podstaklo sumnje da li će Linija ikada postati stvarnost.

Neom je nekada bio reklamiran kao regionalna „Silicijumska dolina“, biotehnološko i digitalno središte koje se prostire na oko 10.000 kvadratnih milja (26.000 km2).

Sada je to predstavljeno kao ponovno zamišljanje urbanog života na površini od samo 13 kvadratnih milja (34 četvorna kilometra), rješavajući ono što princ Mohammed opisuje kao "krizu životne i ekološke krize".

“Koncept se toliko promijenio od svojih ranih početaka da je ponekad teško odrediti njegov smjer: smanjivanje, povećanje ili agresivno okretanje u stranu”, rekao je Robert Mogielnicki iz Instituta arapskih zaljevskih država u Washingtonu.

Zvaničnici su ranije rekli da će Neomova populacija dostići 1 milion, ali princ Mohamed je rekao da će taj broj zapravo dostići 1,2 miliona do 2030. godine, prije nego što će se popeti na 9 miliona do 2045. godine.

Ukupan broj koji bode oči dio je očekivanog procvata stanovništva širom zemlje za koji je princ Mohamed rekao da bi bio neophodan kako bi Saudijska Arabija, najveći svjetski izvoznik sirove nafte, postala ekonomska sila.

Cilj za 2030. je da 50 miliona ljudi – pola Saudijaca i pola stranaca – živi u kraljevstvu, u odnosu na otprilike 34 miliona danas. Do 2040. cilj je bio 100 miliona ljudi, rekao je.

„To je glavna svrha izgradnje Neoma, da se podigne kapacitet Saudijske Arabije, da se dobije više građana i više ljudi u Saudijskoj Arabiji. A pošto to radimo ni iz čega, zašto bismo kopirali normalne gradove?”

Lokalitet će se napajati 100% obnovljivom energijom i imati "umjerenu mikroklimu tijekom cijele godine s prirodnom ventilacijom", navodi se u promotivnom videu objavljenom u ponedjeljak.

Ranija ekološka obećanja kraljevstva, kao što je ono da će postići neto nultu emisiju ugljika do 2060. godine, izazvala su skepticizam ekologa.



Neom je dobro pozicioniran da iskoristi solarnu i energiju vjetra, a plan je i da grad bude domaćin najveće svjetske tvornice zelenog vodonika, rekao je Torbjorn Soltvedt, analitičar kompanije Verisk Maplecroft za obavještavanje o rizicima.

“Ali izvodljivost Neoma u cjelini još uvijek je nejasna s obzirom na neviđene razmjere i cijenu projekta,” rekao je on.

Sa samo 200 metara širine, Linija je namijenjena da bude odgovor Saudijske Arabije na nekontrolirano širenje urbanih područja, prenatrpanost kuća, škola i parkova.

U Neomu stanovnici će imati „sve dnevne potrebe“ dostupne u roku od pet minuta hoda, a istovremeno će imati pristup i drugim pogodnostima, kao što su skijaški sadržaji na otvorenom i „brza pruga sa tranzitom s kraja do na kraj za 20 minuta“, navodi se u videu.

Iako će Neom djelovati prema svom osnivačkom zakonu, koji je još uvijek u pripremi, saudijski zvaničnici kažu da ne planiraju odustati od zabrane alkohola u kraljevstvu.

Aerodrom u Neomu je već u funkciji, a vlasti su u maju najavile da će početi da primaju redovne letove iz Dubaija, ali ostaje nejasno da li je počela velika izgradnja samog megagrada.

Neom bi trebao otvoriti 380.000 radnih mjesta do kraja decenije „isto tako osigurati konačan balans između posla i privatnog života“.

"Prva faza" projekta, koja bi trajala do 2030., koštala bi oko 265 milijardi funti, rekao je princ Mohamed.

Osim vladinih subvencija, potencijalni izvori financiranja uključuju privatni sektor i inicijalnu javnu ponudu dionica za Neom koja se očekuje 2024. godine, rekao je.

Osiguravanje potrebnog financiranja i dalje je potencijalni izazov, iako je trenutna klima povoljnija nego za vrijeme pandemije koronavirusa, koja je snizila cijene nafte.

"Ali finansiranje je samo dio jednačine... potražnju je teže kupiti, posebno kada tražite od ljudi da budu dio eksperimenta o životu i radu u budućnosti", rekao je Mogielnicki.