Društvo | 16.04.2022.

Projekt bračnog para Skoko

“Kreativna sufara” – pomagalo novog doba za učenje arapskog pisma

“Uvažavajući zahtjeve vremena, odgojno-obrazovne ustanove dužne su uvoditi promjene u nastavni proces. Zbog navedenih činjenica, između ostalog, odlučili smo inovirati nastavna sredstva i pomagala u arapskom pismu”, kaže Sead Skoko, koji je uvidio tokom rada da postoji veliki i neiskorišteni prostor za jedan sistematični i kreativni pristup. Kako govori za Stav, priručnik “Kreativna sufara” napisan je upravo s ciljem rješavanja brojnih poteškoća s kojima su se suočavali učenici tokom usvajanja ove vrste gradiva u proteklim godinama. Pored toga što je kao autor imao ideju i ciljeve projekta, veliku zaslugu ima njegova supruga, hafiza Asja Čolić-Skoko.

MIRZA ABAZ

Iako su u našem školskom sistemu još uvijek prioritetni konvencionalni pristupi kada je riječ o prenošenju i usvajanju novih znanja, iz dana u dan sve je jasnije da je neophodno napraviti radikalan zaokret i inovirati nastavni proces. I dok se smatra da je neke nastavne predmete moguće učiniti zanimljivijim, drugi su, tvrde, takvi kakvi jesu i nije ih moguće unaprijediti. U drugu grupu uglavnom ubrajaju matematiku, fiziku i hemiju, pa čak i vjeronauku, za koju kažu da je sačinjena od skupa pravila koja djeca u osnovnoškolskoj dobi moraju učiti napamet. Nešto je drugačijeg mišljenja Travničanin Sead Skoko, koji je uz pomoć supruge, hafize Asje Čilić-Skoko, autor “Kreativne sufare”, pomagala novog doba za učenje arapskog pisma.

Budući da se dugo godina bavi prenošenjem znanja iz ove oblasti i da to radi iz ljubavi i veoma predano, Sead Skoko uvidio je tokom rada da postoji veliki i neiskorišteni prostor za jedan sistematični i kreativni pristup. Kako govori za Stav, priručnik “Kreativna sufara” napisan je upravo s ciljem rješavanja brojnih poteškoća s kojima su se suočavali učenici tokom usvajanja ove vrste gradiva u proteklim godinama.

“Prava ideja za realizaciju ovog projekta pojavila se nakon dugogodišnje akumulacije vještina, materijala i znanja iz oblasti pedagogije, didaktike, metodike, fonetike i drugih oblasti, a koje su potrebne tokom nastave. Projekt ‘Kreativna sufara’ stiže nakon brojnih autora i njihovih pokušaja razrade sličnog projekta. Možda će se pitati neko da li postoji potreba za jednim ovakvim kompletom s obzirom na to da postoji niz priručnika koji u svoj centar stavljaju arapska slova. Međutim, projekt ‘Kreativna sufara’ nije obuhvatio samo izradu priručnika niti je došao samo s dizajnerskim rješenjima, već ima jedinstven pristup u ovom dijelu svijeta”, kazao je Skoko.

CILJNA GRUPA NASTAVNICI I UČENICI

Kako nastavlja, projekt “Kreativna sufara” jedinstven je po tome što su nastojali izraditi što je moguće više nastavnih sredstava i pomagala.

“Želja nam je bila da kroz nastavna sredstva i pomagala ponudimo lakše upoznavanje s pojmovima, ponudimo raznovrsnost u učenju i nastavni proces u konačnici učinimo zanimljivim, kreativnim i produktivnim. U ovom smislu, gradivo smo prezentirali kroz različite vidove didaktički oblikovanih nastavnih sredstava i pomagala. U našem projektu, pored priručnika ‘Kreativna sufara’, izrađene su slike mjesta produkcije glasova za tablu, magnetni harfovi za tablu, koji imaju višestruku didaktičku vrijednost, tu je i audiozapis vježbi koji je prezentiran putem weba, Android i iOS aplikacije, koja služi za vježbe i provjeru znanja, tj. riječ je o kvizu”, dodaje.

