fbpx

Povratak u klupe ili na internet

Čini se da je svaki kanton u Federaciji BiH svijet za sebe. Svako za sebe pravi plan za odvijanje nastave u uvjetima pandemije virusa korona. Postoje i sličnosti i razlike. Zajedničko svim kantonima, osim Kantona Sarajevo, jeste to što će sva djeca u školske klupe ove jeseni. U Kantonu Sarajevo radit će se kombinirani model, djeca do 5. razreda osnovne škole ići će u školu, a ostali razredi osnovne škole i svi srednjoškolci imat će online nastavu. Nastava, koja počinje 1. septembra, u prve dvije sedmice bit će prilagođena trenutnoj epidemiološkoj situaciji

 

Piše: Jakub SALKIĆ

Školska godina 2020/2021. u Federaciji Bosne i Hercegovine trebala bi početi u prvoj sedmici septembra, tako je dogovoreno na sastanku kantonalnih ministara obrazovanja i predstavnika Kriznog štaba Ministarstva zdravstva Federacije BiH prije nekoliko dana u Konjicu. Osim u kantonima koji odluče drugačije. Djeca bi se, dakle, nakon pet mjeseci, trebala vratiti u školske klupe, osim ako kantonalna vlast ne odluči drugačije.

Čini se da je svaki kanton u Federaciji BiH svijet za sebe. Svako za sebe pravi plan za odvijanje nastave u uvjetima pandemije virusa korona. Postoje i sličnosti i razlike. Zajedničko svim kantonima, osim Kantona Sarajevo, jeste to što će sva djeca u školske klupe ove jeseni. U Kantonu Sarajevo radit će se kombinirani model, djeca do 5. razreda osnovne škole ići će u školu, a ostali razredi osnovne škole i svi srednjoškolci imat će online nastavu. Nastava, koja počinje 1. septembra, u prve dvije sedmice bit će prilagođena trenutnoj epidemiološkoj situaciji.

Učenici razredne nastave, što podrazumijeva učenike od 1. do 4. razreda, u školske klupe vraćaju se 2. septembra, osim učenika 1. razreda, za koje će prijem biti organiziran 1. septembra u fiskulturnim salama ili dvorištima škola. Nastava će se izvoditi u grupama od maksimalno 15 učenika uz trajanje časa od 30 minuta, s odmorima od 5 minuta i bez velikog odmora. Nastava će se realizirati uz obavezno poštovanje donesenih epidemioloških mjera. Učenici s hroničnim oboljenjima i učenici koji u zajedničkom domaćinstvu imaju osobe s hroničnim oboljenjima, stare i iznemogle osobe i druge osobe iz rizičnih skupina nisu u obavezi pohađati redovnu nastavu u školi. Učenici predmetne nastave, što podrazumijeva učenike od 6. do 9. razreda, odnosno i 5. razreda u onim školama u kojima se predmetna nastava odvija i u 5. razredu, nastavu će pohađati online. U svim razredima osnovne škole, osim učenika 1. razreda, nastavnici neće realizirati nove nastavne sadržaje, nego će učenike upoznati s nastavnim planom i programom i ponavljati gradivo iz prethodnog razreda. Nastava iz predmeta Tjelesni i zdravstveni odgoj će se u svim razredima osnovne škole izvoditi online.

Što se tiče učenika srednje škole, nastava će se u periodu od 1. do 14. septembra izvoditi po online modelu, osim učenika srednjih škola za učenike s teškoćama u razvoju i Srednje muzičke škole.

Prijem za učenike prvih razreda organizirat će se 1. septembra po odjeljenjima u fiskulturnim salama ili dvorištu ili holu škole. U svim razredima srednje škole, osim učenika 1. razreda, profesori neće realizirati nove nastavne sadržaje, nego će učenike upoznati s nastavnim planom i programom i ponavljati gradivo iz prethodnog razreda.

U Ministarstvu obrazovanja Kantona Sarajevo nisu nam željeli dati odgovore na neka važna pitanja kao što su ima li potrebe kupovati udžbenike jer djeca, izuzev prvih razreda osnovne i srednje, ništa novo neće učiti nego ponavljati staro. Također, ne žele ni odgovoriti kakav je smisao da se djeca šalju u školu ili provodi online nastava ako ništa novo neće učiti. Uostalom, kako će uopće doprinijeti smanjenju rizika od zaraze to što srednjoškolci neće ići u školu, a vrijeme provode po kafanama?

