Kamo ide Saudijska Arabija

Saudijska Arabija važila je za najkonzervativnije društvo na poluotoku, ali princ Muhammed bin Salman, omiljeni sin kralja Salmana, radikalno je preobrazio kraljevstvo u svega nekoliko mjeseci otkako ga je njegov otac imenovao nasljednikom. Srušio je stare strukture moći i preoblikovao zemlju na svoj način. Princ je paradoks: lider koji je uveo više slobode u javnom prostoru, ali i uveo nove kazne za one koji ne misle dobro kraljevskoj porodici. Zato su novinari njemačkog magazine Spiegel proveli dva mjeseca u Saudijskoj Arabiji kako bi svjedočili o radikalnim promjenama u ovoj konzervativnoj zemlji

Prošlo je skoro pola godine otkako su fotografije saudijskih žena za upravljačima automobila obišle svijet. Danas saudijske žene mogu ići kuda god žele, ali i dalje ne mogu ući na sva ona mjesta u koja bi htjele. Ispred restorana “Bazi Baba”, poznatog u Rijadu po ukusnim jelima i svježim sokovima, nalaze se stolovi i stolice. I sve su zauzeli muškarci. Žene koje žele nešto kupiti moraju stajati ispred malog prozora u redu. Čekaju napolju da im se donese hrana. Na Ulici Tahlija, najživljem bulevaru saudijskog glavnog grada, nedavno su počele izlaziti u kafiće. Činjenica da im je dopušteno sjediti vani, za baštenskim stolovima, predstavlja ogroman napredak. Međutim, žene ne smiju sjesti s muškarcima, a, umjesto u bašti, sjede u “porodičnom odjelu” iza zaslona, iza ​​zavjesa, ponekad čak i iza matiranog stakla.

MBS-OVE PROMJENE

Na prvi pogled, malo se toga promijenilo u glavnom gradu Saudijske Arabije, iako se mnogo priča o promjenama koje je uveo saudijski vladar Muhammed bin Salman, poznatiji kao MBS. Desetljećima je Saudijska Arabija bila zemlja u kojoj ženama nije bilo dopušteno voziti. Sada to mogu, i to nije jedina stvar koja se samo do prije nekoliko godina činila nezamislivom.

Ta je zemlja važila za najkonzervativnije društvo na poluotoku, ali MBS, omiljeni sin kralja Salmana, radikalno je preobrazio kraljevstvo u svega nekoliko mjeseci otkako ga je njegov otac imenovao nasljednikom. Srušio je stare strukture moći i preoblikovao zemlju na svoj način. On je radikalni reformator, ali ne i demokrata jer je ojačao autoritarne strukture monarhije. MBS je paradoks: lider koji je uveo više slobode u javnom prostoru, ali i uveo nove kazne za one koji ne misle dobro kraljevskoj porodici.

Čak i prije nego što je postao princ, MBS je bio otvoren oko svog svjetonazora i planova, o čemu je govorio prilikom sastanaka na službenim putovanjima u SAD. “Za 20 godina nafte će nestati”, kazao je. “Imam 20 godina kako bih preusmjerio svoju zemlju i okrenuo je ka budućnosti.” Zvuči dobro, osvježavajuće, mlađa generacija stigla je u kraljevsku palaču. Tri četvrtine svih Saudijaca imaju manje od 30 godina.

Lice MBS-a zuri u vas gotovo svuda, bez obzira gdje se nalazite u Rijadu, gleda s golemih plakata u aerodromu, s fasada zgrada na bulevarima. Njegova fotografija može se vidjeti na naljepnicama branika automobila, na mobilnim telefonima i na zastavama koje se koriste za ukrašavanje izloga. Kralj i dalje ostaje svemogući vladar, ali fotografije jasno govore: MBS je budućnost Saudijske Arabije.

Promjene se vide i u mailovima koje novinari dobijaju svakog jutra. Žene će uskoro moći pokrenuti posao bez dopuštenja muža. Žene više neće morati nositi nikab ako to ne žele. Tačno je, na ulici se vidi sve veći broj žena koje ne nose nikab niti mahramu na glavi. Muškarci i žene ponekad čak i mogu šetati ruku pod ruku, nešto što je donedavno bilo neprikladno. Otvoren je kafić u skupom trgovačkom centru gdje žene puše u javnosti. Restorani u kojima se pleše uz lounge muziku. U nekima od njih muškarci i žene sjede jedno uz drugo bez nadzora vjerske policije koja zahtijeva da im se dokaže da su u braku. Prije samo nekoliko mjeseci takvi su parovi imali dobar razlog da se boje hapšenja.

