U martu 1997. godine, otprilike 18 mjeseci nakon što je Daytonski sporazum okončao užasan rat u bivšoj Jugoslaviji, Roland Beier i ja našli smo se ukrcani na noćni autobus od Beča do Tuzle u Bosni.

Autobus je vozio jednom sedmično, polazio je u četvrtak navečer i vraćao se u nedjelju ujutro i bila je to prilika mnogim Bosancima koji žive u glavnom gradu Austrije da odu kući jer u to vrijeme nije bilo vozova ni jeftinih letova.

Zašto ići u Tuzlu? Odgovor je bio jednostavan: čuli smo neke priče o parnim lokomotivama još uvijek aktivnim u lokalnim rudnicima ugljea. Nismo bili sigurni šta ćemo pronaći i kakav će biti prijem. Za nekoliko sati sve su sumnje bile raspršene. Ne samo da smo našli lokomotive nego su Bosanci bili i ljubazni i gostoljubivi.

Do ranog petka popodne posjetili smo nekoliko rudnika u blizini Tuzle. Potom smo uzeli taksi do Banovića, za koje se pričalo da u svom velikom rudniku uglja koriste uskotračnu parnjaču. Pruga standardnog kolosijeka prema Banovićima završava na Oskovi, a pruga do rudnika je kolosijeka 760 mm.

Približavajući, vidjeli smo lokomotivu, klasu 62 koja uzima vodu. Isplatili smo našeg taksista i slikali se. Svi su djelovali sretno. Hodali smo dalje. Još nema znakova uskog kolosijeka, ali bilo je nekoliko zgrada na izbočini iznad dvorišta standardnog kolosijeka. Možda tamo?

Začuo se reski zvižduk, a onda je Roland iznenada povikao: "To je 83!" Vidjlei smo 83-159, jedna od poznatih lokomotiva Ðuro Ðaković 0-8-2, (54/1948).

Uspinjali smo se pješačkom stazom i eto ga, dvorište uskog kolosijeka s praznim vagonima i 83-159 koji su već uzimali vodu. Ovo je bio jedan od šest takvih 0-8-2 koje je rudnik uglja Banovići nabavio od JŽ-a između 1976. i 1978. Opet nije bilo problema s fotografijom.

Ostatak poslijepodneva proveli smo u Banovićima, upijajući atmosferu. Osim klasičnog 0-8-2, vidjeli smo i ružno pače ČKD 0-6-0T na paru i jedan od bivših rudničkih dizelaša klase JŽ 740. Potonji je obavljao sav linijski posao, a para je bila samo za manevriranje.

Sutradan smo se vratili u Banoviće, pa opet šest sedmica kasnije, pa opet i opet. Banovići su postali popularna destinacija za entuzijastička putovanja, postigavši gotovo legendarni status.

Sve do ove 2023. Čuli smo da je 13. maja okončana vožnja parnim lokomotivama, a ove jeseni u penziju odlazi Dževad Hodžić, čovjek koji je posljednja dva desetljeća bio odgovoran za održavanje parnjača u Banovićima. Vjerojatno se nazire kraj ovog nevjerojatnog putovanja. Bit će to tužan dan.