“Ja sam češki musliman – preobraćenik, prihvatio sam islam prije 11 godina. Ja nisam službeni predstavnik bilo koje vjerske organizacije ili zajednice u Češkoj, ali sam kreirao i odgovoran sam za veb 'sharia4czechia', koja je postala poznata u Češkoj muslimanskoj zajednici i putem nje se raspravlja o antiislamskom rasističkom pokretu. Veb se koristi za promociju islamskih vrijednosti, prenošenje vijesti, davanje praktičnih i korisnih informacija o češkim muslimanima i opovrgavanje pogrešnih predrasuda o islamu. Primjerice, naziv veb-stranice uključuje riječ 'šerijat', od čega mnogi strahuju, ali mi pokušavamo prezentirati da šerijatsko pravo je ustvari izvor naše vjere – fikh. Samo sistem i ništa zastrašujuće, za pravilno razumijevanje.” Ovim riječima je 2014. godine Jan Hamza Velicka, muslimanski online aktivista iz Praga, predstavio sebe i svoj rad, za dokumentarne potrebe jednog bošnjačkog istraživača. Od vremena njegove izjave do danas, prema neformalnim podacima, broj preobraćenika u islam raste.  

Svoju izjavu dopunio je i ovim podacima: “Stvarni broj muslimana koji živi u Češkoj je oko 20.000, što je 0,2 posto stanovništva. Ne znam tačan broj etničkih čeških muslimana, ali se procjenjuje da ima oko 1.000 obraćenika. 2/3 njih ili više su žene. Ako uzmemo u obzir sve to, imamo između 10-15 džamija, a njih šest možemo nazvati redovite džamije.”  

Adam Šlerka

Takve je podatke prenio 2014. godine, a u današnjem vremenu slično potvrđuje Adam Šlerka, mladi češki online aktivista, također preobraćenik u islam iz Praga. On kaže da od momenta kada je i sam prhvatio islam, prije nekih osam godina, počeo je odlaziti u lokalni praški mesdžid, gdje je već zatekao određeni broj lokalnih preobraćenika, skupa sa stranim studentima i naturaliziranim stanovnicima Praga porijeklom iz različitih inozemnih muslimanskih zajednica.  

Kod mnogih obraćenika, ne samo u Češkoj, lahko je izgovaranje šehadeta, ali teško se održati u islamu zbog brojnih prepreka, izazova i pritisaka što dolaze poslije toga, bilo od rodbine, bliže okoline ili šireg društvenog okruženja. Šlerka je prebrodio sve to i još intenzivnije nastavio izučavati islam, te se još aktivirao preko YouTube kanala u promoviranju islamskih vrijednosti, ne samo za Čehe nego općenito. Kako sam kaže, u tome mu je od koristi bila bezbrojna tematska literatura. Među raznim knjigama koje su ga privukle nakon primanja islama, za jednu kaže da je ostavila poseban utisak na njega.  

“Dobio sam knjigu ‘Islam između istoka i zapada’ od Alije Izetbegovića, prevedenu na češki jezik, i kada sam je pročitao, toliko je utjecala na mene da mi je olakšala poimanje islama u današnjem međunarodnom kontekstu, a posebno je korisna za nas koji pređemo na islam u istočnoj ili centralnoj Evropi”, potvrđuje Adam Šlerka, koji je inače prije prelaska na islam bio sljedbenik neke vrste ljevičarskog ateističkog usmjerenja.  

Priča s utjecajem knjige prvog predsjednika nezavisne Bosne i Hercegovine na nove naraštaje ne prestaje ovdje. Šlerka kaže da se i njegov prijatelj Martin Brokeš iz Slovačke donekle zainteresirao za islam, ali je navodno imao neku dozu odbojnosti. Adam mu je zatim posudio knjigu ‘Islam između istoka i zapada’, Brokeš ju je pročitao i nakon određenog vremena kaže da je dovoljno utjecala na njega da primi islam, što je Brokeš i uradio. Šlerka kaže da je i njega pozitivno iznenadila odluka Slovaka Martina i još više ga impresionirao utjecaj te knjige.  

Historijski posmatrano, dodir islama i Češke seže u vremena kada je Austro-Ugarska Monarhija anektirala Bosnu i Hercegovinu te priznala islam (hanefijski mezheb) kao jednu od zvaničnih religija koje se koriste u sklopu monarhije, računajući tada i Češku. Uporedo s time, muslimani su se naselili u neke dijelove Češke, preko traženja posla, obrazovanja, poslovnih projekata i slično. Naravno, i obrnuto, Česi su planski naseljavani u Bosnu i Hercegovinu, što je najvjerovatnije bio na koncu neuspjeli plan mijenjanja vjerske strukture i stvaranja katoličke dominacije.  

Prva muslimanska zajednica službeno je u Češkoj osnovana nešto kasnije, u samostalnoj Čehoslovačkoj između 1918. i 1939. godine, što je uključivalo i priliv ponekog Čeha koji je primio islam. Po oslobođenju Čehoslovačke od njemačke okupacije, ona potpada pod komunističku vlast, poslije čega je vjerski život bio ograničen te je zajednica muslimana bila posve mala i slabo aktivna sve do Baršunaste revolucije 1989. godine, kada se Čehoslovačka preorijentirala u zemlju slobodnog tržišta uz razdvajanje Slovačke i Češke.