Krajem februara prvi saudijski džez-bend održao je svoj koncert. Donedavno, takva bi stvar bila jednako apsurdna kao kada bi kraljica posjetila gej paradu. Do prije nekoliko mjeseci ti su mladi muzičari mogli svirati samo u skrovitim podrumima zgrada u Rijadu. Danas se održavaju otvorena prvenstva u hrvanju, žene trče maraton. Planirana je izgradnja 300 kina. Neka od njih otvorit će svoja vrata prvi put nakon što su filmovi bili zabranjeni prije 35 godina. Postoji sajam automobila isključivo za žene. Mladi misle da je sve ovo što se dešava u zemlji sjajno, ali isto tako ne misle da ova promjena koja se sada dešava znači da su posljednjih desetljeća oni koji su nametali takav način života, da su žene morali biti pokrivene čak i kada je temperatura bila 40 stepeni u hladu, bili u krivu.

Nije sve tako sjajno u otvaranju saudijskog društva. Oni koji su se jednom usudili kritizirati vladara više ne žive u zemlji, poput Jamala Khashoggija, bivšeg glavnog urednika novina al-Watan, koji sada živi u SAD-u. Khashoggijevi prijatelji kažu da bi vjerovatno on bio u zatvoru danas da je ostao u Saudiji, baš kao i liberalni aktivisti i blogeri koji su bili zatvoreni ovog proljeća. Isto vrijedi i za konzervativce. Postoje oni koji se suprotstavljaju brzim reformama i novim slobodama žena, ali svi znaju da se zbog javno izrečene kritike može završiti u zatvoru.

Mnogi Saudijci danas više nisu toliko ekstremno religiozni. Mnogo mladih muškaraca i žena ne živi striktno po vjerskim pravilima. Jedan od njih, Abdulaziz, sin je vlasnika uspješnog frizerskog salona. Dok vozi, sluša Lady Gagu u automobilu. Šolja za kahvu na središnjoj konzoli puna je viskija. Na crnom tržištu boca viskija trenutno košta 1.200 riijala, odnosno, oko 300 eura. Na svom telefonu Abdulaziz prikazuje fotografije plesnih zabava u Rijadu, pokazuje fotografije svog oružja. Voli otići u pustinju i tamo pucati. Njegova majka ne zna ništa o tome.

Za razliku od uvriježenog mišljenja ljudi širom svijeta, većina Saudijaca nisu bogati šeici. Zarada po glavi stanovnika u zemlji je oko 17.000 eura godišnje, ali troškovi života u zemlji su visoki. Svježe voće i povrće, uvezeno iz SAD-a ili Egipta, skuplje je nego u Evropi. Šest organski uzgojenih jaja košta osam eura.

U zemlji ima više siromašnih nego bogatih, vide se prosjaci na ulicama i ljudi koji kopaju po smeću. Humanitarne organizacije distribuiraju hranu i druge potrepštine. Kada mladi Saudijci žele zaraditi nešto novaca mimo plaće, uglavnom voze za Uber. Yassir, menadžer kafeterije u vojnoj bolnici, mjesečno zarađuje 15.000 riijala, oko 3.500 eura. Trećinu tog iznosa plaća za najam stana. Vožnjom za Uber zaradi između 500 i 700 eura mjesečno, dovoljno da ga se smatra saudijskom srednjom klasom.

Saudijci su do sada živjeli u skladu s prešutnim dogovorom s vladajućom kraljevskom porodicom. Monarh je bio poput oca koji je narodu osiguravao prosperitet, a narod se držao van politike. Kad su ljudi bili nezadovoljni, kralj je velikodušno dijelio novac za ono što im je potrebno.

Međutim, posljednjih godina ovaj sporazum nije više jednako učinkovit kao što je nekad bio. Niska cijena nafte u posljednjih nekoliko godina dovela je do rupa u državnom budžetu. Mnoge male firme zatvaraju svoja vrata, a veliki građevinski projekti stavljeni su na čekanje. Budžetski deficit ove godine vjerovatno će biti oko 50 milijardi dolara. Niko u zemlji nije bio spreman za ovakav razvoj događaja, nije postojao plan B. Rijadu trebaju novi izvori prihoda, pa prvi put od osnivanja zemlje, 1932. godine, vlada raspravlja o mogućem uvođenju poreza na dobra ili usluge.

