Radnik je brisao stolove u praznom McDonald'su prije nekoliko večeri u Kairu. U egipatskoj prijestolnici i druge zapadne franšize brze hrane kao da su opustjele. Svi su pogođeni uglavnom spontanom kampanjom bojkota zapadnih kompanija od početka ofanzive izraelske vojske na Pojas Gaze. Zapadni brendovi osjećaju ovaj negativni utjecaj u Egiptu i Jordanu, a postoje znakovi da se kampanja širi i u nekim drugim arapskim zemljama, uključujući Kuvajt i Maroko. Međutim, zastupljenost bojkota nije svugdje ista, tako da su znatno manje posljedice pretrpjele velike zapadne kompanije, primjerice, u Saudijskoj Arabiji i Ujedinjenim Arapskim Emiratima (UAE).

Smatra se da su neke od kompanija na koje je kampanja usmjerena zauzele proizraelske stavove, a za neke se tvrdi da imaju direktne finansijske veze s Izraelom ili tamošnja ulaganja. Kako se kampanja počela širiti, pozivi na bojkot koji su kružili društvenim mrežama proširili su se na desetine firmi i proizvoda, što je navelo kupce da se prebace na lokalne alternative.

U Egiptu, gdje postoji mala vjerovatnoća da ljudi izađu na ulice zbog sigurnosnih ograničenja, neki vide bojkot kao najbolji ili jedini način da se njihov glas čuje.

“Osjećam da je ovo, čak i ako znam da neće imati veliki utjecaj na rat, najmanje što možemo učiniti kao građani različitih nacija kako ne bismo osjećali da su nam ruke krvave”, rekao je 31- godišnji stanovnik Kaira Reham Hamed, koji bojkotira američke lance brze hrane i neka sredstva za čišćenje.

Stanovnici Jordana koji se zalažu za bojkot ponekad ulaze u podružnice McDonald'sa i Starbucksa kako bi potaknuli rijetke kupce da svoj posao počnu raditi negdje drugdje. Kružili su videosnimci onoga što podsjeća na izraelske trupe kako peru odjeću poznatim markama deterdženata, na koje se odnosi bojkot.

“Niko ne kupuje te proizvode”, rekao je Ahmad al-Zaro, trgovac u velikom supermarketu u Ammanu gdje su kupci radije birali lokalne marke.

U Kuvajtu u utorak navečer sedam poslovnica Starbucksa, McDonald'sa i KFC-a bile su gotovo u potpunosti prazne. U Rabatu, glavnom gradu Maroka, zaposlenik u podružnici Starbucksa rekao je da je broj mušterija ove sedmice značajno opao. Radnik i kompanija nisu dali brojke.

Iz McDonald's Corp. rečeno je u prošlomjesečnom saopćenju da su “užasnuti” dezinformacijama u vezi sa svojim stavom o sukobu i da su njihova vrata otvorena svima. Egipatska franšiza McDonald'sa je naglasila svoje egipatsko vlasništvo i obećala 20 miliona egipatskih funti (oko 650.000 američkih dolara) za pomoć Gazi.

Upitani za komentar, Starbucks se pozvao na izjavu na službenoj web stranici o njihovim aktivnostima na Bliskom istoku. U saopćenju se navodi da je kompanija nepolitička organizacija i odbacuju glasine da je podržavala izraelsku vladu ili vojsku. Starbucks, koji je ranije ovog mjeseca izvijestio o rekordnim prihodima u četvrtom tromjesečju, rekao je da nema više šta podijeliti o svom poslovanju.

Druge zapadne kompanije nisu odmah odgovorile na zahtjeve Reutersa za komentar.

“Reakcija bez presedana”

Kampanje bojkota proširile su se u zemljama u kojima su propalestinski osjećaji tradicionalno jaki. Egipat i Jordan sklopili su mir s Izraelom prije nekoliko desetljeća, ali ti dogovori nisu doveli do približavanja naroda. Ovaj vid protesta također odražava val bijesa zbog izraelske vojne operacije koja je destruktivnija od prethodnih ofanziva, uzrokujući humanitarnu krizu i ubivši više od 14.000 ljudi, prema podacima vlasti u Gazi. Iz Izrael kažu da je oko 1.200 ljudi ubijeno u napadu Hamasa 7. oktobra i da ima više od 240 talaca.

Prethodne kampanje bojkota u Egiptu, najmnogoljudnijoj zemlji arapskog svijeta, imale su manji učinak, uključujući one koje je zagovarao pokret “Bojkot, oduzimanje, sankcije” (BDS) predvođen Palestincima.

“Razmjeri agresije na Pojas Gaze su bez presedana. Stoga je reakcija, bilo na arapskoj ulici ili čak međunarodnoj, bez presedana”, rekao je Hossam Mahmoud, član BDS Egypt.

Neki aktivisti izdvojili su Starbucks jer je tužio svoj sindikat radnika zbog posta na društvenim mrežama o sukobu Izraela i Hamasa te McDonald's nakon što je njegova izraelska franšiza istakla da daje besplatne obroke izraelskom vojnom osoblju. Zaposlenik u korporativnim uredima McDonald'sa u Egiptu, koji je želio ostati anoniman, rekao je da je prodaja egipatske franšize u oktobru i novembru pala za najmanje 70 posto u usporedbi s prošlom godinom.

“Borimo se pokriti vlastite troškove tokom ovog vremena”, rekao je zaposlenik. Reuters nije odmah mogao provjeriti brojke koje je dao zaposlenik.

Sameh El Sadat, egipatski političar i suosnivač TBS Holdinga, dobavljača Starbucksa i McDonald'sa, rekao je da je primijetio pad ili usporavanje potražnje za oko 50 posto od svojih klijenata.

Kampanja se stalno širi

Uprkos naporima određenih brednova da se finansijski odbrane i zadrže posao s akcijskim ponudama, kampanje bojkota nastavile su se razvijati, u nekim slučajevima i izvan arapskog svijeta. U Maleziji, s većinskim muslimanskim stanovništvom, radnik McDonald'sa u Putrajayi, administrativnom glavnom gradu Malezije, rekao je da podružnica ima oko 20 posto manje kupaca.

Aplikacija za organiziranje prijevoza Grab također se suočila s pozivima na bojkot u Maleziji nakon što je supruga izvršnog direktora rekla da se “potpuno zaljubila” u Izrael tokom posjeta ovoj zemlji. Kasnije je rekla da su objave izvučene iz konteksta.

Malezijski ogranci Graba i McDonald'sa saopćili su nakon poziva na bojkot da će donirati pomoć za Palestince.

Ranije ovog mjeseca, turski parlament uklonio je proizvode Coca-Cole i Nestlea iz svojih restorana, a parlamentarni izvor je istakao da je riječ o “javnom negodovanju” protiv brendova.

Prihvatanje bojkota je neujednačeno, bez većeg utjecaja u nekim zemljama, uključujući Saudijsku Arabiju, UAE i Tunis. Čak i tamo gdje bojkoti imaju više sljedbenika, neki su ljudi skeptični da mogu imati mnogo učinka.

“Ako stvarno želimo bojkotirati i podržati te ljude (Palestince), uzmimo oružje i borimo se s njima... Inače, ne”, rekao je vlasnik kioska u Kairu Issam Abu Shalaby.