150 godina Sueskog kanala

Vlasti i dalje slave izvedbu projekta, a 2. augusta su oglasili da je 81 brod prošao kanalom samo tog dana, što je najviša brojka do sada. Unatoč tome, stručnjak i suosnivač službe za praćenje tankera “TankerTrackers” Samir Madani tvrdi da ova morska ruta ne ispunjava potrebne uvjete za tranzit velikih tankera.

 

Sueski kanal, najkraća morska ruta između Evrope i zemalja koje zapljuskuje Indijski okean i zapadni Tihi okean, slavi 150 godina historije. Šef uprave za upravljanje kanalima Sueca, admiral Osama Rabie, istakao je na svečanosti obilježavanja obljetnice “uspjeh” te grandiozne infrastrukture i “užitak” koji predstavlja proslavu 150. obljetnice, što je “jedinstveni događaj u srcu Egipćana”.

“Sjećamo se pobjeda i izazova kao i žrtava i svega onoga što je egipatski narod dao u ime kanala”, rekao je admiral, podsjećajući na “100.000 mučenika” koji su izgubili živote tokom izgradnje monumentalnog inžinjerskog poduhvata 1869. godine.

Rabie je podsjetio i na rekordne brojke koje je kanal zabilježio od njegovog posljednjeg proširenja 2015. godine, kada je smanjeno vrijeme tranzita za plovila. Kanal je jedan od glavnih izvora deviza za blagajne Egipta, a u fiskalnoj godini 2018/2019. ostvario je prihod od 5.9 milijardi dolara, što je najviše u njegovoj historiji.

No, unatoč činjenici da su ti prihodi bili 5,4% veći nego u istom razdoblju prethodne godine, zarada nije rasla kako bi dosegla 13 milijardi dolara 2023. godine, što je plan koji su postavile egipatske vlasti prilikom otvaranja novog Sueskog kanala 2015. godine.

Nakon što je egipatski predsjednik Abdelfatah al-Sisi otvorio kanal 2015. godine, objavljeno je da su troškovi izgradnje premašili milijardu i 200 miliona dolara. Ti novi kilometri kanala novi su morski put koji olakšava promet u dva smjera, a prema zvaničnim podacima agencije, njime je već prešlo više od 70.000 brodova.

Prihod ostvaren nakon širenja “ne ide putem kojim je egipatska vlada opravdala investiciju”, rekao je politički analitičar Timothy Kaldas iz Instituta za Bliski istok “Tahrir”. Također je naglasio da “njihovi brojevi nikada nisu imali smisla”.

Međutim, vlasti i dalje slave izvedbu projekta, a 2. augusta su oglasili da je 81 brod prošao kanalom samo tog dana, što je najviša brojka do sada. Unatoč tome, stručnjak i suosnivač službe za praćenje tankera “TankerTrackers” Samir Madani tvrdi da ova morska ruta ne ispunjava potrebne uvjete za tranzit velikih tankera.

Kanal “očito nije veličine za VLCC (velike tankere kapaciteta veće od 300.000 tona)”, naglašava analitičar, budući da su najteža plovila koja su njime prešla bila teška 240.000 tona. Madani je rekao da, ako brod premaši ograničenje težine, može previše potonuti i da će biti prisiljen isprazniti “gotovo polovinu svoje nafte” u cjevovod SUMED (Suez – Mediteran), koji se ulijeva u zapadnu Aleksandriju i predstavlja dodatni trošak za brodarske firme.

“Vidio bih puno više aktivnosti da su ga napravili dubljim, što bi omogućilo da primi potpuno napunjene velike tankere”, kazao je taj stručnjak, rekavši da je takav slučaj i s drugim glavnim globalnim kanalom Panamom.

“Zato mnogi brodovi radije idu oko Afrike, umjesto da prolaze kroz Sueski kanal, iako im za to treba više vremena”, zaključuje Madani.

PROČITAJTE I...

Anis Bajrektarević šef je katedre i profesor međunarodnog prava i globalnih političkih studija u Beču, autor šest knjiga (izdatih od američkih i evropskih izdavača), te brojnih znanstvenih članaka na temu geopolitike energije i tehnologije. Urednik je njujorškog stručnog magazina GHIR (geopolitika, povijest i međunarodni odnosi), kao i član uredničkog odbora nekoliko sličnih specijaliziranih časopisa na tri različita kontinenta

Novac se svake godine iz Ministarstva finansija prebacuje u fond, kojim upravlja Centralna banka. Utvrđene su opće linije investicijske politike, kao i one firme u koje fond neće ulagati jer krše određena etička načela.

PRIDRUŽITE SE DISKUSIJI

Podržite nas na Facebooku!