Dokazi o arapskoj nauci, nauci koju su prakticirali islamski učenjaci svuda su oko nas. Većina zvijezda na nebu ima arapska imena. Dugujemo mnogo postignućima učenjaka arapskog svijeta. Naučna revolucija u Evropi 16. i 17. stoljeća uveliko je ovisila o napretku u matematici, fizici, hemiji, medicini i filozofiji u srednjovjekovnom islamskom svijetu.

U  ranom sedmom stoljeću nastaje Zlatno doba islama. Tokom tog razdoblja arapski je bio jezik međunarodne nauke i matematike, od Indije do Španije.

Nakon osnivanja Bagdada 762 godine započeo je ogroman program prevođenja u kojem su na arapski prevedena velika djela Indije, Perzije i Grčke. Bagdad je postao središte prosvjetljenja, kulture i učenja, s Kućom mudrosti, koju je uspostavio halif Al-Ma'mun, koja je igrala ulogu sličnu onoj kakvu je imala nekada Aleksandrijska biblioteka.

Jedan od najvećih učenjaka Zlatnog doba bio je perzijski matematičar Muhammad ibn Musa al-Khwarizmi. Oko 820. godine radio je u Kući mudrosti, gdje je napisao nekoliko astronomskih i matematičkih tekstova. Jedno od njegovih djela, koje daje prikaz decimalnog sistejma brojeva, temelji se na ranijem djelu indijskog matematičara Brahmagupte.

Nakon što je Al-Khwarizmijeva knjiga prevedena na latinski, decimalni sistem brojeva popularizirao je u Evropi Leonardo iz Pise, također poznat kao Fibonacci.

Najveće Al-Khwarizmijevo djelo bilo je Kitab Al-Jebr. U ovoj knjizi kvadratne se jednadžbe rješavaju postupkom popunjavanja kvadrata; metoda koja se do danas uči u školama. Izraz "al-jebr" u naslovu daje nam riječ algebra. Tekst je za algebru imao ulogu sličnu onoj koju su igrali Euklidovi elementi za geometriju: bio je to najbolji tekst dostupan na tu temu do modernog doba i dao je novi smjer razvoju matematike.

Postojali su dobri razlozi za razvoj novih matematičkih metoda, koje, prema Al-Khwarizmiju, “ljudi stalno zahtijevaju u slučajevima nasljedstva, ostavštine, podjele, tužbi i trgovine”. Razmatrao je i praktične probleme poput mjerenja zemljišta i kopanja kanala.

Da nije bilo programa prevođenja tokom zlatnog doba islama, danas ne bismo imali pristup mnogim matematičkim tekstovima Grka. Štaviše, znanje preneseno u Evropu u renesansi bilo je po mnogo čemu bogatije od onoga što su naslijedili Arapi iz Grčke, Perzije i Indije.