Kada je 23. oktobra Dietrich Mateschitz preminuo od raka gušterače, cijela je Austrija bila šokirana smrću legendarnog i harizmatičnog šefa Red Bulla. Zatim su mnogi postavili pitanje na koje još uvijek nema odgovora. Ko će zauzeti tron ​​carstva energetskih pića ali i sporta? Njegov sin? Bogati tajlandski nasljednik? Ili neko treći?

U Austriji je svima poznato da se Dietrichov njegov sin Mark oduvijek smatra mogućim nasljednikom, a iako je očito da će naslijediti pozamašno bogatstvo koje se procjenjuje na oko 25 milijardi eura, teško da će moći krenuti očevim stopama. Njegov poslovni put zavisi od moćne tajlandske porodice koja je takođe uključena u kompaniju, a čije se bogatstvo procjenjuje na više od 26 milijardi eura i druga je najbogatija u toj azijskoj zemlji.

Donedavno se za tog 30-godišnjaka skoro da nije ni znalo, Mark Mateschitz je odrastao s majčinim prezimenom. No, nakon završenog studija poslovne administracije, mladić je počeo koristiti očevo prezime i pojavljivao se na odgovornim pozicijama u nekim od Red Bullovih kompanija. Samo je njegovo srednje ime, Dietrich, podsjećalo na poznatog suosnivača carstva pića.

Malo je njegovih fotografija, a intervjua još manje. Prema nekim izvještajima austrijskih novina Kurier, njegovi kolege iz razreda opisali su ga kao "bistrog, s mnogo interesa“.

Mateschitz junior je od početka 2022. u upravnom odboru Fondacije Red Bull Wings for Life, gdje je direktorica njegova majka Anita Gerhardter. Gotovo četiri godine bio je i izvršni direktor firme za bezalkoholna pića, vodu i pivo Thalheimer Heilwasser GmbH; a 2021. postao je čelnik salzburške menadžerske kompanije Mark Mateschitz Beteiligungs GmbH, koja posjeduje 34% Tauree, još jedne firme koja, pak, kontrolira niz nekretnina imperije Red Bull.

Iako je duga i kobna bolest njegova oca dospjela u javnost samo nekoliko mjeseci prije njegove smrti u 78. godini života, niko u kompaniji nije komentirao ko bi mogao biti nasljednik na čelu firme. Ko bi bio slijedeći nakon čovjeka koji je imao briljantnu ideju da iz Tajlanda uveze čarobno piće koje je probao u hotelskom baru u Bangkoku dok je bio izvršni direktor jedne njemačke firme.

Mark Mateschitz još nije rekao ni riječ o svojoj budućnosti u kompaniji koju je njegov otac stvorio iz razloga na koji ne može uticati. Odluka o tome hoće li sudjelovati u budućnosti Red Bulla nije njegova: donijet će je tajlandska porodica Yoovidhya, njen većinski vlasnik, a prije svega šef klana i biznismen Chalerm Yoovidhya.

Kada su osamdesetih godina prošlog stoljeća stvorili Red Bull, Mateschitz je zadržao 49 posto posla. Drugih 49% otišlo je Chaleu Yoovidhyau, izumitelju energetskog napitka Krating Daeng koji je bio sjeme Red Bulla. Preostalih 2% otišlo je Chalermu, njegovom prvorođencu. Nakon smrti oca 2012. godine, nasljednik je došao do 51% dionica, što mu sada daje moć.

Ali Yoovidhya, koji ima 72 godine, ima veliki problem: njegov nasljednik Vorayuth se već 10 godina smatra bjeguncem od međunarodne policije koja ga traži zbog ubistva. Bio je septembar 2012. godine a mladić je imao 27 godina kada je pod uticajem alkohola i kokaina sivim Ferrarijem pregazio narednika Wichiena Klanpraserta. Policajac je bio na motociklu i krenuo je na zadatak nakon što je javljeno da je u toku pljačka.

Vorayuth Yoovidhya ga je pregazio, Klanprasert se zabio u prozor automobila, auto ga je vukao 100 metara i na mjestu je preminuo. Imao je 45 godina. Mladić je pobjegao, a njegov otac je policajčevoj porodici platio 100.000 dolara, ali od tada Interpol njegovog sina drži na potjernici što ga priječi da postane nasljednikom slavnog Didija Mateschitza. Ali posljednju riječ imat će tajlandski klan.

Tokom osamdesetih godina, nakon iscrpljujućeg putovanja po Tajlandu, Didi Mateschitz tražio je piće od konobara da mu pomogne u borbi protiv umora uzrokovanog jet lagom. Poslužuju mu čašu punu Krating Daenga, lokalne mješavine koju koriste vozači kamiona kako bi ostali budni na dugim putovanjima, a koja se na engleskom otprilike prevodi kao "crveni vodeni bivol". Nakon što je popio sadržaj čaše, Mateschitz je bio zaintrigiran iznenadnim blagostanjem koje je osjetio u tijelu, do tada iscrpljenom i u bolovima.

To mu je piće otvorilo oči i došao je na ideju koja će uskoro postati opsesija. "Ovo bi mogla biti dobra stvar za Evropu, gdje ima toliko menadžera pod stresom i toliko mladih ljudi željnih zabave", rekao je sam sebi. Nakon što je dobio licencu za proizvodnju u Austriji, on je 1984. dao ostavku na svoj položaj u Blendaxu, multinacionalnoj kompaniji za paste za zube i higijenske proizvode u kojoj je do tada radio. Svojom ušteđevinom počeo je oživljavati tu ideju koju je dobio u Bangkoku te je zajedno s dvojicom tajlandskih partnera osnovao firmu Red Bull GmbH.

Kada je počinjao, imao je ogroman problem, “Nema tržišta za Red Bull, ali mi ćemo ga stvoriti”, rekao je tada. Prilika se ukazala kada mu je prijatelj publicista rekao da je osmislio idealan slogan za njegovo piće: "Red Bull ti daje krila". Godine 1987. prve limenke su se počele prodavati i firma je počela rasti i to 200% godišnje. U 166 zemalja svijeta Red Bull jeprošle godine prodao 10 milijardi limenki.

Mnogi analitičari pokušali su odgonetnuti tajnu nevjerojatnog uspjeha Red Bulla, a gotovo svi su zaključili da je Dieter Mateschitz bio pravi genije kada je u pitanju reklamiranje i marketing njegovog čarobnog napitka, koji daje energiju mišićima, reaktivira srce i budi mozak. Ali učinak pića nije jedina tajna uspjeha. Zahvaljujući sloganu “Red Bull daje krila”, austrijski biznismen uspio je potrošačima prenijeti drugačiji način suočavanja sa životom i njegovim izazovima. Usadio im je ideju da Red Bull znači slobodu, nezavisnost i da gutljaj budi želju za uspjehom. Drugim riječima, uspio je uvjeriti potrošača da je svako ko ga pije osuđen na uspjeh. Ko će preuzeti konce njegove ostavštine i hoće li u tome i uspjeti, pitanje je na koje tek treba odgovoriti.