Uprkos brojnim pozivima astronoma da preimenuju svoj novi moćni teleskop, zvaničnici NASA-e ostaju pri dosadašnjem imenu svemirskog Teleskopa James Webb, koji je svoje ime dobio mnogo prije nego što je  lansiran.

Nakon što je teleskop skoro godinu dana u svemiru, agencija je objavila istragu svog glavnog historičara. James Webb, nekada prvi čovjek NASE, radio je u američkom State Departmentu tokom “Straha boje lavande”, perioda u kojem su LGBTQ federalni službenici često otpuštani ili prisiljavani da daju otkaz, a odluka da se teleskop po njemu imenuje izazvala je kritike istraživača. Lavander lads (momci od lavande) bio je naziv koji je u to vrijeme korišten za imenovanje homeseksualaca.

Nema dokaza koji potvrđuju da je Webb bio direktno umiješan u ta otpuštanja 1950-ih ili u otpuštanje gej NASA-inog zaposlenika Clifforda Nortona 1963. godine, tvrdi Brian Odom, NASA-in historičar koji je obavio istragu.

Zvaničnici NASA-e su 2002. godine objavili da će teleskop biti nazvan po Webbu, koji je nadgledao program slijetanja Apolla na Mjesec 1960-ih i pomogao da se poboljša reputacija novonastale agencije. To se u to vrijeme smatralo neobičnim izborom, budući da je Web bio administrator, a ne naučnik.

Nekoliko mjeseci prije nego što je teleskop konačno trebao biti lansiran, više astronoma pozvalo je NASA-u da ukloni Webovo ime s teleskopa, koji je od tada snimio nekoliko nikada ranije viđenih slika svemira.

U članku iz 2021. godine, pisanom za Scientific American, grupa astronoma ustvrdila je kako je Webbovo naslijeđe “u najboljem slučaju komplicirano, a u najgorem odražava saučesništvo u homofobičnoj diskriminaciji u saveznoj vladi”.

James Webb (lijevo) s američkim predsjednikom Harryjem S. Trumanom

Čak su i naučnici koji rade na teleskopu izrazili svoje nezadovoljstvo njegovim imenom. Ranije ovog ljeta, dr. Jane Rigby, operativna projektna naučnica za svemirski teleskop James Webb, napisala je na Twitteru da bi “transformativni teleskop trebao imati ime koje označava otkriće i inkluziju”.

Zvaničnici NASA-e ipak su odbili preimenovanje teleskopa, pozivajući se na istragu o Webbovoj karijeri. Rezultati tog istraživanja nisu objavljeni do sada, skoro godinu nakon lansiranja teleskopa.

U svom izvještaju o Webu Odom je priznao bol uzrokovanu “Strahom boje lavande”, ali je rekao da “nijedan raspoloživi dokaz direktno ne povezuje Webba s bilo kojim radnjama ili praćenjima vezanim za otpuštanje pojedinaca zbog njihove seksualne orijentacije”.

Nalazi te istrage, napisao je Odom, zasnovani su na više od 50.000 stranica historijskih dokumenata iz različitih arhiva, uključujući sjedište NASA-e, Trumanovu predsjedničku biblioteku i Nacionalni arhiv.

Odom je istražio dva sastanka, koja su prethodila Webovom vremenu provedenom u NASA-i: 1950. godine, tadašnji podsekretar Webb, sastao se s predsjednikom Harryjem S. Trumanom i kasnije s dvojicom pomoćnika Bijele kuće i demokratskim senatorom Clydeom Hoeyjem iz Sjeverne Karoline kako bi razgovarali o Hoey komitetu, senatskom podkomitetu osnovanom kako bi se istražilo koliko je LGBTQ osoba radilo za saveznu vladu i jesu li postojali “sigurnosni rizici”.

Prema historičaru Davidu K. Johnsonu, autoru knjige The Lavender Scare: The Cold War Persecution of Gays and Lesbians in the Federal Government (Strah boje lavande: hladnoratovski progon homoseksualaca i lezbejki u saveznoj vladi), Web je na sastanku s predsjednikom Trumanom razgovarao o tome kako bi komitet i Bijela kuća “mogli ‘raditi zajedno na istrazi homoseksualaca’”, naveo je Odom u svom izvještaju. Ali nijedan dokaz ne povezuje Webba s bilo kojom akcijom koja je uslijedila nakon tih diskusija, rekao je Odom.

Historičar je istraživao otpuštanje Clifforda Nortona, analitičara budžeta u svemirskoj agenciji. Norton je tužio Komisiju za državnu službu nakon otpuštanja, a njegov slučaj, Norton protiv Macyja, bio je jedan od nekoliko koji su pomogli da se poništi izvršni nalog koji je saveznim agencijama dozvolio da otpuštaju LGBTQ službenike zbog njihove seksualnosti, napisao je Odom rekavši da nije pronašao dokaze koji bi pokazali da je Web bio svjestan Nortonovog otpuštanja.

Nijedan dokument ne može dokazati da je Webb bio direktno povezan s otpuštanjem LGBTQ zaposlenih, kategoričan je Odom.

(Izvor: CNN)