Izvoz kineskih automobila prošle je godine postigao rekord, čime je Kina na putu da nadmaši Japan kao najvećeg svjetskog izvoznika automobila.

Iako je Kina postala priznata kao svjetski lider u proizvodnji električnih vozila, glavni pokretač povećanja proizvodnje i izvoza zapravo su tradicionalni automobili na benzin, a potražnja je porasla posebno u Rusiji. Kineski proizvođači automobila popunili su prazninu koja je na ruskom tržištu ostala nakon što su ga, zbog rata u Ukrajini, napustili zapadni proizvođači automobila. Kineske su kompanije prošle godine u Rusiju izvezle pet puta više vozila nego u 2022. godini, kada ih je prodato oko 160 hiljada.

Procjenjuje se da je 2023. godine u inostranstvo prodato 5,26 miliona vozila proizvedenih u Kini i da bi to vjerovatno bilo skoro milion u odnosu na izvoz automobila proizvedenih u Japanu. Japan je isporučio nešto manje od četiri miliona vozila u inostranstvo tokom prvih 11 mjeseci 2023. godine, prema najnovijim zvaničnim podacima zemlje.

Izvoz automobila na benzin na tržišta kao što su Rusija i Meksiko, gdje je potražnja za tradicionalnim  vozilima još uvijek velika, pomogao je proizvođačima automobila koji se nisu blagovremeno preusmjerili na proizvodnju električnih automobila.

Zabrinutost zbog potencijalne „poplave“ svjetskog tržišta kineskim automobilima sve je veća. SAD uglavnom uvoz iz Kine sprečavaju visokim tarifama, dok su regulatori Evropske unije u septembru predstavili antisubvencionu istragu usredsređenu na jeftina električna vozila iz te zemlje. Peking je osudio istragu EU kao protekcionističku.

Sljedeći kineski val izvoza vjerovatno će uključivati ​​više električnih vozila i hibrida. Proizvođači ovakvih vozila također su zabilježili povećanje isporuka u inostranstvo prošle godine i planiraju značajno povećati izvoz sada kada se višegodišnji rast na kineskom tržištu električnih vozila usporava, nakon što su vladine subvencije za kupce smanjene.

Kineski BYD, koji je u posljednjem tromjesečju izbacio Teslu sa mjesta najvećeg svjetskog prodavača električnih vozila, doživio je skok prodaje u inostranstvu skoro pet puta i u 2023. godini dostigao brojku od 242 hiljade. Ova kompanija proširuje izložbene salone širom Evrope jer cilja na još veću prodaju ove godine.

Globalni proizvođači automobila sa fabrikama u Kini također žele da izvoze vozila proizvedena tamo. Volkswagen će po prvi put isporučiti svoja vozila proizvedena u Kini u inostranstvo, te će ove godine u Evropu isporučiti do 60.000 Cupra Tavascan EV kupea kineske proizvodnje, navode u kompaniji VW.

Ford, koji je izgubio značajan tržišni udio zbog kineskih proizvođača električnih vozila, rekao je da je prošle godine proširio izvoz iz Kine na 100.000.

Sveukupno, prodaja putničkih automobila u zemlji i inostranstvu dostigla je rekordnih 25,5 miliona prošle godine, prema podacima auto-asocijacije. Kinesko domaće tržište vratilo se svom najvećem rastu u posljednjih nekoliko godina, potaknuto povećanjem broja električnih vozila uprkos usporavanju zamaha.

Uspon Kine kao centra svjetske automobilske industrije predstavlja teško izvojevanu pobjedu za industrijsku politiku Pekinga, nakon sličnih dostignuća u solarnim panelima i baterijama.

Kina je dugo bila najveće svjetsko tržište automobila i proizvodni centar, ali rast su pokretali strani proizvođači automobila sve do posljednjih godina, kada su domaći brendovi prihvatili električna vozila i hibride, dok je država finansirala lokalne proizvođače i subvencionirala prodaju.

Sada je zemlja dobila krunu najvećeg izvoznika jer je u protekle tri godine pretekla dugo dominantne rivale - Japan, Njemačku i Južnu Koreju.

U Rusiji su kineski brendovi napunili izložbene salone i fabrike koje su ostavile upražnjene evropske, japanske i korejske marke automobila. Usred sukoba s Ukrajinom, procjenjuje se da je iz Kine sama Rusija kupila oko 800.000 vozila više u odnosu na ranije godine, rekao je generalni sekretar kineskog udruženja proizvođača automobila Cui Dongshu.

Kineski proizvođač automobila Chery postao je najveći izvoznik automobila prošle godine zbog buma u prodaji Rusima, prodavši ukupno više od 900.000 automobila u inostranstvu, rekao je Cui. To bi bilo više nego što su Tesla ili BYD poslali u inostranstvo prošle godine.