Ciljana grupa “Kreativne sufare” jesu nastavnici i učenici osnovnoškolskog uzrasta. U nastavku nam Sead Skoko govori zašto je to tako.

“Knjige i priručnici pišu se primarno za nastavnike i učenike. Da to nije tako, onda bi učenici mogli sami konzumirati knjige. Zato je ovaj projekt ‘Kreativna sufara’ veoma važan za nastavnike (muallime), da im u toku nastave pomogne da na što inspirativniji, kreativniji i produktivniji način mogu prenijeti znanje, a samim tim će se olakšati učeniku proces usvajanja gradiva. Izrada nastavnih sredstava i pomagala iziskuje veliku posvećenost i vrijeme. To je projekt koji bi, mogu slobodno reći, mogao uključiti čitavu grupu eksperata. Pored toga što sam kao autor imao ideju i ciljeve projekta, veliku zaslugu u svemu ovome ima moja supruga, hafiza Asja Čolić-Skoko, koja je koautorica. Od same ideje preko razvoja projekta pa do finalne verzije prošlo je oko pet godina. Ovdje ću naglasiti da je, pored intelektualnog angažmana, projekt zahtijevao i značajna novčana ulaganja, što ga je načinilo, iskreno se nadam, dugotrajnim”, nada se da će njegov projekt zaživjeti.

INTERAKTIVNI KOMPLET

“Priručnik ‘Kreativna sufara’ je napisan s ciljem rješavanja brojnih poteškoća s kojima su se suočavali učenici tokom usvajanja gradiva. Ustanovili smo koje su glavne poteškoće tokom izgovora glasova i nakon analize svojstava glasova odredili temeljna svojstva, odnosno ona bez kojih nema potpune realizacije ostalih. Svi suglasnici su prema dužini trajanja izgovora podijeljeni u tri grupe: oni glasovi koji se izgovaraju trenutno, čiji izgovor traje kratko i čiji izgovor traje duže. Ova navedena podjela je vezana za svojstva šidde, tevessut i rahava”, objašnjava Sead Skoko.

Kako bi ovu podjelu vizualno-kreativno predstavili, kaže da su trebali naći kreativno i asocijativno rješenje. To rješenje sada je popularno nazvani sukunov semafor.

“On nam kroz svoja svjetla govori o dužini zadržavanja na sukunu. Zeleno svjetlo označava da nema zadržavanja na sukunu, žuto svjetlo označava kratko zadržavanje na sukunu i crveno svjetlo označava duže zadržavanje na sukunu. Ovim smo ponudili rješenje za najveću prepreku prilikom izgovora glasova. Sljedeći postavljeni i realizirani cilj je bio osposobiti učenika, tokom lekcija, da čita riječ po riječ i u tom smislu sukcesivno izlagati sva potrebna pravila kako bi se udovoljilo tom cilju. I zadnji cilj koji želim ovdje istaći jeste da smo, uvažavajući didaktičke potrebe, napravili sistematizaciju gradiva koja će biti od višestruke koristi”, nastavio je.


Sead Skoko

Da bi vizualno pokazali mjesta nastanka glasova u govornom aparatu te ujedno asocirali na pravilan izgovor glasova, priredili su, u uvećanom obliku, slike mjesta tvorbe glasova, što bi tokom nastave trebalo da nađe svoje mjesto na školskoj tabli. Malim kružićem na slici označeno je mjesto tvorbe glasa, a njegova boja asocira na boju sukunovog semafora, tj. ukazuje na dužinu trajanja glasa.

“Upotrebom magnetnih harfova na tabli učimo sami oblik slova, dok je njegova boja u skladu s bojom sukunovog semafora, tj. govorit će nam o dužini trajanja suglasnika tokom izgovora. Izradom sve tri aplikacije željeli smo biti dostupni svim kategorijama bez obzira na to koji uređaj imali. Na ovim aplikacijama smo prezentirali audiozapis vježbi i provjeru znanja, tj. kviz. Dva pitanja u kvizu su randomizirana i mogu poslužiti kao gotov test za nastavnike. Svakom od navedenih nastavnih sredstava i pomagala je posvećena velika pažnja – od dizajna pa do najsavremenije realizacije u tehničkom smislu”, navodi.

