Otkako su 24. februara 2022. godinetrupe Vladimira Putina izvršile invaziju na Ukrajinu, mnoge su se stvari promijenile u svijetu, pa tako i u automobilskoj industriji, manje ili više pogođenoj sukobom koji je doveo do zatvaranja nekih automobilskih tvornice na teritoriji Rusije, budući da je većina inozemnih brendova barem privremeno prestala s djelovanjem na tom tržištu. To je uzrokovalo kolaps registracije novih vozila u Rusiji, koja je na kraju te kobne 2022. godine pala za 58,8% u odnosu na 2021. godinu, smanjivši prodaju na samo 687.370 jedinica.

Ako su 2021. ruski brendovi činili samo 26,4% prodaje u svojoj zemlji, 2022. njihov je udio narastao na 38,6%. Zapravo, u decembru 2022. ruske marke činile su 67,6% registracija na tom tržištu, što je vrijednost koja nije dosegnuta od 2004. A šest najprodavanijih modela tokom godine bili su ruski, nešto što se nije dogodilo u posljednja dva desetljeća.

Nakon što su se glavni evropski, američki, japanski i korejski brendovi povukli iz Rusije, kineski proizvođači počeli su trljati ruke, budući da su njihovi automobili već koristili tehnologiju puno bolju od one iz ruskih automobila, a njihova ponuda bila je puna SUV vozila, najtraženijih od strane ruskog kupca: u 2022. predstavljali su 48,7% prodaje. Tako su kineski brendovi već te godine preuzeli 18% tržišta, praktično utrostručivši udio koji su imali 2021. godine, od 6,9%.

A kineska invazija Rusije, na automobilskoj razini, tek je počela, predvođena brendovima kao što su Chery (šesto mjesto i 5,6% udjela u 2022.), Haval (osmo mjesto i 4,9% prodora) ili Geely (deveti na ljestvici te godine s udjelom od 3,6 posto).

Prošlu 2023. godinu obilježilo je definitivno osvajanje ruskog tržišta od strane kineske automobilske industrije, koja je s onih 18% tržišnog udjela u 2022., koji se već činio visokim, skočila na 47% udjela. A o tome da je prodaja automobila smanjena na minimum zbog rata s Ukrajinom, ne treba razmišljati jer su se registracije u Rusiji prošle godine znatno oporavile: prodano je 1.058.708 novih automobila, što predstavlja rast od 69% u odnosu na haotičnu 2022.; iako su brojke još jako daleko od prve prijeratne godine, jer je 2021. godine registrirano 1.666.780 jedinica.

Ako su 2022. godine kineske marke uspjele isporučiti 123.572 automobila ruskim potrošačima, 2023. su tu brojku pomnožile četiri puta, do 498.000 jedinica. Svaki drugi automobil prodan u Rusiji bio je kineski, dok samo godinu dana ranije taj udio nije bio ni jedan prema pet. Presudio je nestanak konkurenata, iako su i domaći proizvođači predvođeni Ladom iskoristili prednost za nastavak oporavka aktivnosti i kupaca. Lada je porasla za 88,9% i povećala svoj komercijalni udio sa 27,9% u 2022. na 30,6% u 2023. godini.

Među deset najprodavanijih modela, predvođenih Ladom Grantom, pristupačnom domaćom  limuzinom koja je činila 18,5% registracija i koja je već šest godina bila najprodavaniji automobil u Rusiji, nema traga modelima koji nisu bili kineski ili ruski. Na drugoj poziciji je Haval Jolion, SUV kineskog giganta GWM (Great Wall Motors) dugačak 4,47 metara i opremljen benzinskim motorom 1.5.

Druga dva veterana Lade, terensko vozilo Niva Travel i mala limuzina Vesta, prošle su godine zauzeli, treće i četvrto mjesto, no na petom mjestu na ruskom tržištu nalazimo još jedan kineski proizvod, i to također s SUV srednje veličine: Chery Tiggo 7 Pro Max, dužine 4,51 metara, s 1.6 benzinskim motorom i dostupan u verzijama s pogonom na prednje ili sve kotače.

Na šestom mjestu je Lada Niva Legend (radi se o tradicionalnoj Nivi, ali malo osvježenoj), dok su preostala četiri mjesta u top 10, podijelili kineski modeli: Geely Coolray, Omoda C5, Chery Tiggo 4 Pro i Geely Monjaro.

Nadalje, analitičari procjenjuju da je to tek početak, te da će kineska automobilska industrija nastaviti osvajati tržište u Rusiji. Čini se da nestanak tradicionalnih robnih marki zbog sukoba i jasne inferiornosti u pogledu dizajna, kvalitete i tehnologije lokalnih proizvođača ostavljaju slobodan put kineskim firmama da nastave svoje širenje, kao dio komercijalne invazije koja će se također desiti i u drugim robama široke potrošnje, osim automobila.

U međuvremenu u Ukrajini, oporavak tržišta bio je vrlo sličan, jer su registracije porasle za 60,8%, na 60.862 jedinica, a Toyota je marka koju potrošači preferiraju treću godinu zaredom, unatoč činjenici da je japanska kompanija smanjila svoj udio s 18,3% na 16,8%. Iza je ponovo Renault, dok se Volkswagen popeo na treće mjesto na tržištu, ispred Škode i BMW-a koji su završili na prvih pet pozicija. Dalje unatrag, dijeleći pozicije od šestog do desetog mjesta, su Hyundai, Mercedes-Benz, Suzuki, Mazda i Nissan.