U Bosansko-podrinjskom kantonu svi učenici ići će u školu od 1. septembra, s tim da ima opcija online nastave za učenike koji su hronični bolesnici ili imaju druge tegobe i imaju za to dokumentaciju da se oslobađaju nastave. U razredima gdje ima previše djece napravit će se dvije grupe. Časovi tjelesnog odgoja neće biti održavani u sportskim salama jer se ne mogu koristiti svlačionice, tako da će nastavni plan za ovaj predmet pretrpjeti najviše izmjena. Ukoliko se situacija pogorša, rezervni je plan online nastava.

Roditelji su dužni da prije polaska djeteta u školu ustanove da li je dijete zdravo, da li ima neke tegobe, ukoliko ima, da se odmah javi doktoru i da takvo dijete ne šalju u školu. Na ulazima u školu bit će osigurani toplomjeri i mjerit će se temperatura djece. Svaka je škola specifična po svom prostoru, ali će, gdje god je moguće, imati odvojene ulaze, također će se organizirati smjene tako da neće svi učenici dolaziti odjednom već u određenim vremenskim razmacima. Časovi će biti skraćeni na 35 minuta. Unutar škole djeca će biti razdvojena prema epidemiološkim mjerama, dakle, poštovati distancu, nositi maske i, nakon završetka smjene nastave, vršit će se dezinfekcija radnih površina. Obavezno će biti svake sedmice generalna dezinfekcija, a djeca će donositi užinu od kuće jer neće moći izlaziti za vrijeme pauze. Zbog epidemiološke situacije i preporuka struke, resorno ministarstvo procijenilo je da ove godine neće organizirati javni prijevoz učenika. Umjesto toga, roditeljima će doznačiti sredstva namijenjena za prijevoz i roditelji će za svoju djecu organizirati prijevoz.

No, šta ako se desi da neko od učenika bude pozitivan na virus korona?

“Svaka škola je oformila svoj krizni štab u školi koji je u kontaktu sa Zavodom za javno zdravstvo. Svaka je škola osigurala izolacionu sobu. Ako se pojavi sumnja da djetetu nije dobro, uputi se u tu sobu i odmah se kontaktira Zavod za javno zdravstvo, koji poduzima dalje mjere. Imamo scenarije koje je Zavod razvio i dao nama kao preporuke u slučaju da se pojavi virus u školama. Od nas su tražili da imamo tačan raspored sjedenja po epidemiološkim mjerama, mora se tačno znati na kojoj stolici i ne smije se mijenjati taj raspored kako bi Zavod za javno zdravstvo mogao pratiti situaciju da se izolira tačno taj određeni učenik i svi učenici koji su došli u kontakt s njim”, objašnjava ministar za obrazovanje u Vladi BPK-a Arman Bešlija.

Ko će zamijeniti nastavnika koji je pozitivan na virus korona? “BPK je predvidio u pravilnicima mogućnost direktora da u hitnim slučajevima, kao što su bolest ili smrt, angažira za period do 120 dana zamjenu i u tom slučaju ne mora raspisivati konkurs. Olakšali smo proceduru da škola hitno može da djeluje. A pokrenut ćemo na Vladi pitanje angažmana mladih koji su tek završili fakultete i žele da odrade pripravnički staž. Dali bismo im mogućnost da stažiraju i pomognu nam u ovoj situaciji i budu na raspolaganju, posebno kao neka vrsta asistenata starijim nastavnicima koji se ne snalaze s tehnologijom u online nastavi. Morat ćemo i fizički razdvajati učenike u razredima gdje ih je previše, tako da moramo osigurati veći broj osoblja”, kaže ministar Bešlija.

Dosta je slična situacija i u Tuzlanskom kantonu, s tim što je ovdje odlučeno da nastava u osnovnim i srednjim školama počne sedmicu kasnije od uobičajenog termina, dakle 7. septembra, ali samo za učenike od 1. do 4. razreda osnovne škole i 1. razreda srednje škole. Ostali se učenici u klupe vraćaju sedmicu poslije, 14. septembra.

