Novi automobili u Evropskoj uniji i Ujedinjenom Kraljevstvu postaju širi za 1 cm svake dvije godine, a taj “rast” potaknut je velikim luksuznim SUV vozilima čija prodaja ne pokazuje znakove usporavanja.

"Neumoljivo je", rekao je James Nix, analitičar u kampanji Transport and Environment (T&E) i autor izvještaja “Potaknuta prodajom najvećih SUV-ova, vozila svake godine postaju sve šira.”

Novi automobili postali su toliko napuhani da ih je polovina preširoka da bi stali na parkirna mjesta dizajnirana prema minimalnim standardima na ulicama u mnogim zemljama, pokazao je izvještaj. Prosječna širina novog automobila u EU i Ujedinjenom Kraljevstvu prešla je 180 cm u prvoj polovini 2023., nakon što je rasla u prosjeku za 0,5 cm svake godine od 2001. godine.

"To možda ne zvuči kao velika brojka", rekao je Nix. “Ali stvarnost je da će, ako ne dođe do reforme, kohorta velikih luksuznih SUV-ova i kamioneta postati široka poput kamiona i autobusa.”

Veća je vjerojatnoća da će veliki automobili ubiti ljude u sudaru nego mali automobili jer su teži i imaju visoke prednje krajeve koji zarobljavaju žrtve ispod sebe umjesto da ih obaraju na stranu. Također pumpaju više otrovnih plinova u zrak i zauzimaju više prostora na cestama i pločnicima.

Za neke automobile koji su izvorno dizajnirani prije nekoliko desetljeća, potreba za ugradnjom sigurnosnih značajki poput zračnih jastuka i zona gužvanja dio je razloga zašto su noviji modeli postali veći. No nedavni trend potaknut je potrošačima koji kupuju daleko veće automobile, koji ceste čine opasnijima.

Sredinom 1990-ih EU je zabranila vozila šira od 2,55 metara kako bi spriječila prevelike kamione i autobuse. Ali zakon nije stvorio posebna ograničenja za automobile, za koje analitičari kažu da su počeli prelaziti ključne pragove za koje gradske ceste nisu dizajnirane.

Uoči planirane revizije pravila o vozilima EU, aktivisti su pozvali zakonodavce da podrže klauzulu koja bi natjerala Evropsku komisiju da preispita ograničenje širine. Tvrde da je trend većih automobila smanjio prostor za druge sudionike u prometu i povećao opasnost.

Podaci o nesrećama iz Belgije od 2017. do 2021. pokazuju da povećanje od 10 cm u visini prednjih dijelova vozila povećava rizik od smrti za 30% kada automobil udari pješaka ili biciklistu, prema studiji Instituta Vias, ranije belgijskog Instituta za sigurnost na cesti.

Nix, koji živi u Bruxellesu i ima dvoje male djece, rekao je: “Imam djecu od tri i pet godina i svi ih želimo potaknuti da voze bicikl. Ali ja – kao muškarac u srednjim 40-ima – postajem sve više zastrašen posebno velikim vozilima na ulicama Bruxellesa.”

Povećanje veličine automobila također uzrokuje probleme njihovim vozačima. Izvještaj je pokazao da veliki luksuzni SUV-ovi, široki oko 2 metra, više ne stanu na označena parkirališta. Također ostavljaju premalo prostora putnicima za ulazak i izlazak iz vozila.

Giulio Mattioli, istraživač prometa na Tehničkom sveučilištu Dortmund, rekao je: "Previše urbanog prostora je dodijeljeno automobilima u gradovima - uključujući besplatno parkiranje o trošku poreznih obveznika za koje postoji malo opravdanja."

Čak i u prijestolnicama koje su pionirke poput Pariza i Barcelone, koje su se žestoko borile da vrate ceste za ljude da hodaju, voze bicikl i opuštaju se, više od polovine uličnog prostora rezervirano je za automobile. Povrh toga, rekao je Mattioli, automobili su u mnogim gradovima ponekad nepropisno parkirani, uz malo poštovanja pravila parkiranja.

"Činjenica da automobili postaju sve veći vjerojatno će pogoršati situaciju", rekao je Mattioli. "To bi također moglo navesti kreatore politike i planere da povećaju standardne mjere parkirnih mjesta, što bi moglo rezultirati začaranim krugom sve veće veličine automobila."

Pariz bi mogao postati prva velika evropska prijestolnica koja će se uhvatiti u koštac s ovim trendom sljedeći mjesec kada će održati referendum o višim cijenama parkiranja za teže automobile. Slična shema trebala bi započeti u Lyonu sljedećih mjeseci.