U uvodnom tekstu koji podstiče na razmišljanje koji je u petak objavio dnevni list Saudijske Arabije Okaz, pod naslovom "Petak je radni dan", spisateljica Mona Al-Otaibi propituje da li je tradicionalnom kraljevskom vikendu od petka do subote potrebna revizija, što je izazvalo debatu u društvenim mrežama.

Članak je naglasio potencijalne finansijske gubitke koji nastaju zbog toga što je petak važan radni dan u finansijskom svijetu, i pokrenuo je rasprave o tome da li Saudijska Arabija treba razmisliti o pomjeranju vikenda na subotu i nedjelju, slijedeći korake susjednih Emirata koji su učinili kontroverzne promjene prošle godine.

Vlada Emirata je tada rekla da će "osigurati nesmetane finansijske, trgovinske i ekonomske transakcije sa zemljama koje slijede vikend od subote do nedjelje, omogućavajući jače međunarodne poslovne veze i prilike za hiljade multinacionalnih kompanija sa sjedištem u UAE". "Potez iznenađenja" također je uslijedio usred sve veće konkurencije u međunarodnom poslovanju iz drugih zemalja Zaljeva, posebno Saudijske Arabije, i kao sredstvo za povećanje produktivnosti nakon pandemije.

Trenutno, saudijska konfiguracija vikenda proizilazi iz kraljevskog dekreta iz 2013. koji je izdao kralj Abdullah koji je promijenio vikend sa četvrtka-petka na petak-subota. Ovaj potez je napravljen kako bi se saudijske poslovne i ekonomske aktivnosti uskladile sa međunarodnim tržištima. Druga država članica Savjeta za saradnju u Zaljevu (GCC), Katar je rano prihvatila, promijenivši vikend u javnom sektoru prije dvije decenije, nakon čega su slijedili Bahrein 2006. i Kuvajt sljedeće godine. Sultanat Oman je implementirao promjenu mjesec dana prije Saudijske Arabije.

Širom arapskog svijeta, vikend od petka do subote uobičajen je u zemljama kao što su Alžir, Egipat, Jordan, Libija i Irak, dok Liban (koji ima značajno kršćansko stanovništvo), Maroko i Tunis službeno imaju slobodne subote i nedjelje, iako je nije neuobičajeno da ljudi privremeno zatvore posao kako bi prisustvovali džumi.

Međutim, Otaibi sugerira da je ova odluka možda previdjela potencijalne finansijske koristi koje bi zemlja mogla ostvariti dvodnevnim preklapanjem s globalnim preduzećima. Iako priznaje da se to može kositi sa vjerskim značajem petka, pri čemu mnogi vjernici klanjaju džematsku molitvu i tradicionalno služi kao dan kada se muslimanske porodice okupljaju.

Otaibi smatra da je petak, u svjetlu globalnih finansijskih tržišta, važan dan u sedmici koji doprinosi ekonomskom rastu. „S druge strane“, tvrdi ona, „petak je jedan od važnih dana za nas kao muslimane jer je to dužnost namaza petkom; dakle, šta sprečava da postoji sistem koji čuva obavezu ovog dana i na u isto vrijeme imamo koristi od dana kao radnog dana koji služi našoj lokalnoj ekonomiji umjesto da bude slobodan dan? Jesmo li izgubili dan koji nam može dati mnogo?" pita ona.


Istaknuti, otvoreni saudijski disident i aktivista, poznat na internetu kao Mujtahidd, bio je među korisnicima saudijskog Twittera koji je reagovao na članak, a protumačio ga je kao da se Saudijska Arabija "sprema da otkaže praznik u petak", vjerovatno po savjetu bivšeg kraljevskog savjetnika Sauda Al -Qahtani.

Bilo je zanimljivih odgovora na njegov tweet, koji su uglavnom bili protiv spekulisanih promjena tokom vikenda.

Jedan korisnik se požalio "Džuma će postati podne namaz na radnim mjestima." Nekoliko je sugerisalo da bi to bilo oponašanje sljedbenika Knjige: "To je početak kraja. Petak je posao, zatim su subota i nedelja praznici za Jevreje i krišćane", napisao je drugi korisnik na Tviteru.

Međutim, nisu se svi saudijski korisnici interneta protivili toj ideji, uz neke dovode u pitanje vjerski značaj slobodnog dana u petak:

"Ko kaže da je petak slobodan dan u islamu, nema prekida ibadeta kao što su namaz, post i zekat u petak. Što se tiče rekreacije i odmora, nema ništa loše u tome da je petak ili bilo koji neki dan", tvitovao je jedan Saudijac.

"Zapravo, ako petak postane radni dan, broj onih koji klanjaju namaz petkom u džamijama će se udvostručiti u odnosu na trenutnu situaciju", rekao je drugi korisnik.

Ipak, u skladu s pojmom da Saudijska Arabija samo slijedi UAE, jedan korisnik je rekao: "Smiješno opravdanje jer saudijska ekonomija ovisi o izvozu nafte, a to ne prestaje ni jednog dana, i nije diverzificirana ekonomija koja može uticati slobodan dan. Jasno je da je to samo imitacija onoga što se dogodilo u Dubaiju, ništa više."

Ovo je uvjerljivo jer Saudijska Arabija ima tendenciju da pomno prati akcije UAE, često ih koristeći kao poligon za testiranje prije implementacije sličnih promjena na svom tlu. Ovaj pristup je bio evidentan u različitim oblastima, uključujući liberalnije i opuštenije zakone u vezi sa društvenim aktivnostima, zabavom i pravima žena i nedvojbeno, u vanjskoj politici u vezi s odlukom Abu Dhabija, zajedno s Bahreinom da normalizira odnose s Izraelom, a Rijad se često spekulira biti sljedeća velika arapska država koja će slijediti primjer.

Reforme Kraljevine Vizije 2030, koje je predvodio princ Mohamed bin Salman (MbS), imaju za cilj diversifikaciju ekonomije zemlje i smanjenje njene zavisnosti od prihoda od nafte. Prebacivanje vikenda na subotu-nedjelju moglo bi se smatrati strateškim potezom koji je u skladu sa širom vizijom da postane globalna investicijska destinacija. To bi moglo privući više stranih investicija, olakšati prekogranične transakcije i ojačati ekonomske veze sa susjednim zemljama.

Ipak, čini se da među konzervativcima postoji istinska zabrinutost zbog toga što zemlja ima pogrešne prioritete i uticaja na podrivanje vjerskog značaja petka i molitve petkom. Kao i kod većine društvenih reformi u Saudijskoj Arabiji, odluka će, ako se donese, morati uspostaviti delikatnu ravnotežu između ekonomskog rasta i očuvanja religije/kulture, odražavajući složenost i kontradiktornosti modernog saudijskog društva.