Sudanska erupcija sukoba dovela je do toga da se međunarodni proizvođači robe široke potrošnje utrkuju u potrazi za zalihama arapske gume, jednog od najtraženijih proizvoda u zemlji i ključnog sastojka u mnogim proizvodima, od gaziranih pića do slatkiša i kozmetike.
Oko 70% svjetske proizvodnje gumarabike, za koju gotovo ne postoji zamjena, dolazi od drveća bagrema u regiji Sahel koja se proteže kroz treću po veličini zemlju u Africi, koja je razbijena borbama između vojske i paravojnih snaga.
Pazeći na stalnu nesigurnost Sudana, kompanije koje zavise od ovog proizvoda, kao što su Coca Cola i Pepsico, dugo su skladištile zalihe, neke drže između tri do šest mjeseci kako bi izbjegli nestašicu, rekli su za Reuters izvoznici i izvori iz industrije.
Međutim, prethodni sukobi su se uglavnom fokusirali na udaljene regije kao što je Darfur. Ovoga puta, glavni grad Kartum zaustavljen je u borbama koje su izbile 15. aprila, paralizirajući ekonomiju i poremećujući osnovne komunikacije.
"U zavisnosti od toga koliko dugo će da traje sukob, može doći do posljedica za gotovu robu na policama marketa", rekao je Richard Finnegan, menadžer nabavke u Kerry Group (KYGa.I), dobavljaču arapske gume za većina velikih kompanija za proizvodnju hrane i pića.
Finnegan je procijenio da će trenutne zalihe nestati za pet do šest mjeseci, stav koji je ponovio i Martijn Bergkamp, partner holandskog dobavljača FOGA Gum.
Cloetta AB, (CLOEb.ST), švedski konditor koji proizvodi Lakerol pastile koje koriste arabsku gumu, ima "dovoljne" zalihe sastojka, rekao je portparol.
Globalna proizvodnja arapske gume iznosi oko 120.000 tona godišnje, vrijedna 1,1 milijardu dolara, prema procjenama koje navodi Kerry Group. Najviše se nalazi u pojasu Sehala koji se proteže 500 milja od istoka do zapadne Afrike gdje se obradivo zemljište susreće sa pustinjom, uključujući Etiopiju, Čad, Somaliju i Eritreju.
Dvanaest izvoznika, dobavljača i distributera koje je kontaktirao Reuters reklo je da se trgovina gumama, koje pomažu u povezivanju sastojaka hrane i pića, zaustavila.
Trenutno je “nemoguće” nabaviti dodatni gumiarabik iz ruralnih dijelova Sudana zbog sukoba i blokada puteva, rekao je Mohamad Alnoor, koji vodi Gum Arabic USA, koji prodaje proizvod potrošačima kao zdravstveni dodatak.
Kerry Group i drugi dobavljači, uključujući švedsku Gum Sudan, rekli su da je komunikacija s kontaktima na terenu bila teška i da je Port Sudan - odakle se proizvodi isporučuje - davao prioritet evakuaciji civila.
"Naši dobavljači se bore da osiguraju potrepštine zbog sukoba", rekao je Jinesh Doshi, generalni direktor Vijay Bros, uvoznika sa sjedištem u Mumbaiju. “I kupci i prodavci nemaju pojma kada će se stvari normalizirati.”
Alwaleed Ali, vlasnik AGP Innovations Co Ltd, izvozne kompanije arapske gume, rekao je da njegovi kupci traže alternativne zemlje za nabavku gumiarabika.
Rekao je da prodaje gumu Nexira SAS, sa sjedištem u Rouenu, Francuska, i Westchesteru, Illinois, Ingredion Inc (INGR.N), dva glavna dobavljača sastojaka proizvođačima proizvoda kao što su hrana za kućne ljubimce, gazirana pića i nutricionističke pločice.
Glasnogovornik Ingredion-a je rekao: “U cijelom našem poslovanju imamo proaktivne mjere kako bismo osigurali kontinuitet isporuke za naše kupce.”
PepsiCo je odbio da komentariše pitanja lanca snabdevanja i robe, dok Coca-Cola nije odgovorila na zahtjev za komentar.
„Proizvodi kompanija kao što su Pepsi i Coca-Cola, ne mogu se proizvoditi bez arapske gume,“ rekao je Dani Haddad, direktor marketinga i razvoja Agriguma, jednog od deste najvećih globalnog dobavljača.
U svom proizvodnom procesu, kompanije za hranu i piće koriste verziju gume osušenu raspršivanjem koja je nalik prahu, rekli su izvori iz industrije. Iako proizvođači kozmetike i štampe možda mogu koristiti zamjene, ne postoji alternativa arapskoj gumi u gaziranim pićima, gdje sprječava razdvajanje sastojaka.
Kao znak svoje važnosti za industriju robe široke potrošnje, arapska guma je izuzeta od američkih sankcija protiv Sudana od 1990-ih, kako zbog toga što je kritična roba, tako i zbog straha od stvaranja crnog tržišta.
Sudanski nomadi uzimaju gumu boje ćilibara sa stabala bagrema, koja se zatim rafinira i pakira širom zemlje. Od njega se izdržavaju hiljade ljudi, a skuplja sorta može koštati oko 3.000 dolara po toni.
Postoji lošija kvalitetna, jeftinija guma izvan Sudana, ali preferirani sastojak se nalazi samo u drveću bagrema u Sudanu, Južnom Sudanu i Čadu, rekao je Alnoor.
Fawaz Abbaro, generalni direktor kompanije Savannah Life u Kartumu, rekao je da ima narudžbe za kupovinu i planira da izveze 60 do 70 tona arapske gume, ali sumnja da će to uspjeti zbog sukoba.