Da bi nastavni proces tekao kvalitetnije, riječi su autora “Kreativne sufare”, neophodna je upotreba nastavnih sredstava. Ona nam omogućavaju lakše upoznavanje s pojmovima, a nastavu čine kreativnijom za učenike i nastavnike. Također, nude raznovrsnost u učenju, motiviraju i povećavaju interesiranje te omogućavaju pamćenje uz pomoć više čula.

“S druge strane, uvažavajući zahtjeve vremena, odgojno-obrazovne ustanove dužne su uvoditi promjene u nastavni proces. Zbog navedenih činjenica, između ostalog, odlučili smo inovirati nastavna sredstva i pomagala u arapskom pismu i to preporučujem da uradi svako za svoj predmet. Mi uveliko trebamo voditi računa o stepenu razvoja naših odgojno-obrazovnih ustanova kako bi i stepen naše nacije u svjetskom poretku bio viši”, podvlači.

U IZRADU BIO UKLJUČEN TIM STRUČNJAKA

Na samom kraju govori da je njegovoj supruzi i njemu bio cilj pronaći recenzente koji su sposobni prepoznati o kakvom je projektu riječ i na toj osnovi sarađivati s njima.

“Sami projekt je prošao puno nezvaničnih, pa i ovih zvaničnih recenzija. Za stručne recenzente uzeo sam one koji pored zvanja imaju i zapažene rezultate. To su Fadil Bektaš, kurra-hafiz i profesor kiraeta u Elči Ibrahim-pašinoj medresi u Travniku, te Aljo Cikotić, hatib i muallim u Islamskom centru na Kalibunaru u Travniku. Pored njih, želio sam imati i pedagošku recenziju kako bismo i s te strane dotjerali rad. Na tome je bio angažiran dekan Edukacijskog fakulteta u Travniku i profesor na grupi pedagoških predmeta Hazim Selimović”, istakao je i ovom im se prilikom još jednom zahvalio.

On je naglasio da je u izradu “Kreativne sufare” bio uključen čitav tim stručnih ljudi u svojim oblastima, a to su lektori i korektori Midhat Kasap i Ermin Čelenka, dizajnerica priručnika Belma Čorbo, dizajner aplikacije Almedin Memović, majstor tona iz studija ONE Aldin Otuzbir te je za programiranje aplikacije bio zadužen 'Stage Coding' na čelu s Mersadom Husićem. Također, istakao je da duguje zahvalnost i svojoj rodbini, prijateljima te načelniku Općine Travnik Kenanu Dautoviću, koji su finansijski značajno učestvovali u realizaciji ovog projekta.

Na kraju je rekao da je dosadašnjim prijemom i reakcijama publike ‘Kreativne sufare’ prezadovoljan, a najavio je i nove projekte: “Kada se uđe u autorske vode, to vam je slično kao kada obolite od neke hronične bolesti. Mislim da svaki pisac nakon prve ima želju i viziju za drugom knjigom. Nisam ni ja izuzetak po tom pitanju, imam nekoliko naslova na kojima bih radio ako bude zdravlja i nafake. Suštinu života ne treba zanemariti ma kojim poslom se bavili.”

Stavovi koje zastupaju autori nisu nužno i stavovi uredništva. Nijedan dio ovog izdanja ne smije se umnožavati, kopirati ili na bilo koji način reproducirati i koristiti bez izdavačevog pismenog dopuštenja.

Povezani članci

Propalestinski protesti na univerzitetima u SAD-u traju uprkos policijskim intervencijama i hapšenjima

ZLOČIN NA DANAŠNJI DAN: Guernica, kraj i početak demokratije

Strava i užas: Zvaničnici Gaze sumnjaju u krađu organa iz tijela pronađenih u masovnim grobnicama

Ukrajina ima još samo šest mjeseci protiv Rusije