“Reforme su zakasnile 20 godina”, kaže jedan vladin dužnosnik. Sjedi u staklenom uredu u Ministarstvu nafte i traži da se njegovo ime ne objavljuje. Inženjer je i studirao je u SAD prije gotovo 30 godina. Na pitanje zašto se ekonomija zemlje nije ranije modernizirala, odgovara: “Niko se nije usudio otvoriti sistem. Držanje zemlje zatvorenom politički je koncept, da se fundamentalizam koristi kao branik protiv revolucionarnih ideja u Egiptu ili Iranu. Ona je služila očuvanju moći.”

KRAJ ZA MUTAWWIJE

Dugo nam je trebalo da pronađemo “mutawwija”, vjerskog policajca koji je spreman barem kratko razgovarati o tome kako je to biti važan branitelj morala zemlje koji sada polahko postaje bespomoćan promatrač društvenih zbivanja.

Saudijci su strahovali od tih bradatih stražara u hlačama skraćenim do iznad gležnjeva, onako kako su navodno izgledale haljine poslanika Muhameda, a. s. Međutim, odbor čiji su oni dio više nema izvršne ovlasti. Sulejman je mutawwi, bradati 48-godišnjak, i još je na ulici, baš kao i vojska drugih mutawwija, ali njihov je utjecaj nestao. Viđeni su nedavno u prizemlju Kraljevskog centra, unutar kojeg je divovski trgovački centar. Mutawwi je glasno zarežao na dvije žene koje su mirno punile svoje mobilne telefone ispred dućana, otkrivenih glava. Ignorirali su ga pa je on u jednom trenutku odustao i krenuo prema izlazu.

Sulejman je pragmatičan čovjek. Kaže da Bog vodi kralja i da on zato slijedi kralja. Ima svoj osobni odnos s Bogom i djecu odgaja u skladu s tom vezom. Jedna od njegovih triju kćeri, kaže, trenutno studira u inostranstvu, u Francuskoj, ali njen je brat također tamo kako bi je pratio što radi.

Gotovo svaki peti odrasli Saudijac ima dijabetes, sa 70 posto prekomjerne težine svaki je treći pretio. Operacija smanjenja želuca postala je nevjerovatno popularna. Zato danas sve više saudijskih muškaraca trči, ali ne na otvorenom. Na ulici nema života, samo duge linije automobila. Niko ne odlazi na šetnju, sve se odvija u zatvorenom prostoru. Samo siromašni i neobični voze bicikle, žene bicikle ne voze, to je još uvijek neprikladno. Jedna od rijetkih staza za trčanje na otvorenom napravljena je duž zidina novoizgrađenog Ministarstva obrazovanja. Nakon toga, muškarci često odlaze uživati ​​u ostatku večeri u pustinji, to je omiljeni način da se provede večer. Odlaze u pustinju, sjedaju oko vatre, puše i pričaju priče. Gledaju zvijezde ili sjede u platnenom šatoru grijanom malim štednjakom. U pustinji noću može biti jako hladno.

Saudijski muškarci i žene žive uglavnom odvojene živote, svako od njih doslovno živi u vlastitom carstvu. Kuće imaju dva ulaza, jedan za muškarce i jedan za žene, a žena nikada neće ući u područje u kojem je muškarac sa svojim muškim gostima. Svakog se dana u Saudijskoj Arabiji desi nekoliko manjih revolucija, poput one koja se desila proteklog aprila u ekskluzivnom ljetovalištu na obalama Crvenog mora, nedaleko od Džede. To je mjesto nastaje nova industrija zabave.

Muzika je već desetljećima bila zabranjena u kraljevstvu. Ako je pripadnik vjerske policije pronašao nekoga ko je svirao oud (nešto poput saza), tradicionalni instrument bio bi uništen. Sada egipatska pop-zvijezda Tamer Hosny, izuzetno popularan u arapskom svijetu, dolazi u Džedu odsvirati koncert. Za Saudijce je to više od običnog koncerta, to je početak nove ere u njihovim životima.

Džeda, smještena na zapadnoj obali Saudijske Arabije, inače se smatra epicentrom obnove. Uvijek je bila malo slobodnija, otvorenija i kozmopolitskija od Rijada. King Abdullah Economic City udaljen je sat vremena vožnje automobilom, i tu je održan koncert. Novi grad, izvorno zamišljen kao metropola za milion stanovnika, nedavno je izgrađen. Karavani automobila čekali su satima na ulaznim vratima grada da im se dopusti ulazak, a 6.000 ulaznica za koncert prodano je u samo dva sata. Na koncertu su mlade žene, duge, tamne kose, otkrivene. Prodaje se bezalkoholno pivo i svježe iscijeđen sok od ananasa, hamburgeri, oni s mesom i vegetarijanski. Muškarci i žene stoje jedni do drugih, piju i smiju se. Osjećaj nevjerice napisan je na njihovim licima, nevjerice da se tako što zapravo događa ovdje, u ovoj zemlji, zemlji koja je podupirala širenje selefizma širom svijeta.