“Ostavili smo dodatni prostor da educiramo nastavnike i zaposlenike, te kontaktiramo roditelje i učenike s obzirom na to da ćemo se dijeliti u grupe kako bismo se adekvatno pripremili za početak”, kaže ministrica obrazovanja u Vladi TK-a Fahreta Brašnjić i pojašnjava plan Ministarstva obrazovanja u pogledu odvijanja nastave: “7. septembra, kada nastava krene, u školske kupe će nam doći učenici od 1. do 4. razreda osnovne škole i oni rade u grupama, ali dolaze svaki dan. Jedna grupa ostaje nekih dva sata u školi, nakon toga dezinfekcija prostora, onda dolazi druga grupa. 7. septembra u školu dolaze i učenici prvih razreda srednjih škola podijeljeni po grupama. Jedna grupa na nastavu dolazi jednu sedmicu, druga grupa drugu sedmicu. Kada su u pitanju stariji učenici, njih vraćamo sukcesivno, u sedmici od 14. septembra se vraća prva grupa, a 21. druga grupa. Mislimo da je taj sukcesivni model najbolji.” Dakle, niži razredi idu svaki dan u školu u dvije grupe, učenici viših razreda jednu sedmicu idu u školu, jednu ne idu.

Učenici do 11 godina ne moraju imati maske na nastavi. Takva je preporuka Zavoda za javno zdravstvo, ali Ministarstvo obrazovanja odlučilo je da barem na početku školske godine svi učenici imaju obavezu nošenja maski tokom nastave i prilikom izlaska na hodnik. Vjerovatno će učenici do 5. razreda kasnije biti oslobođeni             nošenja maske u učionicama, morat će je nositi samo na hodnicima, dok će ta obaveza ostati za starije učenike. Preporuka Ministarstva jeste da čas za učenike nižih razreda (1-4) traje 30 minuta. Kada uđu u učionicu, ostaju unutra 120 minuta i nema izlaska osim u toalet, i to po jedno, nikako u grupama. Također, preporuka je da učenici sebi nose hranu od kuće jer neće moći izlaziti vani. Za učenike starijih razreda časovi su skraćeni na 40 minuta, ali će biti intenzivna nastava gdje će se obrađivati dvije nastavne jedinice na jednom času.

“Imamo već pripremljen proces angažmana ukoliko se razboli neko od nastavnika. Svaka će škola imati svoj krizni plan, što podrazumijeva razrađen proces ako se pojave simptomi kod učenika dok je na nastavi ili kod samog nastavnika. Krizni štab nam je predložio da imamo formular koji bi dijete svaki dan donosilo sa sobom u školu, gdje bi roditelj pisao kolika je temperatura kod djeteta svaki dan kada bi ga upućivao prema školi. Jedan će dio škola imati beskontaktne toplomjere, vidjet ćemo hoćemo li biti u mogućnosti svim školama nabaviti. Počinjemo s tim da je dužan roditelj izmjeriti temperaturu djetetu pri polasku u školu i ne puštati dijete u školu ako ima i najmanji simptom. Ukoliko je dijete hronični bolesnik, može biti oslobođeno nastave, a škola će osigurati alternativni vid nastave”, kaže Brašnjić.

U entitetu Republika Srpska nova školska godina počinje po već utvrđenom školskom kalendaru 1. septembra, ali u izmijenjenim uvjetima. Dakle, učenici se vraćaju u školske klupe ali uz poštivanje epidemioloških mjera, prije svega distance. Nastavni čas trajat će 30 minuta svakodnevno, a u većim školama čas će trajati 20 minuta. Kada god to uvjeti dozvoljavaju, preporuka je da se nastava održava vani. Djeca koja imaju hronične bolesti i koja nisu u mogućnosti da se vrate u školu nastavu će moći pratiti online.

