Kako efekti i napredak klimatskih promjena postaju sve očigledniji širom svijeta, eko-aktivisti su otkrili radikalnu strategiju da se njihov glas čuje.

Sve je počelo kada je muškarac prerušen u staricu u invalidskim kolicima ušao u muzej Louvre i namazao dragocjenu Mona Lizu Leonarda da Vincija tortom.

Pokušao je da razbije neprobojnu staklenu vitrinu portreta, zatim je protrljao tortu preko stakla i rekao: "Postoje ljudi koji uništavaju Zemlju... Svi umjetnici, mislite na Zemlju. Zato sam ovo uradio. Mislite na planetu !"

Nakon tog incidenta, eko-aktivisti širom Evrope počeli su imitirati ovaj izraz protesta.

˝Smatram sebe klimatskim aktivistom, ali gledajući ove ljude kako bacaju supu ili se lijepe za slike, zapitam se da li se borimo da spasimo istu planetu˝, kaže za TRT World naučnik koji proučava klimu, profesor Levent Kurnaz sa turskog Univerziteta Bogazici.

˝Planeta je važna, kao i ova umjetnička djela˝, naglašava on.

Sergio Munoz Sarmiento, advokat iz New Yorka i osnivač The Art & Law Programa, ponovio je ista osjećanja u komentaru za TRT World. ˝Zašto pokušavati da uništimo nešto jedinstveno i vrijedno da bismo naglasili očuvanje našeg okoliša?˝

Eko-aktivisti, međutim, uglavnom tvrde da ne gađaju umjetnička djela s namjerom da nanesu štetu. Naprotiv, rekli su da umjetničkim djelima pristupaju s oprezom i pažnjom, vodeći računa da nema rizika za kulturno blago.

˝Da – umjetnost je dragocjena. Duboko dijelimo tu ljubav. Ono što želimo učiniti je spasiti budućnost u kojoj je ljudska kreativnost još uvijek moguća˝, napisali su u objavi na svojoj web stranici iz ˝Just Stop Oil˝ jedna od grupa koje predvode ovu novu vrstu aktivizma.

˝Zastrašujuće smo blizu da to izgubimo, tako da moramo prekršiti pravila. A to znači pritiskanje kulturnih dugmadi za provociranje, izazov i šok. Ne postoji drugi način.”

Dana 14. oktobra, aktivisti iz Just Stop Oil-a bacili su supu od paradajza na staklenu suncokrete Vincenta van Gogha, izložene u Nacionalnoj galeriji u Londonu, izražavajući zahtjev grupe da britanska vlada "zaustavi sve nove projekte nafte i gasa".

U nedjelju su aktivisti Letzte Generation (Posljednja generacija) prskali pire krompir na najskuplju sliku Claudea Moneta - vrijednu 111 miliona dolara - Les Meules (Stogovi sij ena) u Muzeju Barberini u Potsdamu u Njemačkoj.

"Da li je potreban pire krompir na slici da bi vas natjerao da slušate? Ova slika neće vrijediti ništa ako se moramo svađati oko hrane", rekao je jedan od dvojice aktivista dok je pire krompir kapao sa staklenog poklopca slike.

Taj čin je učinjen "teška srca, ali odlučno", navodi Letzte Generation u saopćenju.

U incidentima uočenim od maja ove godine nije stradala nijedna slika, osim manjih oštećenja rama Van Goghovih suncokreta.

Sarmiento kaže da će “da li su ova djela krivična ili ne zavisiti od zakona zemlje u kojoj se umjetničko djelo nalazi”.

Aktivisti su do sada privedeni i optuženi za vandalizam, krivično djelo oštećenje imovine i teško ometanje.

Srećom, ova nova strategija aktivizma ne umanjuje nužno vrijednost slika.

˝Ako su umjetnička djela uokvirena i zaštićena staklom ili pleksiglasom, onda se nadamo da nema direktne štete na stvarnom umjetničkom djelu. Ako i bude štete, postoje konzervatori širom svijeta koji su vješti u čišćenju i popravci takvih oštećenja˝, objašnjava Sarmiento.

TRT World je također pitao muzeje kako su aktivisti uspjeli unijeti kolače, supu, pire krompir, pa čak i prosipati ih u muzejima. Muzej Luvr i Nacionalna galerija odbili su da komentarišu, dok Muzej Barberini nije odgovorio.

Zašto ciljaju na poznata umjetnička djela?

˝Ova nova vrsta protesta u osnovi ima za cilj da klimatsku krizu učini vidljivijom u medijima. Njihova ideja nije ništa promijenila nego je dovela medije u arenu klimatskih akcija˝, smatra Kurnaz.

Grupa je također naglasila da su se konsultirali sa stručnjacima i koristili ljepilo koje neće oštetiti staklo ili okvire.

Osim bacanja hrane, eko-aktivisti su se sve češće ˝lijepili˝ za dragocjena umjetnička djela.

Ovog su se jula aktivisti Just Stop Oil-a zalijepili za nekoliko slika, uključujući kopiju Leonarda da Vinčija ˝Posljednja večera˝ iz 16. stoljeća na londonskoj Kraljevskoj akademiji umjetnosti, dok su sprejem u boji na zidu galerije ispod poručili da ˝Nema novog ulja˝.

Također su se zalijepili za čuvenu sliku Johna Constablea iz 19. stoljeća The Hay Wain prikazanu u Nacionalnoj galeriji nakon što su zalijepili tri postera na umjetničko djelo, prikazujući kopiju krajolika, ali uz dodatak spaljenog drveća, aviona i zahrđalog automobila.

U oba slučaja nisu se lijepili direktno na sliku, već na njen okvir.

Međutim, zagovornici Just Stop Oil-a u ponedjeljak su namazali čokoladnu tortu preko voštanog modela britanskog kralja Charlesa III u londonskom muzeju Madame Tussauds.