Bandićeva zamjenica otvorila izložbu koja muslimanke uspoređuje s pornoglumicama

Izložba Orijent(ali)zacija hrvatskog slikara Matka Vekića, osim što je kulturni skandal prvoga reda kojega niko u Hrvatskoj nije vidio kao takvim, jer upravo ugađa općeprihvaćenim predrasudama o islamu i muslimanka, ujedno je bio i politički skandal

U Muzeju za umjetnost i obrt (MUO) u Zagrebu od 13. decembra 2016. do 29. januara 2017. godine održava se izložba Orijent(ali)zacija hrvatskog slikara Matka Vekića. Četrdeset sedam ulja na platnu nastajala su u protekle četiri godine, a Vekić ih je podijelio u dva tematska ciklusa: “Džihad” i “Maska slike božje”. Zanimljivo je da će izložba uskoro biti postavljena i u Hrvatskom domu Herceg Stjepan Kosača u Mostaru.

Autor i kustos izložbe, ravnatelj MUO-a Miroslav Gašparović otkriva o čemu je riječ na slikama u kojima se autor u ciklusu “Džihad” skandalozno poigrava s feredžama i nikabom te golim ženama raširenih nogu. Po njegovim riječima, na izložbi Vekić “suprotstavlja dva trenutno snažno sukobljena svjetonazora koja se, oba zapravo svako iz svoje krajnosti, zasnivaju na potpunoj negaciji ženskog, a time, naravno, i samog ljudskog bića”. Gašparović dodaje da je autorova pozicija kritička i da “potiče na pronalaženje skrivenih značenja”.

“Dehumanizacija vulgarnim razgolićenjem ili podjednako vulgarnim maskiranjem u konačnici rezultira istim – negacijom ljudskosti, a time i stvaranjem mogućnosti apsolutne kontrole i upravljanja tim ‘bićem niže vrste’”, rekao je Gašparović o izložbi koja u svojim “skrivenim značenjima” u isti kontekst stavlja zapadnu pornografsku (ne)kulturu i istočnu vjersku kulturu pokrivanja žena muslimanki.

O naslovu izložbe, koji je, nimalo iznenađujuće, u potpunom

suglasju s aktualnom hrvatskom politikom koja optužuje da se Bosna i Hercegovina navodno orijentalizira i islamizira te da je prepuna radikala i Arapa koji se naseljavaju i kupuju zemlju, Gašparović kaže: “Naslov, koji kombinira pojmove orijentacije i orijentalizacije, poziva na promatranje izloženih radova u kontekstu traženja pravca, orijentacije, smisla. To je višeslojna premetaljka koja ostaje nama samima na odgonetavanje, a umjetnikovi slikani eseji vodič su u tome. U radovima se vidi snažna poruka o negaciji ženskog, osobito u ciklusu ‘Džihad’. Dehumanizacija je ključni pojam kao poveznica izloženih radova.”

Međutim, izložba, osim što je kulturni skandal prvoga reda kojega niko u Hrvatskoj nije vidio kao takvim, jer upravo ugađa općeprihvaćenim predrasudama o islamu i muslimanka, ujedno je bio i politički skandal.

Naime, izložbu je otvorila Vesna Kusin, zamjenica gradonačelnika Grada Zagreba Milana Bandića, ističući da “raznolikost motiva koja krasi opus Matka Vekića i ovom prigodom jeste u suglasju s njegovim promišljanjem o učinku globalno prisutnih ikona na naše viđenje svakodnevice”.

Naravno da umjetnik ima pravo i na izložbu i na svoje viđenje “duha vremena” u kojemu živi i stvara, ali ovdje, prije svega, uviđamo dvostruke aršine licemjernog hrvatskog društva i politike.

Milan Bandić je, tako, prije tri godine naložio povlačenje plakata za predstavu “Fine mrtve djevojke” Gradskog dramskog kazališta “Gavella”, na kojemu su bila namontirana dva kipa “Djevice Marije” u zagrljaju, sugerirajući lezbijsku vezu. Tada je na tu predstavu u režiji Dalibora Matanića žestoko reagirala i Katolička crkva u Hrvatskoj, a Bandić je rekao “da kao gradonačelnik mora voditi računa o tome da se ne vrijeđaju ničiji vjerski osjećaji”.

Danas, dok se u kontinuitetu kune u odlične odnose s muslimanima i Bošnjacima Hrvatske, ne samo da Bandić nije reagirao već je njegova zamjenica otvorila izložbu prepunu “skrivenih značenja”, onih koji već na prvoj razini otkrivaju da je pokrivena muslimanka dehumanizirana i stavljena u istu ravan s pornoglumicama.

Za očekivati je da će mostarska publika u Hrvatskom domu Herceg Stjepan Kosača prepoznati na koga je ciljao umjetnik svojom “orijentalizacijom” i burnim pljeskom pozdraviti ove umjetničke impulse iz Zagreba. Ko će znati, možda izložbu tada i otvori i sam Milan Bandić nakon što posjeti rodne Grude i svrati na “kavicu” kod svojih prijatelja u Širokom Brijegu. Srećom, Milan Bandić više nije počasni građanin Sarajeva i Srebrenice te neće morati srebreničkim pokrivenim majkama pokazivati svoje humanizirano lice objašnjavajući im zašto je pokrivena muslimanka “vulgarno maskirana”.

Više o izložbi čitajte narednu sedmicu u printanom izdanju sedmičnika “STAV”.

PROČITAJTE I...

Čini se da svoju radinost nezavisnih komentatora u zavisnoj službi svoje stranke uopće ne vide kao problem, ali problem vide u nama, a koliko nam je poznato, a dobro nam je poznato, niko od redakcije Stava i Faktora nije stranački kadar niti jedne stranke. Bez obzira na to, tzv. nezavisni analitičari u službi politike bezbroj puta su nam pripisivali da se tekstovi u našim medijima naručuju direktno od SDA političara i centrale te stranke. Ovo nije odgovor jer njega u vremenima nedostatka bilo kakve smislene polemike možemo tražiti samo na sudu. Ovo je seciranje brutalnih i klevetničkih napada na naše medije koji se poduzimaju svim raspoloživim lažima na raspolaganju. Za primjer smo uzeli dva recentna slučaja

Kada je u noći 30. aprila 1992. godine prijedorski SDS, uz pomoć ostataka JNA i policijskih struktura, bez ijednog ispaljenog metka nasilno preuzeo vlast u Prijedoru, niko od prijedorskih Bošnjaka i Hrvata nije ni slutio da je tim činom započet pakao koji će trajati narednih stotinjak dana, tokom kojih će na najsvirepiji način biti ubijane hiljade ljudi, žena i djece. Ono što se zbivalo u Prijedoru i njegovoj okolici odvijalo se daleko od kamera svjetskih medija. Sve do saznanja o postojanju prijedorskih logora smrti

PRIDRUŽITE SE DISKUSIJI

Podržite nas na Facebooku!