U Republici Hrvatskoj još nije usvojena konačna odluka. Tri su prijedloga koja se razmatraju u Ministarstvu obrazovanja. Jedan od prijedloga jeste online nastava, što zagovara dio roditelja. Drugi je prijedlog online nastava samo za predmetnu nastavu: učenici od prvog do četvrtog razreda pohađali bi konvencionalnu nastavu u jako malim grupama, a svi ostali online preko neke platforme. Međutim, ipak je potrebno omogućiti dopunsku i/ili dodatnu nastavu ili održavanje ispita u školi. Treće je ideja online nastave za sve po modelu epohalne nastave, uz mogućnost izuzetka za razrednu nastavu. Epohalna nastava sistem je u kojem se provodi tečajna nastava pojedinih predmeta. Program učenja povijesti, geografije tokom prvog polugodišta, fizika i hemija u kontinuitetu drugo polugodište. Tako radi već određeni broj osnovnih i srednjih škola u Hrvatskoj. Tu je i hibridni model “obrnute učionice” kao svjetski trend u edukaciji – ta bi metoda omogućila da djeca značajan dio nastave odrade online, a onda 1-2 dana sedmično idu u školu, u puno manjim grupama, dakle, epidemiološki mnogo povoljnije. Djeca uče za vrijeme nastave uz pomoć interaktivnih materijala, a savjetuju se s učiteljima voditeljima. Ako redovno rade, i aktivni su, učenje traje dnevno čak i kraće od redovne nastave. Tokom ove sedmice radna grupa Ministarstva odabrat će model najprimjereniji za uvjete u Hrvatskoj.

U Njemačkoj je školska godina počela u augustu. Povratak djece u školu, u kombinaciji s povratkom s godišnjih odmora, ovoj zemlji donio je rast novooboljelih. Epidemiološke mjere tokom izvođenja nastave različite su po tamošnjim pokrajinama. Negdje se na ulazu u školu mjeri temperatura, a maske su obavezne i u učionicama i na hodnicima, u drugima su pak obavezne samo izvan učionice, odnosno u zajedničkim školskim prostorima itd.

Austrijanci se za školsku godinu spremaju uz svoj tzv. “korona semafor”, prema kojem će se škole orijentirati. Ono što vrijedi za sve, kako bi škole ostale “u zelenom” na tom semaforu, jesu mjere poput maksimalnog održavanja nastave na otvorenom kad god to vrijeme dopušta, otvaranje prozora učionica svakih dvadeset minuta na pet minuta, nošenje maski pri ulasku i izlasku iz škole te bez druženja učenika iz različitih razreda. Semafor će biti žute boje onda kad se povećava broj zaraženih, što će značiti obavezu maski izvan učionica, žuto znači brže širenje virusa, kada će stariji učenici biti prebačeni na “hibridno učenje”, dakle kombinaciju škole od kuće i odlaska u školu. Crvena situacija s koronom u Austriji u potpunosti će školovanje prebaciti online.

PROČITAJTE I...

Pašovićeva jednačina sugerira da je kultura = ON, a da je nacionalno = vjersko, i obrnuto. Pritom mu je sve što u kulturi proizvedu nacionalna društva i vjerske zajednice nešto nazadno, folklorno, prevaziđeno. Oboje su mu nešto što bi rado protjerao iz društva. Naime, Pašović i njegovi intimusi graknuli su još 2015. godine, kada su od Federalnog ministarstva kulture smanjene bolesno visoke dotacije za festivale poput MESS-a. Tada su tvrdili da se ukida internacionalna kultura, a subvencionira folklor. Ipak, ostaje posve nejasno kako uopće može postojati internacionalno ako nije utemeljeno na nacionalnom? Pa nije li internacionalna kultura upravo plodonosna i izlječujuća komunikacija između nacionalnih kultura? Uzalud je ovakva pitanja postavljati Pašoviću i njegovoj toploj režiserskoj braći jer je njima vrhunac umjetnosti kada djevojka koja glumi muslimanku iz svoje vagine na pozornici izvadi zastavu Bosne i Hercegovine

Da li je potrebno i spominjati da je Mazalica aktivno litijašio po Crnoj Gori, “branio” tamošnje srpske “svetinje”, borio se junački protiv “milogoraca” te, po vlastitim riječima, “osjećao nacionalni romantizam”.

PRIDRUŽITE SE DISKUSIJI

Podržite nas na Facebooku!