Halid Kajtaz, ime je koje mi se još kao dječaku duboko urezalo u pamćenje. Bio je prijatelj i generacijski školski kolega mog rahmetli oca Kemala, iz Šerijatske gimnazije. Otac ga se često sjećao kada mi je, još od dječačkih dana, pričao o “Mladim muslimanima”, među kojima je, osim Kajtaza, bilo podosta njegovih prijatelja. Kajtaz, jedan od četverice na smrt osuđenih i strijeljanih mladića, i jedan od ukupno trinaestorice šehida, pripadnika “Mladih muslimana”, bio mu je najbliži. Uhapšen je u Sarajevu, na montiranom procesu osuđen na smrt pod monstruoznim optužbama za terorizam, u posljednjem i najokrutnijem valu režimskog obračuna s ovom organizacijom 1949. godine. Bilo mu je nepunih 25 godina.
U to je vrijeme moj otac vodio pravnu bitku za povratak na tadašnji Građevinski odsjek Tehničkog fakulteta u Zagrebu s kojega je izbačen presudom zagrebačkog Općinskog suda kojom mu je, između ostalog, zabranjeno studiranje na svim univerzitetima u Jugoslaviji, a optužnica je inkriminirala i njegove veze s “Mladim muslimanima”. U njegovim spominjanjima Halida Kajtaza, uvijek se osjećao trag huzna, one tuge zbog izgubljenog prijatelja kojeg nije vidio prije hapšenja i kojeg nije mogao dženazom ispratiti na Bolji svijet. Ali i nade o ponovni susret jer je rastanak ionako privremen, ovosvjetski.
Alija Izetbegović, Halid Kajtaz i Hasan Biber
UZOR I EPITOM
Halid Kajtaz, tih, miran, radišan sarajevski mladić, u težnji stjecanja znanja i Božjega zadovoljstva, iz babinih priča, postao je nekom vrstom moga dječačkog, kasnije i mladenačkog uzora, skoro epitoma čitavog pokreta s kojim se boljševički jugoslavenski režim brutalno i krvavo obračunao. A s kojim sam se ja postepeno, u sazrijevanju poistovjećivao. Postepeno sam, zapravo, gradio lik čovjeka, na temelju babinih naracija o njegovoj nepopustljivosti u grubim istragama i mučenjima, o čemu su kasnije svjedočili njegovi preživjeli drugovi ili sapatnici u ćelijama istražnog zatvora u Sarajevu, dakle lik čovjeka odanog idealima i svjesnog vremena u prilika u kojima živi kao i ograničenja u kojima djeluje. Ograničenjima koje prihvaća i shvaća samo kao iskušenje, ne i teškoću zbog koje treba odustati. Ili ne daj Bože, izdati – drugove, saborce, ideju, narod, državu. Čovjeka koji, unatoč teškom jednoumlju i friziranoj historiji, uprkos mitovima na kojima je režim počivao, u zvaničnim historijskom narativu izbrisan ili lažno optužen, ostaje zapamćen u usmenim predajama, kao metafora onih hiljada mladih ljudi koji su se hrabro, bez ičega osim svojih ideja i načela, borili protiv boljševizma, baš kako su se odupirali prethodnom fašizmu.
VIŠE O TEMI: SPECIJAL STAVA Mladi muslimani (1949. - 1983. - 2023.)
Halid Kajtaz bio je i još jedna spona koja je babu vezala za pokret. On je zamijenio 1946. godine osuđenog Aliju Izetbegovića, još jednog prijatelja moga oca iz osnovnoškolskih dana u Sarajevu, na svim njegovim funkcijama u “Mladim muslimanima”. Tako sam, u tim ranim danima moga i političkog sazrijevanja, pod rukom vodiljom svoga oca, saznao i za Aliju Izetbegovića koji će dekadu kasnije ponovo biti zatvoren i osuđen na montiranom procesu od istog režima, sa sličnim optužbama i drakonskim presudama. Aliju sam upoznao u godini nakon njegovog izlaska iz zatvora, iz drugog uzništva, 1989. godine. Tražeći onaj uzor, iscrtan u mojoj predodžbi Halida Kajtaza, našao sam epitom u autoritetu ličnosti, blagosti i odlučnosti govora, napisanim i izrečenim mislima Alije Izetbegovića. Kao da su se tada, nakon 40 godina, u ponovnom susretu moga oca s Alijom Izetbegovićem sastavili idealan ili idealiziran lik mladog, mučki ubijenog babinog gimnazijskog prijatelja Halida i stvaran, živ lik zrelog babinog osnovnoškolskog prijatelja Alije, dvojice ljudi koji su jedan kratak i buran period svojih života bili dijelom plemenitog, islamom i njegovom etikom i moralnim načelima inspiriranog pokreta. Zatvorio se krug i sudbinski me odredio. I ja sam tada imao nepunih 25 godina.