PREBRZE PROMJENE

Tarik, osim politike, ima drugih briga. Električar u bolnici u Rijadu, muškarac od 38 godina, nikada nije poljubio ženu. Četiri je puta držao ženu za ruku, ali nikada je nije uspio poljubiti. Neuobičajeno za Saudijsku Arabiju, Tarika nije sram pričati o onome o čemu misli. Kada su mu novinari ponudili da njegovu fotografiju pošalju djevojci Džemili, bio je užasnut. Čak i samo slanje fotografije, kaže nezadovoljno, narušilo bi njenu čast.

A Džemila bi bila savršena za Tarika. Studirala je englesku književnost, također je u tridesetima i traži muškarca s kojim može razgovarati. Uvijek je pokrivena i više je nego sretna što je to tako. Ona je duboko religiozna i sada se bori s činjenicom da su pravila s kojima je živjela od djetinjstva zapravo nametnuli ljudi. “Abaya ne mora nužno biti crna, a odjeća bi trebala biti prikladna”, rekao je nedavno princ Mohammed. Bila je to rečenica koja je znači odstupanje od svega što su muslimanski klerici već desetljećima propovijedali u Saudijskoj Arabiji.

Odnedavno je i servis Tinder dostupan u Saudijskoj Arabiji, neki mladi muškarci i žene pomoću njega su dogovorili sastanke u apartmanima iznajmljenim isključivo u tu svrhu. No, za Tarika i Džemilu društvena je revolucija došla prekasno, čak i ako se ona događa velikom brzinom. Oboje su proizvod vjerskog fundamentalizma koji je vladao zemljom i koji im je, može se to i tako reći, ukrao život.

Jednog majskog jutra objavljeno je kako je aktivistica Loujain al-Hathloul uhićena zajedno s još tri žene i dvojicom muškaraca. Njeno je lice odštampano na naslovnici lokalnih novina. Optužena je za izdaju i saradnju sa “stranim entitetima”. Ona je jedna od najpoznatijih aktivista u zemlji i godinama se borila za pravo žena da voze. Ono za šta je se borila sada je postalo stvarnost, ali Lojain je još uvijek iza rešetaka. Već je jednom provela 73 dana u zatvoru nakon što je ilegalno vozila automobil, a onda snimak vožnje postavila na internet. Tada ju je pomilovao kralj Salman, dijelom zbog pritiska stranih političara, uključujući tadašnjeg njemačkog ministra vanjskih poslova Frank-Waltera Steinmeiera.

Međutim, posljednja uhićenja dio su velikog procesa hapšenja onih u zemlji koji se usuđuju razmišljati drugačije. Otkad su Salman i njegov sin Mohammed preuzeli vlast, aktivisti su sustavno progonjeni, blogere se hapsi zajedno s pristašama demokratije i muslimanskim intelektualcima. Oni koji podržavaju put kojim je krenuo MBS su dobrodošli, drugi moraju snositi posljedice. Osumnjičene su ispitivali agenti tajne službe, a svi njihovi tweetovi i postovi na Facebooku su pažljivo dokumentirani. Čitaju se e-poruke, slušaju se telefonski pozivi. “Sve što se usudimo učiniti u Saudijskoj Arabiji, bilo kao grupa ili kao pojedinci, povezano je s ekstremnim osobnim rizikom”, rekla je Hathloul krajem prošle godine.

Rezultat reformi koje nameće MBS mogao bi biti mješavina kineskog modela i onog sličnog provedenog u Ujedinjenim Arapskim Emiratima. Slobodno gospodarstvo u kojem lojalisti imaju dozvolu za procvat, pa čak i da ostanu bogati koliko god žele, ali pod političkim sistemom koji održava potpunu kontrolu.

 

 

 

PROČITAJTE I...

I bez obzira na to da većina Bošnjaka zna da je Komšić političar koji se nije proslavio za vrijeme svojeg osmogodišnjeg mandata u Predsjedništvu BiH, osim što je njegova pojava bila trn u oku Hrvatima, Bošnjaci su mu dali povjerenje jer ga ne vide kao opasnost za opstanak BiH.

PRIDRUŽITE SE DISKUSIJI

Podržite nas na Facebooku!